Tungebånd

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
På barsel fikk vi beskjed om at tungebåndet til mini ikke trengte klipping. Føler også at amming går fint, men han glipper vakuumet fra tid til annen og får denne "klikkelyden", men slipper ikke taket og fortsetter å spise. Han er ganske glupsk av seg, så det kan kanskje være noe av årsaken til at han glipper? Fordi han har "dårlig tid"?
Likevel, når han gråter skikkelig, så synes jeg det blir et ørlite "hakk" midt på tuppen av tunga. Har sett bilder av babyer med skikkelig stramt tungebånd hvor de nesten får sånn slangetunge, og det er langt i fra så tydelig. Det er også bare tydelig når han skriker/vræler skikkelig.
Hvis jeg ønsker å få vurdert tungebåndet på nytt, hvem går jeg til da? Helsesøster? Fastlege? Og er det noen grense for hvor sent man kan klippe tungebåndet?

Her blei lille klipt når han var 2 dager gammel. Han kom seg ikkje skikkelig inntil puppen. Bare heilt ytterst på brystvorta. Han kommer seg meir og meir for kvar dag. Han lager og den klikke lyden og svelger masse luft. Helsesøster sa det ikkje gjore noko, så lenge han ikkje var plaga med lufta. Førstemann her i huset hadde og litt kort tungeband, men klipte ikkje.
Helsesøster kan skjekke tungebandet. Her klipte legen som er på helsestasjonen [emoji4]
Veit om ei som klipte når ho var 5 måneder. Men dei klipper på unger som er fleire år og. Men når dei er store blir dei lagt i narkose.

På barsel fikk vi beskjed om at tungebåndet til mini ikke trengte klipping. Føler også at amming går fint, men han glipper vakuumet fra tid til annen og får denne "klikkelyden", men slipper ikke taket og fortsetter å spise. Han er ganske glupsk av seg, så det kan kanskje være noe av årsaken til at han glipper? Fordi han har "dårlig tid"?
Likevel, når han gråter skikkelig, så synes jeg det blir et ørlite "hakk" midt på tuppen av tunga. Har sett bilder av babyer med skikkelig stramt tungebånd hvor de nesten får sånn slangetunge, og det er langt i fra så tydelig. Det er også bare tydelig når han skriker/vræler skikkelig.
Hvis jeg ønsker å få vurdert tungebåndet på nytt, hvem går jeg til da? Helsesøster? Fastlege? Og er det noen grense for hvor sent man kan klippe tungebåndet?

Fikk klippet på sykehuset, men de klippet ikke nok, så fikk klippet igjen hos en som var spesialist på det. Ammeeksperten på helsestasjonen videresendte meg!

Hun fikk det klippet dagen vi skulle reise hjem fra sykehuset , og jeg merket forskjellen med en gang .

Takk for svar alle sammen!
Amminga går fortsatt greit her, så jeg ser an fram til 6 ukers kontrollen hos helsesøster. Skal få henne til å ta en titt en da :)

Gammel tråd, men dere som har fått klippet tungebåndet, har det utelukkende vært det fremre? Jeg mener jeg kan se at tutta mi ikke har kort fremfre tungebånd, men haker av flere av punktene på denne listen: http://www.ammenet.dk/wiki/stramt-tungebånd ift for kort bakre bånd. Vi har altså ikke direkte problemer med ammingen ift sår (hadde en del uker, er vel herdet), men hun svelger enormt med luft og plages jo dermed av det. Hun har fint tak, så er ikke det.. Denne videoen viser og at det ikke trenger å synes på dietaket: https://youtu.be/XZae0tz8RPE
Edit:feil film ift kun bakre, men man ser gjerne prinsippet likevel

Back
Topp