Tunge tak....

Dilbertina

Forumet er livet
*Aprilbaby 2018*
Hei!

Jeg har vært på jobb nå, i hjemmesykepleien(Jeg jobber 3.hver helg ved siden av studiene). Der blir det en del tunge løft, og av og til bråe løft(folk som faller osv). Kan det være skummelt tidlig i svangerskapet? Dersom det stemmer at man ikke skal løfte mer enn 10 kilo så høres det jo sånn ut.. Men jeg vil jo ikke fortelle på jobb at vi prøver heller.... HM! Noen som har vært oppi samme situasjon? Jeg vil ikke fortelle det til noen andre enn kjæresten min før jeg er ca 12 uker på vei..

Jeg var i samme situasjon.. Jeg fortalte det kun til sjefen min, for å bli tatt hensyn til! Fordi det er hun som lager listene + at hun har taushetsplikt! Hadde ikke noe lysst å "forløfte" meg heller liksom.. Men det SKAL (pr lov) bli tatt hensyn til[;)]

Er sykepleier på ortopedisk avdeling. Jobber mye i det samme teamet, og valgte å fortelle det til de jeg jobbet mest med når jeg fant ut at jeg var gravid. Prioriterte dem jeg jobbet helg + kveld med, og stolte på at de holdt kjekft... noe de også gjorde. Ble tatt hensyn til så godt som mulig. Det hender jo at vi har cytostatikapasienter, og de skal en jo ikke være i nærheten av når en er gravid + av vi hadde mye antibiotika som skulle blandes, som heller ikke var helt heldig at jeg gjorde.

Så hos meg gikk sikkerheten foran ønsket om ikke å la alle få vite det før jeg var over den sikre perioden. (nå hører det til at jeg fikk blødninger på jobb i uke 6, og da måtte jeg fortelle det til alle, fordi jeg måtte ned til gyn. å bli undersøkt)

hm.. jeg må kanskje fortelle det likevel da.. Det kan ofte bli veeldig tungt så.. til ryggen også! Da er det vel en viss risiko forbundet med det, ettersom det er lovverk om det [:)] Takk for svar! Men du, sa du i fra allerede før du ble gravid? Jeg tenker det er litt kritisk i starten, før den har fått slått rot. hehe. men jeg vet jo ikke om jeg er gravid.. Men nå skal jeg bare på jobb to ganger til før jeg skal teste! Jobber du fortsatt?
Klem

jeg stoler i grunnen ikke nok på de jeg jobber sammen med.. det er noe med kvinnedominerte arbeidsplasser og sladder. hehehe. Men hos de tyngste brukerne går vi jo to, så de lurer nok fælt om jeg plutselig melder at "jeg skal ikke løfte no' særlig jeg skjønner du". [:)]

Jeg sa ikke ifra før jeg hadde positiv test. Vi prøvde i 1 år. Heldigvis kom jeg aldri bort i cyt.pasienter etter el dette året. Ble sykemeldt fra uke 7 pga ekstrem svangerskapskvalme, så hadde jeg ferie. Gikk på aktiv kanskje 3 uker etter ferien, før bekkenet mitt sa stopp. Vært fullt sykemeldt fra uke 19.

Skjønner godt at du ikke stoler på noen.. Men sjefen må holde kjeft uannz[:D] Nei, jeg jobber ikke mer.. Har fått bekkenløsning så jeg sitter i sofaen og gror jeg..

(Vanlig praksis å være fullt sykemeldt fra uke 20 med tvillinger pga økt risiko for fortidlig fødsel)

hm.. det er det jeg frykter jeg også.. hadde ikke bekkenløsning da jeg fikk Marcus, men har slitt med ryggen i alle åtte årene etterpå. Veldig! Og da er nok ikke hjemmespl den beste arbeidsplassen.. Men blir det tatt hensyn til er det vel mulig å få lister uten tunge løft. Men det er ikke sjefen som lager listene da... Hm, men nå må jeg ikke foregripe begivenhetenes gang. hehe, er jo ikke gravid enda. tror jeg.. sist var jeg ekstremt mye kvalm, så jeg venter i grunn på kvalmen jeg.. og trettheten.. håpehåpehåpe
takker masse for svar, suupert[:)]

ja, det er jo forståelig. Folk er sikkert mer forståelsesfulle også når du venter tvillinger. Har merket en del sure miner når folk blir sykemeldt tidlig i svangerskapet. Men ryggen og bekkenet skal man IKKE kødde med! Hjelpe meg som jeg har styra på pga ryggen.. Og det kom nok av at jeg ikke var bevisst nok under og etter svangerskapet.

Hvis folk kommer med sure miner pga at en tar hensyn til bekkenet og ryggen sin når en er gravid, med en eller to eller tre, så sier det ganske mye om arbeidsmiljøet, mener nå jeg[&:] Trist at det skal være slik... men ofte blir det sånt i kvinnedominerte yrker, desverre..

en bekjent av meg skifta jobb pga at hun hadde flyttet til en annen kant av byen. En mnd eller to etterpå fikk hun bekkenløsning og måtte sykmelde seg. Da fikk hun masse kjeft! Sjefen sa hun var skikkelig skuffet over henne, og sa hun skulle ikke ha tatt på seg så mange vakter da. Guri malla så provosert jeg blir. Akkurat som man vet at "om en mnd får jeg vondt og må sykmelde meg"?? Jeg har jo kollegaer som har jobbet til de er 8,5 mnd på vei også, så det er veeldig individuelt... Ja, jantelov er så altfor vanlig i kvinneyrker.

Back
Topp