Tunge løft...

katrin

Betatt av forumet
Alle sier at en ikke må ta tunge løft når en er gravid..
Men hvorfor egentlig??

Er det skadlig for barnet? Kan det sette igang fødsel? Eller er det det at det går mest
utover mor?

Håper noen kan svare meg, lurer fælt på det.. Vet liksom ikke helt hvor den grensen går
om hva er tungt og hva går greit liksom..

Klemmer fra katrin!!!

Har også tenkt på det. Tenker på hvordan gravide jobbet i gamle dager, med mange unger, tungt gårdsarbeid og masse tungvindt husarbeid som de var alene om. Men så var det vel noen flere som mistet også, både tidlig og sent i svangerskapet. Sikkert mange grunner til det.

Jeg har hørt om damer som har abortert etter fysiske overanstrengelser, og tror nok det er derfor vi får anbefaling om å unngå det. Om man skulle miste, ville sorgen kanskje vært større om man hadde det å tenke på, at man kanskje var skyld i det selv.

Ellers er det jo andre grunner til ikke å løfte tungt, som bekkenløsning.

min lege sa at dette var en myte fra gammelt av man skal kjenne etter og blir det ubehagelig skal man ikke løfte så tungt !!

jeg har også spurt om det her inne, pga at jeg av og til jobber i hjemmesykepleien. Jeg fikk høre at man ikke skal løfte mer enn ti kilo max..(treningsveiledere sier visst også det) Det er kanskje verst heelt tidlig i svangerskapet?.. Senere er det vel verst for mor.. Det hender jo vi må løfte folk, og det er gjerne mer enn ti kilo ja!

Men det generelle rådet er vel å løfte riktig, altså med å buke musklene i føttene.. og ikke oveanstrenge seg.

Back
Topp