Tunge løft

NR93

Flørter med forumet
Hvor går grensen på tungeløft i hverdagen? Tenker på matvarer, poser, barn, esker, møbler, div husarbeid. Finnes det noe kg fasit eller er det veldig inviduelt? Å hva er egentlig faren med å løfte tungt? :bookworm::smiley-chores011
 
Faren ved å løfte tungt er morkakeløsning. Evt ryggsmerter o.l. Hvor grensa går varierer fra person til person, men er du vant til å løfte på 3årigen din, så gjør du det. :)
Jeg har jobbet i ambulansen og selv om jeg var vant til å løfte tungt der så fikk jeg ikke lov til det fra ganske tidlig. Samme nå som jeg jobber på sykehjem. To ved forflytning og mye bruk av hjelpemidler. :)
det er litt forskjell på en 20kgs spirrevipp og en båre og en person på tilsammen 150 kg..
 
Sniker
Det finnes dessverre ikke ett tall, men for min del ble jeg kvalm av å løfte mer enn 10 kg i begynnelsen :hilarious: nå tåler jeg nesten ingenting så løfter minst mulig :hilarious:
 
  • Moderat styrketrening, særlig for muskler i rygg og mage, er bra. Du kan trene med lette vekter, men unngå øvelser som medfører kraftig økning av buktrykket, for eksempel tung benkpress.
  • Når du løfter, bøy i knær og hofter og hold det du løfter rett foran deg og tett inntil kroppen. Unngå de tyngste løftene når du er gravid.
Fra helsenorge. Ikke veldig konkret. Men det er jo individuelt hva som er tungt. Jeg løfter ting jeg er vant med, og ikke føler er anstrengende. Dersom jeg må ta skikkelig i eller holde pusten styrer jeg unna. Men er jo så kvalm at jeg ikke orker noe akkurat må.. og musklene svinner hen.. Eventuelt mye løft i forbindelse med jobb ville jeg forhørt meg om med tanke på rygg og bekken.
 
Jeg har tenkt å fortsette med styrketrening så snart treningssentrene åpner igjen, det gjorde jeg sist graviditet også, men gikk mer og mer over til apparattrening og bort fra frivekter etterhvert. Nå trener jeg med strikk og lette vekter hjemme, for det er det jeg har tilgang på, og så går jeg så lange turer som bekkenet vil være med på. Jeg løfter også på 3åringen min, og hjalp mannen å flytte på en 50kg komode i helga uten noe problem. Jeg kjenner godt på bekkenløsningen fra forrige svangerskap, den er allerede på plass, så jeg passer på løfteteknikk, får som regel bare vondt når 3åringen vil leke og hopper på meg!
 
Jeg har tenkt å fortsette med styrketrening så snart treningssentrene åpner igjen, det gjorde jeg sist graviditet også, men gikk mer og mer over til apparattrening og bort fra frivekter etterhvert. Nå trener jeg med strikk og lette vekter hjemme, for det er det jeg har tilgang på, og så går jeg så lange turer som bekkenet vil være med på. Jeg løfter også på 3åringen min, og hjalp mannen å flytte på en 50kg komode i helga uten noe problem. Jeg kjenner godt på bekkenløsningen fra forrige svangerskap, den er allerede på plass, så jeg passer på løfteteknikk, får som regel bare vondt når 3åringen vil leke og hopper på meg!

får man vondt/ubehag før det blir farlig? Er selv veldig aktiv så er vant til å løfte tungt på dagligbasis både i form av trening og jobb
 
får man vondt/ubehag før det blir farlig? Er selv veldig aktiv så er vant til å løfte tungt på dagligbasis både i form av trening og jobb
Jeg fikk litt treningsveiledning sist, og det jeg husker best var at man skal unngå øvelser/tyngder som krever at du må ha økt buktrykk. Da vil du droppe tunge knebøy, markløft og benkpress. Skal også være forsiktig med alle øvelser der man ligger flatt på ryggen fra 2.trimester av, men feks skråbenk med lette vekter er innenfor. Ellers er det visst ofte bedre for mange å løfte med vekta forran kroppen enn «bak» (jeg syns ikke det), og å løfte med sumostilling i stedet for smal beinstilling (det er jeg enig i, syns det er bedre for bekkenet).
 
Jeg får ikke lov å løfte noe særlig generelt, men er pga blodtrykksfall bare jeg anstrenger meg. Fikk beskjed at jeg kunne ha løfta som ellers men pga blodtrykksfall så burde jeg ikke:cat: går nå hjemme med svangerskapspenger :cat:
 
Back
Topp