Tunge løft

Ellemelle92

Forelsket i forumet
hei! Hvordan er dere med tunge løft og dytt under graviditeten? Jeg er gravid for første gang og litt usikker på hvor langt jeg kan strekke det. Alle rundt meg sier at jeg må være forsiktig osv, mens jeg føler jeg skal ta det jeg klarer. Samtidig er jeg jo litt redd for bekkenet. For noen uker siden fikk jeg skikkelig vondt i bekkenet etter at jeg overanstrengte meg løp i en gymtime (jobber på skole). Den verste smerten gikk over etter et par dager med ro, men kjente det i flere uker når jeg gikk fort, stressa rundt på jobb og løfta tungt. Men nå den siste uka har smertene vært helt borte, noe som kanskje har å gjøre med at jeg har vært litt syk og tatt det mer med ro. Men er jo litt redd for å få tilbake smertene i bekkenet. Så er liksom litt i tvil hva som er for mye å løfte og dytte..

Løfter dere tungt? Eller er dere mye forsiktig?

Jeg bærer og løfter jo datteren og alt pikkpakket vi har med fra jobb og barnehage, det blir som regel omtrent 17 kg tenker jeg. Må ofte bære ca 200 meter og fem etasjer. Jeg merker at jeg nok bærer, løfter og dytter mer nå enn forrige graviditet. Med en 2,5-åring er det ikke til å unngå. Merker lite ubehag av bæringen.

Jeg bærer og løfter lite for tiden, får så innmari nedpress av det [emoji53]

Løfter tungt flere ganger ila dagen på jobb, jobber med barn med spesielle behov så blir liksom nødt til det. Snakket med jordmor om det, hun mente det gikk helt fint så lenge jeg følte det selv. Så sa hun at det er super viktig å huske å løfte ergonomisk korrekt, løfte inntil kroppen. Det kommer vel an på hva du er vant med fra før av. :)
Vi må vel kanskje være ekstra flinke til å kjenne etter hva kroppen sier er greit og ikke greit. :)

Ja en må vel sikkert kjenne på det selv. Driver å tenker på måking av snø som nå kommer etter hvert. Mannen er på studiesamling en uke i slengen innimellom, og da kan jeg jo ikke se bort fra at det kan bli behov for bruk av fres(Som er ganske tung) og spade. Litt spent på hvordan det blir. Jeg syns jo det er tungt til vanlig. Jeg tror jeg får ta det opp med jordmor neste gang

Tror det er viktigst å være litt forsiktig i starten, også kjenne på hva man klarer etterhvert. Kommer jo ann på hvor fysisk man er i utgangspunktet og om man er plaget med bekkenet osv i svangerskapet.

Med første mann starta fødselen etter at jeg hadde løa ved en kveld;) men da var jeg langt på vei så gjorde ingenting. Så lenge du føler deg i fin form så fortsett bare å løft det du pleier. Jeg ville ikke begynt med noe tyngre eller oftere enn det kroppen din er vandt til.

Ja en må vel sikkert kjenne på det selv. Driver å tenker på måking av snø som nå kommer etter hvert. Mannen er på studiesamling en uke i slengen innimellom, og da kan jeg jo ikke se bort fra at det kan bli behov for bruk av fres(Som er ganske tung) og spade. Litt spent på hvordan det blir. Jeg syns jo det er tungt til vanlig. Jeg tror jeg får ta det opp med jordmor neste gang

Ja, vi må nok bare kjenne etter :) Kanskje du kan få noen andre til å måke snø, det er jo kjempe tungt!

Ja, vi må nok bare kjenne etter :) Kanskje du kan få noen andre til å måke snø, det er jo kjempe tungt!
Ja må nok i verste fall det. Tenkte jeg kunne prøve meg på snøfresen dersom det blir nødvendig. Hvis det går hardt utover bekkenet må jeg vel bare be om hjelp fra svigers! Men er jo så sta da :joyful: vil så gjerne, også begynne folk å si at jeg må ta det med ro haha. Men har no gått bra med løft så langt :-)

Man kan løfte som normalt, så lenge man kjenner etter og ikke gjør ting som gjør vondt. Man skal også unngå så tunge løft at det krever økt buktrykk. Man skal klare puste gjennom løftet, om man må holde pusten er det for tungt.

Jeg trener mye styrke til vanlig, og har gått ned fra tresifret i markløft til rundt 50, som er det tyngste jeg tør løfte uten å øke buktrykket.

Man kan løfte som normalt, så lenge man kjenner etter og ikke gjør ting som gjør vondt. Man skal også unngå så tunge løft at det krever økt buktrykk. Man skal klare puste gjennom løftet, om man må holde pusten er det for tungt.

Jeg trener mye styrke til vanlig, og har gått ned fra tresifret i markløft til rundt 50, som er det tyngste jeg tør løfte uten å øke buktrykket.
Takk for gode råd,:-) fine hukeregler!

Pass på kroppen din og ikke press den mer enn du trenger :)

Back
Topp