Tunge løft og tidlig i svangerskapet

gizzie

Forelsket i forumet
Himmelbarn
Hei.
Min mor sa til meg når jeg gikk gravid med min første, at en skal være veldig forsiktig med løft tidlig i svangerskapet. Er det noe hold i dette, eller er det bare gammel overtro?

Grunnen til at jeg lurer er at høyet skal inn til helgen.. Det vil si x antall timer på jordene, med stabling, bæring og løfting av baller som veier rundt 20 kg. Har mistet flere ganger etter at jeg fikk mine 2 første, så er ikke villig til å ta noen risk hvis dette kan innebære en risiko. Samtidig er jeg litt i dilemma, for høyet må faktisk inn..

ifølge min jordmor kan man løfte som man vil , fosteret «faller» ikke bare ut av deg pga du løfter noe tungt, spontanaborterer du så er det andre grunner og det ville skjedd uansett. MEN få man oppfølgning for mange aborter og mister lett så sa hun at det er mange som vil være på den sikre siden og holde seg helt i ro. Snakk med din lege eller jordmor, da får du svar som passer din situasjon og hjelp til å løse problemet:)

Kjenn på kroppen din. Hvis du er vant til denne belastningen og kroppen kjennes bra ut er det nok liten fare for SA. Selv jobber jeg logistikk og min kropp sa veldig tidlig ifra at den ikke klarte å løfte samme volum som tidligere, så allerede fra 6 uker måtte jeg skru ned tempo og vekt. Snakk med lege eller jm, men vil se for meg at de sier lytt til kroppen

Det er gammel og feil informasjon.

Du kan løfte det du er vant til å løfte. Man kan fint trene styrke med samme vektene man løfter til vanlig. Samme med hverdagsløft.

Så lenge du hører på kroppen og roer ned om du får unormale vondter, er det bare bra å bruke kroppen som normalt.

Løft i vei du, jeg hadde mini hjemme på 15 kg som ikke kunne gå da jeg ventet minste. Mannen var sjeldent eller aldri hjemme så ble mange og tunge løft i løpet av det siste svangerskapet.

Back
Topp