Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Andre som opplever tung pust nå tidlig i svangerskapet? Kan ikke huske det fra tidligere svangerskap så tidli.... Men mener jeg kanskje har lest noe om det et sted. Noen som vet noe om dette?
Pussig, for dette tenkte jeg på også. Først og fremst er pusten dårlig her da. Jeg har normalt veldig bra lungekapasitet, men nå holder jeg ikke et kvart vers på en vanlig barnesang før jeg må trekke pusten, det er rett og slett tyngre å puste - føles det ut som. Veldig merkverdig altså. Så jeg har ikke noe svar på om det er vanlig, for jeg kan heller ikke komme på at det ble et problem før hele magen ble fylt opp av baby.
Jeg fant det jo selv:
Fra jordmor Siri:
Lungene til mor
Det skjer endringer allerede med en gang man har blitt gravid, men det er kanskje mest mot slutten av graviditeten at man føler seg tungpusten. Mot slutten har det i tillegg til de rent hormonelle endrigene hos mor også med å gjøre at babyen og livmoren rett og slett presser oppover slik at man ikke får trukket pusten like godt.
Gravide damer puster dypere enn ikke gravide, så selv om man ikke puster oftere får man tilført kroppen mer surstoff (oksygen). I tillegg har gravide mer blod og derfor flere røde blodlegemer som kan ta opp mer oksygen.
Her får jeg også tungpust tidlig.. DEt er rett og slett det at blodvolumet øker raskt etter du har blitt gravid, og det blir tyngre for hjertet å pumpe rundt alt blodet. Så hjertet jobber hardere, og i tillegg skal det mer oksygen til for å mette blodet. Begge deler gjør lungenes arbeid tyngre også. Så det er en helt naturlig ting å føle. I tillegg til senere når man selvsagt har den rent fysiske påvirkningen med press oppover.