Tung pust hos barn.

mortilto

Forelsket i forumet
For 2 og en halv uke siden var vi til lege med jenta vår på 14 mnd. Hun hadde da hatt en stygg hoste i 4 uker, som hadde blit verre den siste uken. Vi fikk klacid mixtur til henne som hun skulle ta i 10 dager, da legen mente det var mykoplasma lungebetennelse hun hadde.

Dagen etter at vi startet kuren, ble hun mye dårligere, hun pustet veldig tungt og surklete. Hun fikk også feber. På det meste pustet hun 70 ganger i minuttet. Når hun sov lå hun på 50-60 ganger i minuttet. Vi var til legevakten med henne to dager på rad og legen var veldig usikker på hva det var som gjorde at hun pustet så raskt.De snakket om å legge henne inn på barneavdelingen, men vi ble enig om å se det an. Heldigvis ble hun bedre fjerde dagen. Femte dagen pustet hun stort sett normalt igjen.

Nå to uker senere er hun dårlig på nytt. Startet med at hun ble snørretet for ca 3 dager siden. I dag fikk hun stygg hoste igjen og på ettermiddagen begynnte hun å puste tungt. Hun hadde 38,1 i feber når jeg la henne. Hun bruker magen veldig når hun puster og det hveser litt av pusten når hun puster ut. Hun puster ca 43-45 ganger i minuttet nå når hun sover. Normalt tror jeg hun puster mellom 20-30 ganger i minuttet når hun ikke er syk.

Er det noen som har opplevd noe lignenede på barn før? Synes det er ekkelt når hun tar slik i for å puste.
Håper noen kan komme med tips eller råd. Føler meg ganske hjelpesløs.

Pusten høres ut som hos min datter. Hun har astma og store mandler, samt har slitt mye med streptokokker.. Feber har hun også hatt til tider, men jeg vet ikke om det er på grunn av astmaen, tror heller det kommer av streptokokkene.. 

Astmabarn er jo ekstra utsatt for infeksjoner så det kan jo være astma. Her var det misstenkt astma lenge og vi skulle egentlig få henvisning til utredning, men vi fikk medisiner (ventoline) som vi skulle prøve ut først. De virket ikke og hos en sjekk på Volvat hos ØNH-spesialist så sa hun etter 5 min at mandlene og falske mandler måtte ut. Etter operasjonen har vi fått en helt annen hverdag med "normale" sykdommer.

Her var hun ekstremt surklete, alltid syk (til og med i sommerferien når hun hadde fri fra bhg). Hun var sånn siden fødselen.

Krev henvisning til barnelege hvis det ikke gir seg! Det er så ille når de små er så mye syke....

Back
Topp