Laget en tråd for lenge siden, men den er borte. Der samla jeg endel svar på ting som ofte blir spurt om. Lager nå en ny tråd, men skriver litt etterhvert. Bare si fra om det er noe dere vil jeg skal ha med!
Blir sikkert en lang tråd til slutt, men greit å samle svarene en gang for alle!
Redigeres i første innlegg etterhvert.
[:D]
Tidligere malte flater kan man bruke oljemaling på. Det aller beste er å ha på heftgrunn først, så er man sikker på at malinga ikke flikker senere.
Glatte flater som folie og lignende kan også males med bra resultat, men da er det viktig at man bruker heftgrunn først.
Hvis man skal beise, MÅ treverket være ubehandlet slik at beisen kan trekke ned i porene.
Oljemaling--> mal med oljemaling evt heftgrunn først
vannbasert /akryl---> bruk vannbasert. Oljemaling kan benyttes
ubehandlet treverk---> benytt hva du vil. Ofte lurt med kvist lakk først siden malinga ikke legger seg like bra på kompakte treflater.
[hr]
Hvordan tapetsere møbler:
- Først og fremst er det lurt at du sjekker bredden på møbelet, døra. Tapeter er ofte 53 cm (ikke standard, men ofte) Og den må da isåfall skjøtes om døra er bredere. Da må du velge et mønster som kan skjøtes.
- Så er det lurt å heftgrunne med rulle først. Da setter limet seg bedre. Hvis du får til å slipe ned litt med sandpapir, fungerer det også fint. Men heftgrunn er best. (slip litt på heftgrunnenn når den er helt tørr
- Velg en tapet som ikke er så alt for tykk. Da er det lettere at den sitter hvis du må brette rundt hjørnene.
- Legg kant i kant med sidene, og brett rundt hjøret på oversiden og under.
- Bruk SKARP tapetkniv, så du ikke river tapeten
- Du trenger ikke våtromstapet på et kjøkken, hvis du velger samme kemikalier i både tapetlim og lakk, kan du bare lakke med 2 strøk etterpå. Dette gjør at vannsøl bare kan vaskes av og damp ikke tar tapeten.
- Når du lakkerer må du regne med at tapeten blir en nyanse mørkere.
- Velg feks vannbasert tapetlim og akryl lakk. Finnes også spesial lakk for tapet. Altså som skal brukes oppå. husker ikke navnet i farta![:D]
Kjempe fint å bruke tapet på stoler, bord, kommoder, inni bokhyller, dører osv.
Eksempel:

Et gammelt garderobeskap og et bjørkeskap fra ikea har fått tapet

Et 25 år gammelt kjøkken har fått tapet og oppussing til en minimal pris. nye lister, benkeplate, flis og håndtak ble satt på . Til sammen 2000 kr, mens vi venter på penger til helt nytt kjøkken[;)]

[hr]
Hvordan male i chabby shik stil:
- Bruke krakileringsmaling. Du maler først et strøk i en nyanse mørkere enn strøket med krakilering.
- bruke vanlig maling, et strøk mørkere på det innerste laget, deretter slipe ned i hjørner og enkelte flater
- Bruke bare en type maling, slipe ned hjørner og flater som ofte er i bruk. Gni inn med sort lampeolje for deretter og gni av. Da vil oljen sitte igjen i sprekker og kroker og det ser gammelt ut.
- Bruke maling på noen steder og whitewash på noen flater (se bilde av skap under)
Å handle brukt på finn.no kan være et kupp. Her er noen av tingene som er malt hvitt:

malte flater og beiede flater.

en gammel stygg kurv stol og et skap har fått farge. Skal ta bilde når jeg har tatt på lampeolje, men nå står de uten:

[hr]
Har noen farger i huset mitt som veldig mange spørr etter navnet på. Dette er farger jeg bevisst har valgt ut fra en fargevifte, IKKE et fargekart, så de har ikke no navn. men nå har jeg letet opp koden.
Det er viktigå merke seg at en farge kan se veldig forskjellig ut alt ifra hva den er malt på. Tar med noen eksempler. På panel blir det helt forskjellig fra strie. Hvordan lyset kommer inn i rommet ditt har også stor betydning. Derfor: spørr alltid om en prøveboks først. Så er du sikker på at du blir fornøyd før du smeller til med en 10 liter![;)]
Bilder av fargene:

fargekode: s4005-y50r på panel midt på dagen. Da vises fargen best.

Samme farge, men på strie!

Det er 2 forskjellige farger på stua. veggen med bilde har en farge som heter solid. Den andre har samme kode som over. ( Nå er sjenken hvit og IKKE grønne ting.. hihi)

Samme farge på kveld. Mye varmere her ser dere.

Dette er fargen solid, fra lady. kjempe fin på strie. Mørkere enn på panel som vist over.
[hr]
DETTE ER GAMMELT: HUSET ER NÅ NYOPPUSSET!!
Yesss! Den fargekoden der har jeg faktisk brukt her hjemme! (s4005-y50r)Den er bare dritlekker! Valgte den også ut helt tilfeldig fra en strips. Har kombinert den med s2005-y50r. Er nydelig mot hvitt! Er skikkelig fornøyd! Også har ikke alle samme fargen heller...[;)]