TUL vs OUL

Viica

Forelsket i forumet
Hei :)

Har vært på TUL fire ganger, uke 7, 9 og 12 hos en privat gynekolog, og en gang på ultralydklinikken i uke 16.
Nå kom endelig innkallelse til OUL, som er om et par uker. Gleder meg selvfølgelig masse, men så er det alltid den lille frykten for at noe er galt også... Selv om jeg føler jeg har fått god oppfølging underveis, og både gyn. og sonograf har sagt alt ser fint og normalt ut.

Hva kan de evt. finne på OUL som de ikke har sett tidligere? Og hvor stor er sannsynligheten for at alt er bra når man allerede har sett babyen flere ganger tidligere? Noen som vet dette? Håper jo at det meste som kunne vært galt skulle ha blitt oppdaget allerede...

Jøss.. hvorfor så mange UL? Og noen grunn til at du er så bekymra? For de aller fleste er jo alt bra og ingenting alvorlig oppdages :) Lykke til

Jeg var på TUL i uke 12 og da fikk jeg beskjed om at for å avkrefte eventuelle hjertelidelser måtte man vente til OUL. Vet ikke om det er andre ting.

Jeg har vært på 6 tul jeg :dead:

En av dem var fosterdiagnose hvor en overlege fra riksen gikk igjennom hele fosteret, organ for organ, han fikk tilogmed sett på hjernen ovenfra. Han satt på sånn varmekamera og så på hjertet.

Likevel lurer jeg på akkurat det samme som deg og er kjempe nervøs før OUL i neste uke.

Jøss.. hvorfor så mange UL? Og noen grunn til at du er så bekymra? For de aller fleste er jo alt bra og ingenting alvorlig oppdages :) Lykke til

Har hatt SA og MA tidligere, så bare for ekstra trygghet. Vel, det føles ganske uvirkelig å skulle få en baby og at alt skal gå bra bare. Derfor ekstra bekymring, tror jeg... Jeg klarer ikke helt å tro på det ,men det går selvfølgelig opp og ned.
Takk for det, får satse på at alt går bra :)

Jeg har vært på 6 tul jeg :dead:

En av dem var fosterdiagnose hvor en overlege fra riksen gikk igjennom hele fosteret, organ for organ, han fikk tilogmed sett på hjernen ovenfra. Han satt på sånn varmekamera og så på hjertet.

Likevel lurer jeg på akkurat det samme som deg og er kjempe nervøs før OUL i neste uke.

Oi, såpass! Høres jo ganske betryggende ut med en såpass grundig sjekk, men forstår godt at du likevel er nervøs. Noen av oss klarer nok bare ikke slappe av før vi faktisk sitter med babyen i armene (og da kommer det sikkert tusen nye bekymringer). For min del forsvinner bekymringene etter UL, men etter en ukes tid er de tilbake, og jeg tør liksom ikke se for meg å få barn engang. Utrolig teit!
Lykke til på OUL, det går nok sikkert bra for både deg og meg :)

Har hatt SA og MA tidligere, så bare for ekstra trygghet. Vel, det føles ganske uvirkelig å skulle få en baby og at alt skal gå bra bare. Derfor ekstra bekymring, tror jeg... Jeg klarer ikke helt å tro på det ,men det går selvfølgelig opp og ned.
Takk for det, får satse på at alt går bra :)

Oi, såpass! Høres jo ganske betryggende ut med en såpass grundig sjekk, men forstår godt at du likevel er nervøs. Noen av oss klarer nok bare ikke slappe av før vi faktisk sitter med babyen i armene (og da kommer det sikkert tusen nye bekymringer). For min del forsvinner bekymringene etter UL, men etter en ukes tid er de tilbake, og jeg tør liksom ikke se for meg å få barn engang. Utrolig teit!
Lykke til på OUL, det går nok sikkert bra for både deg og meg :)

Jeg er akkurat lik. Har hatt to spontanaborter og klarer ikke å tro at det skal komme noe levende baby.

Klarer å slappe av en uke etter sjekk også kommer usikkerheten snikende.. Så ser jeg for meg alle grusomme scenarioer. Er skikkelig slitsomt. Skulle ønske jeg klarte å slappe av

Lykke til til deg og :)

Uke 7 og 9 er så tidlig så bortsett fra at det er liv er det lite de kan se. Fra uke 12 er vel det meste klart, og burde kunne sjekkes. Vi var i uke 13+1(12+5ifølge oul), og det eneste jeg fikk med meg som var forskjell var at på oul så fikk vi se at alle klaffene i hjertet og fire kamre var der. Og at overleppa var grodd ordentlig. Men jeg vet jo bare det de sier [emoji23] Jeg er jo ikke medisinsk utdannet.

Uke 7 og 9 er så tidlig så bortsett fra at det er liv er det lite de kan se. Fra uke 12 er vel det meste klart, og burde kunne sjekkes. Vi var i uke 13+1(12+5ifølge oul), og det eneste jeg fikk med meg som var forskjell var at på oul så fikk vi se at alle klaffene i hjertet og fire kamre var der. Og at overleppa var grodd ordentlig. Men jeg vet jo bare det de sier [emoji23] Jeg er jo ikke medisinsk utdannet.
Alle fire kamrene og klaffene (evt avvik i dette) ser dem allerede i uke 12-13. Men kommer jo veldig an på hva dem er ute å se etter. Jordmødre med trent blikk og opplæring i det, er veldig flinke på å avdekke defekter tidlig. Dem vil også se etter slikt. Men er jo ikke alle som er like flinke på det. (De skal ha hatt opplæring/praksis på fosterdiagnostikk for å kunne uttale seg slik jeg har forstått det). Så veldig masse kan sees allerede tidlig HVIS en går til veldig flinke folk på dette området. Jeg har hatt tett oppfølging i dette svangerskapet pga omfattende defekt ved sist svangerskap som til slutt stoppa opp av seg selv. Jeg fikk beskjed allerede i uke 11 at dem kunne se at skilleveggen var på plass samt at de fire kamrene var der, og hun mente også at hun kunne se alle klaffene. Fikk bekrefta at alt var slik det skulle med hjertet 12+6. Klok av skade slapper jeg like vel ikke av før til uka da jeg skal på ordinær u.l, har litt for masse i ryggsekken til at jeg gjør det....

Back
Topp