TUL - uke 10 eller 12?

Lurer bare på en ting etter å ha lest forskjellige tråder om TUL. Dersom det er slik at man ikke får målt nakkefold osv, får man ikke vite før på OUL i uke 18 at det evt. skulle være noe galt med fosteret? Da har man vel ikke lengre muligheten til å avslutte svangerskapet dersom fosterdiagnostikken viser feil/mangler? Har ei venninne som ventet til OUL, fikk påvist barn med downs og som alenemor ble det beintøft for henne. Hun er selvfølgelig glad i barnet, men hun er på nippet til å gå dukken og har sagt at dersom hun hadde fått påvist dette på TUL, så hadde hun dessverre ikke beholdt barnet, for hun føler ikke hun strekker til og får gitt barnet all den omsorg og kjærlighet det fortjener... Heldigvis har hun nettverk rundt seg som hjelper til som best vi kan, men det er vondt å se hvor mye hun sliter.

Lurer bare på en ting etter å ha lest forskjellige tråder om TUL. Dersom det er slik at man ikke får målt nakkefold osv, får man ikke vite før på OUL i uke 18 at det evt. skulle være noe galt med fosteret? Da har man vel ikke lengre muligheten til å avslutte svangerskapet dersom fosterdiagnostikken viser feil/mangler? Har ei venninne som ventet til OUL, fikk påvist barn med downs og som alenemor ble det beintøft for henne. Hun er selvfølgelig glad i barnet, men hun er på nippet til å gå dukken og har sagt at dersom hun hadde fått påvist dette på TUL, så hadde hun dessverre ikke beholdt barnet, for hun føler ikke hun strekker til og får gitt barnet all den omsorg og kjærlighet det fortjener... Heldigvis har hun nettverk rundt seg som hjelper til som best vi kan, men det er vondt å se hvor mye hun sliter.
Jo man kan søke om å få avslutte svangerskapet dersom det blir påvist sykdom/feil/mangler ved foster på oul. Tror det er frem til uke 22 man kan dette. Etter det så er det kun dersom fosteret har så store feil/sykdom at det ikke vil overleve utenfor livmor at det kan innvilges abort

Jo man kan søke om å få avslutte svangerskapet dersom det blir påvist sykdom/feil/mangler ved foster på oul. Tror det er frem til uke 22 man kan dette. Etter det så er det kun dersom fosteret har så store feil/sykdom at det ikke vil overleve utenfor livmor at det kan innvilges abort

Så strengt tatt dersom man er redd for feil på fosteret, så kan man egentlig vente til OUL, for å få påvist om alt er i orden eller ikke, og deretter ta en beslutning videre? Men det må føles tungt, jo lengre man har kommet ut i svangerskapet? Veldig vanskelig situasjon og beslutning, både med tanke på hva som er etisk riktig, følelsesmessig osv. :(

Så strengt tatt dersom man er redd for feil på fosteret, så kan man egentlig vente til OUL, for å få påvist om alt er i orden eller ikke, og deretter ta en beslutning videre? Men det må føles tungt, jo lengre man har kommet ut i svangerskapet? Veldig vanskelig situasjon og beslutning, både med tanke på hva som er etisk riktig, følelsesmessig osv. :(
Det er klart at abort i uke 12-13 og i 18-20 er to helt forskjellige opplevelser.

Det er kanskje ikke lov å måle den nakkefolden. Men det er lov å se. Og det er lov å henvise hvis de ser noe unormalt.

Hvis du vet med deg selv at du i din livssituasjon ikke kan gi et fullverdig liv til et barn med spesielle behov. Så hadde jeg definitivt valgt en UL i uke 12.

Strengt tatt så trenger du ikke tidlig ul nei. Men - feks down er veldig vanskelig å påvise ved oul tider. Det er mye større sjans for å avdekke downs i uke 11-13. Er vel derfor mange velger å dra da. Blir det påvist mulighet for downs på ultralyd så får man tilbud om fostervannsprøve. Slik jeg forstår så kan det ta si tid å få svar på en slik prøve. Så tar man fostervannsprøve i uke 19-20, så vil det bli lite tid til å søke/få svar på abort.

Jeg har heldigvis ikke førstehåndserfaring med dette. Men jeg hadde en bekjent som fikk tilbud om fostervannsprøve etter en ultralyd i uke 12. Det ble påvist downs på prøven, og hun fikk tatt abort i uke 19.

Det er klart at abort i uke 12-13 og i 18-20 er to helt forskjellige opplevelser.

Det er kanskje ikke lov å måle den nakkefolden. Men det er lov å se. Og det er lov å henvise hvis de ser noe unormalt.

Hvis du vet med deg selv at du i din livssituasjon ikke kan gi et fullverdig liv til et barn med spesielle behov. Så hadde jeg definitivt valgt en UL i uke 12.

Jeg er heldigvis gift i motsetning til venninna mi, men såklart hadde jeg blitt alenemor med et barn med spesielle behov, vil jeg tro det hadde blitt veldig tøft. Ser jo hvor mye venninna mi sliter og det gjør vondt og er helt klart en liten tankevekker. Har fortsatt friskt i minnet at hun gråt helt utmattet her for en måneds tid siden og sa hun følte seg som verdens verste mor, for hun var så sliten og klarte ikke å gi alt hun følte barnet trengte. Tungt og vanskelig...

Last edited:
Det var nyttig,visste ikke det. Synes jo det er litt dumt at man ikke har lov om det er noe man ønsker og gynekologen er kvalifisert til det. Men regelverk er regelverk ;)
Det er som er greia er at det krever ekstremt nøyaktighet og trening for å få en sikrest mulig måling. En liten mm på det stadiet utgjør stor forskjell så alle gynekologer i Norge får ikke nok trening på dette uansett. Hadde sikkert fått det om regelverket var annerledes (jeg er for en UL til alle omkring 8-10 uker for å kunne se antall fostre og om det ligger riktig og er i live jeg altså).
Men det er også dette med at man skal ha tenkt gjennom ting og fått informasjon før man vet om noe er galt. Det er sånn de har laget reglene ift fosterdiagnostikk. Når man tar en undersøkelse og hensikten er å se om noe er galt så er det fosterdiagnostikk og altså regulert til utvalgte sentre. Når man har en UL og det ser ut som nakkefolden er uvanlig stor så har man tilfeldigvis oppdaget avvik og blir henvist til et slikt senter.....

Dersom man har TUL og de ser noe som kan være avvik er de pliktig til å opplyse om det og henvise deg videre, men de har ikke lov til å gå inn og aktivt lete etter/undersøke om noe er feil.
Abort kan innvilges til 22 uker. Etter 12 uker må det uansett søkes om og man må snakke med en nemd. Får innvilget om dette er anbefalt fra leger, om det er store misdannelser hos barnet eller situasjonen er slik at man ikke kan evne å ta vare på et sykt barn.
Dersom man er i en ekstrem situasjon ift å ikke kunne klare å ta vare på barn med spesielle behov mener jeg regelverket også sier at man kan søke om fosterdiagnostikk (TUL og duotest eller fostervannsprøve) selv om man ikke har risikofaktorer og er under den aldersgrensen som er satt.

Jeg vil tro det blir tyngre jo lenger man er gravid, har heldigvis ikke kjent akkurat det på kroppen og håper inderlig jeg slipper!
Det som er er at noen ting kan lettest oppdages på TUL, noen ting kan helst sees på OUL eller enda senere og noen ting kan ikke sees. Man har aldri noen garantier.

Jeg visste faktisk ikke at de ikke har lov til det! Greit å vite :-) tror jeg skal ringe sykehuset og høre hva de planlegger før jeg bestiller time.

Back
Topp