TUL- terminforskyving

H-2023

Andre møte med forumet
Dette er kanskje et litt dumt spørsmål. Jeg har vært på tidlig ultralyd idag, og i følge alle regnestykker (er inseminert så er veldig klar over datoen både for det og forrige menstruasjon) er jeg 7+0. På TUL mener jordmor istedet at jeg er 6+2. er dette noe som er bekymringsverdig? Har de av dere som har barn erfaring med dette? Jeg blir engstelig for at det ikke vokser som det skal og at dette er et dårlig tegn.

Burde selvfølgelig ha spurt mer om dette, men var så forfjamset av at det i det hele tatt var hjerteslag.

Dette er mitt fjerde svangerskap, og dette har jeg opplevd selv flere ganger. Forstår du blir bekymret, men tenker at det trenger du ikke å være:Heartred Det er så tidlig ennå, at det er fort gjort at en litt unøyaktig måling gir avvik på noen dager til eller fra. Om alt så bra ut ellers, så syns jeg ikke du skal bruke energi på å bekymre deg for dette :Heartred Hadde forholdt meg til menstermin frem til ordinær ultralyd. Erfaringsmessig har termindatoen som har blitt satt ved ordinær ultralyd eller ultralyd i uke 12-14 samsvart bedre med menstermin, enn estimert termin ved veldig tidlig ultralyd.

Helt i starten, så blir 1mm til eller fra, en stor betydning.
På en tidlig ultralyd, så er avvik på opp til 5 dager å regne som normalt, pga litt rykk og napp i vekst, og fordi det er så lite som skal til for å måle bittelitt feil.

Jeg har også opplevd dette ved så tidlig ultralyd før! Når man tar UL før uke 8 er det så smått at det skal veldig lite til for å måle feil.
Sist gang da jeg var på UL 7+3, ble fosteret målt til 6+5 eller 6+4, men da jeg var tilbake på UL i uke 13 ble fosteret målt etter det jeg mente var riktig i utganspunktet.

Alt er nok bra med lille!❤️
Og gratulerer så mye med hjerteslag, det er helt nydelig å se og høre :shy:

Har også opplevd det på tidlig ultralyd. Jeg mente jeg var 6+4 (mener jeg å huske), mens han som tok ultralyden mente at jeg ikke var mer en 4+ og noe. I hvert fall Ikke lenger enn 5+0 sa han. Det synes jeg var veldig rart da man kunne se hjerteslag, osv. Men alt var fint og ble satt frem igjen på neste TUL :)

Har også opplevd det på tidlig ultralyd. Jeg mente jeg var 6+4 (mener jeg å huske), mens han som tok ultralyden mente at jeg ikke var mer en 4+ og noe. I hvert fall Ikke lenger enn 5+0 sa han. Det synes jeg var veldig rart da man kunne se hjertet slå, osv. Men alt var fint og ble satt frem igjen på neste TUL :)

Man ser jo ikke noe på 4-5 uker, så det var rart :p

Man ser jo ikke noe på 4-5 uker, så det var rart :p

Det jeg også tenkte og sa, men han mente at det kunne man. I tillegg så sa han når vi hørte på hjertelyden «Oi, vi kan ikke høre så lenge, for det tåler ikke hjertet så tidlig og da kan det stoppe. Vi får håpe det gikk bra» :oops: Drar ikke dit igjen for å si det sånn.

Det jeg også tenkte og sa, men han mente at det kunne man. I tillegg så sa han når vi hørte på hjertelyden «Oi, vi kan ikke høre så lenge, for det tåler ikke hjertet så tidlig og da kan det stoppe. Vi får håpe det gikk bra» :oops: Drar ikke dit igjen for å si det sånn.
Og hjertet slår ikke før 5+1 eller 5+2, alt etter som x)
Var dette en gynekolog? O.o

Back
Topp