TUL termin vs. OUL termin

IngeridElisabeth

Elsker forumet
Julikulene 2020
Alle sier alltid at der er OUL-termin man skal forholde seg til. Nå er det slik at jeg har hatt flere tidlig UL grunnet innleggelser på sykehus (TUL i uke 8, 10, 12, 14 og 16!), med ulike ultralydmennesker hver gang. Alle har vært enige om ca samme termin (1 dag pluss/minus). Når vi nå kom på OUL i uke 20, mente de plutselig at termin er over en uke senere. Dette kan faktisk ikke stemme, da jeg i så tilfelle har fått positiv test to dager etter befruktning.... Vet man ikke skal bry seg så mye om termin, babyen kommer når den er klar uansett. Men kjenner det irriterer meg at OUL-dama var så forbanna påståelig på at hun hadde rett termin og ingen andre, da 5 andre overleger har gitt meg en uke tidligere termin før... jeg velger da å bare forholde meg til TUL-termin når det kommer til «milepæler» i svangerskapet, da det ikke er mulig at OUL-termin er korrekt mtp positiv test. Hva ville dere gjort?

Jeg opplevde det samme med min eldste. Ble flytta ei uke og da testa jeg jo altfor tidlig! Men jaggu kom babyen akkurat på terminen som ble satt på OUL... så for meg å gå «3 uker» over tida, men det slapp jeg heldigvis!
Ei venninne av meg ble flytta 2-3 uker, fikk babyen 4 uker før tida, helt fullt utvokst og ingen tegn til for tidlig født...
Du får nok ikke gjort noe med den terminen, men snakk gjerne med JM om dine bekymringer ang overtid om det skulle bli det..

Jeg ville ikke brydd meg så mye om det, med mindre du blir å gå på overtid...da kan du risikere 3 uker over den terminen du vet er riktig, og det er jo ikke bra!

På Riksen har de begynt nå å sette termin etter tidlig ultralyd i uke 12, da de erfarer at dette faktisk er mer presist enn ultralyd i uke 18/19/20.

Så da jeg var på OUL målte de meg til nesten en uke lenger enn termin som ble satt på ultralyd i uke 12, men flyttet allikevel ikke termin. :)

Alle sier alltid at der er OUL-termin man skal forholde seg til. Nå er det slik at jeg har hatt flere tidlig UL grunnet innleggelser på sykehus (TUL i uke 8, 10, 12, 14 og 16!), med ulike ultralydmennesker hver gang. Alle har vært enige om ca samme termin (1 dag pluss/minus). Når vi nå kom på OUL i uke 20, mente de plutselig at termin er over en uke senere. Dette kan faktisk ikke stemme, da jeg i så tilfelle har fått positiv test to dager etter befruktning.... Vet man ikke skal bry seg så mye om termin, babyen kommer når den er klar uansett. Men kjenner det irriterer meg at OUL-dama var så forbanna påståelig på at hun hadde rett termin og ingen andre, da 5 andre overleger har gitt meg en uke tidligere termin før... jeg velger da å bare forholde meg til TUL-termin når det kommer til «milepæler» i svangerskapet, da det ikke er mulig at OUL-termin er korrekt mtp positiv test. Hva ville dere gjort?

Ville ikke brydd meg så ny nå..men når det evt nærmer slik at du ikke går så mye over tiden..det er ikke bra..

På Riksen har de begynt nå å sette termin etter tidlig ultralyd i uke 12, da de erfarer at dette faktisk er mer presist enn ultralyd i uke 18/19/20.

Så da jeg var på OUL målte de meg til nesten en uke lenger enn termin som ble satt på ultralyd i uke 12, men flyttet allikevel ikke termin. :)

Overlegene som har tatt TUL på meg før har også alle sagt at mest korrekte tid for å sette termin er mellom uke 10 og 12, så da synes jeg det er merkelig at en annen ultralyddame en etasje under på sykehuset er så påståelig på at hennes termin er rett fordi «det er på OUL vi setter termin»... prøver å ikke bry meg så mye men blir jo litt irritert av så sprikende meninger..

Overlegene som har tatt TUL på meg før har også alle sagt at mest korrekte tid for å sette termin er mellom uke 10 og 12, så da synes jeg det er merkelig at en annen ultralyddame en etasje under på sykehuset er så påståelig på at hennes termin er rett fordi «det er på OUL vi setter termin»... prøver å ikke bry meg så mye men blir jo litt irritert av så sprikende meninger..

Så irriterende. Jeg ble overrasket da legen på TUL fylte inn feltet for termin på helsekortet allerede i uke 12, og fastlegen ble irritert da jeg kom dit neste gang.
Derfor spurte jeg jordmor på OUL og hun sa så kjekt at Joda, det har kommet nye retningslinjer nå, så på de som de tar ul på i uke 12 så setter de termin da.

Hører med til historien at da jeg var på OUL i uke 18 så var jeg som sagt 1 uke «lenger på vei» enn terminen fra TUL. Og på ny ul i uke 21 så stemte det på en prikk med TUL-termin igjen. Så jeg tenker at den nok er mest riktig.

Her fant de samme dato begge gangene, på tidlig ul og ul. Men eg hadde nok sagt ifra til jm slik at det følges opp nærme termin. Svigerinne min fikk en ekstra ul senere (se på vekst) for å finne termin siden mens termin og ul var så ulik. Hadde det vært meg så hadde eg sagt til jm og på innskriving på sykehuset at eg ønsket å bli satt igang på den seneste terminen (hvis du går så lenge) i og med den er nødt å stemme i følge testing og alle de tidlige ul ene ;) Lykke til

I og med den tidligste terminen er nødt å stemme i følge testing og alle tidlige ul :) * skulle det stå. Vet ikke hvordan jeg redigerer innlegg...

Her fant de samme dato begge gangene, på tidlig ul og ul. Men eg hadde nok sagt ifra til jm slik at det følges opp nærme termin. Svigerinne min fikk en ekstra ul senere (se på vekst) for å finne termin siden mens termin og ul var så ulik. Hadde det vært meg så hadde eg sagt til jm og på innskriving på sykehuset at eg ønsket å bli satt igang på den seneste terminen (hvis du går så lenge) i og med den er nødt å stemme i følge testing og alle de tidlige ul ene ;) Lykke til

Ja, nå går ikke jeg til jordmor, kun lege - skulle ha svangerskapskontroll hos legen i dag, møtte opp men fikk da beskjed om at jeg var satt opp 20.12.2018, altså neste år måtte bare le å si at jeg håpet på et litt kortere svangerskap enn det ;-) så nå får jeg ta det opp på ny time på nyåret heller.

Sniker fra desember.

Husk at de beregner OUL-termin ut fra størrelsen på babyen og når den vil være ”ferdig”, ikke når den er laget. Jeg ble satt en uke frem fordi babyen var over snittet og hun kom faktisk på OUL-termin.

Jeg opplevde at de beregnet samme termin på tul og for to uker siden da jeg hadde en ekstra sjekk på Ahus, men da vi kom på oul i dag, ble jeg brått flyttet 5 dager babyen kommer når den kommer, men merkelig de kan regne så forskjellig på 14 dager [emoji85]

Ja, nå går ikke jeg til jordmor, kun lege - skulle ha svangerskapskontroll hos legen i dag, møtte opp men fikk da beskjed om at jeg var satt opp 20.12.2018, altså neste år måtte bare le å si at jeg håpet på et litt kortere svangerskap enn det ;-) så nå får jeg ta det opp på ny time på nyåret heller.
Ja du får høre med legen på nyåret ;) nei der va et litt vel langt svangerskap [emoji23]

Her er det rett over en mnd forskjell på termin ut i fra når det er fysisk mulig at babyen ble lagd og beregnet termin fra OUL.. 10.04 er første termin, 16.05 er oultermin.. fikk beskjed av jordmor i går at jeg ikke får gå mer enn en uke over tiden hvis det blir aktuelt og at ho kommer til å bestille vekstkontroll for sikkerhets skyld etter uke 30.. og at jeg burde være åpen for at fødsel kan skje fra april til mai en gang..
jeg har født før termin med begge storesøsknene, så jeg håper denne babyen også kommer akkurat når den er klar..

Bra du har en jordmor som forstår bekymringen din! Jeg tenkte med én gang at en vekstkontroll kan være greit å ta på et seinere tidspunkt. Det er jo mulig fosteret er litt større enn snittet akkurat nå, og det er vel små marginer som skal til.
Det kan jo absolutt være skummelt å bli flyttet den veien som du har, mtp overtid og igangsetting.
Veldig irriterende med så påståelige mennesker, særlig når man feks VET når man hadde eggløsning, og befruktning skal ha skjedd...

Back
Topp