TUL og mulige tester/fosterdiagnostikk

Otilde

Glad i forumet
Sommerfuglene
Marshmallows2021
Håper det noen har bedre oversikt enn meg og kan hjelpe med dette temaet

Jeg er gravid via IVF (5 uker), 37 år, og har fått beskjed fra klinikk å ta UL ca uke 7. Dette må tas privat pga sommerferie hos min faste gynekolog. Det ser ut som det løser seg. Når kontakter jeg fastlege eller jordmor? Begge..? Hvordan får jeg avtale for mulige tester som NIPT og annen fosterdiagnostikk? Jeg har forstått at disse må tas på gitte uker i svangerskapet. Om det er venteliste, vil jeg være på den for det har gått mye penger på IVF... Kan noen tester tas på TUL? Jeg er klar over at disse testene er et tilbud og ikke nødvendig, men siden jeg straks fyller 38 år ønsker jeg å ta de som det offentlig tilbyr pga alder.

Du kontakter fastlegen for henvisning til duotest (pga alder hvis du fyller 38 før termin). Nipt vet jeg ikke, siden det er så nytt, men fastlegen vet kanskje?

Ta kontakt med jordmor i kommunen. Der kan du få kjapt time og hun kan henvise til fosterdiagnostikk. Jeg skal selv ha det, er i uke 10 nå og skal ha telefonsamtale på mandag 3.aug. Der skal vi avgjøre hva slags tester. Jeg er 36, men har hatt et barn med alvorlig sykdom som døde 11 mnd gammel i tillegg til 3 aborter. Så det har allerede vært litt testing av gener for min nye partner. Alle skjedde med min eks, så håper vi har et bedre utgangspunkt og slipper abort. Han har heldigvis ikke dette genet som jeg har, men vi får tilbud om det meste pga min historie og helsesituasjon(Har også hatt hjerneslag i 2016).

Min lege forsto ikke at han måtte henvise til fosterdiagnostikk..(sendte meldinger med han for å forklare).. Så jeg droppa han og gikk rett til jordmor. Det funka supert. Hun kan henvise til det meste.

Beklager, ble mer info enn et raskt svar Lykke til.

Ta kontakt med jordmor i kommunen. Der kan du få kjapt time og hun kan henvise til fosterdiagnostikk. Jeg skal selv ha det, er i uke 10 nå og skal ha telefonsamtale på mandag 3.aug. Der skal vi avgjøre hva slags tester. Jeg er 36, men har hatt et barn med alvorlig sykdom som døde 11 mnd gammel i tillegg til 3 aborter. Så det har allerede vært litt testing av gener for min nye partner. Alle skjedde med min eks, så håper vi har et bedre utgangspunkt og slipper abort. Han har heldigvis ikke dette genet som jeg har, men vi får tilbud om det meste pga min historie og helsesituasjon(Har også hatt hjerneslag i 2016).

Min lege forsto ikke at han måtte henvise til fosterdiagnostikk..(sendte meldinger med han for å forklare).. Så jeg droppa han og gikk rett til jordmor. Det funka supert. Hun kan henvise til det meste.

Beklager, ble mer info enn et raskt svar Lykke til.
Takk! Om ting er bra på UL i uke 8, drar jeg til Danmark og tar NIPT test der. For et rot å prøve å få det her hjemme. Så nå blir det slik. Da vil jeg med mer sikkerhet vite om det er kromosomfeil enn ved duotest (sies det).

De nye retningslinjene for NIPT er ikke klare før i november, men kvalifiserer ikke du til det uansett da du blir 38 før termin? Hva er forskjellen på NIPT og duotest? Tror man skal ha tilbud om blodprøver og ul mellom uke 10 og 13.

De nye retningslinjene for NIPT er ikke klare før i november, men kvalifiserer ikke du til det uansett da du blir 38 før termin? Hva er forskjellen på NIPT og duotest? Tror man skal ha tilbud om blodprøver og ul mellom uke 10 og 13.
Ved duotest analyseres hcg og et markørprotein i blodprøven, som sammen med TUL og måling av nakkefold brukes til å beregne sannsynlighet for trisomi. Ved NIPT analyseres DNA fra fosteret som finnes i små mengder i blodplasma sammen med mors DNA. Ved trisomi vil det vises en overvekt av enkelte kromosomfragmenter relativt til normalen.
NIPT vil gi et mer sikkert svar enn duotest med TUL, men er allikevel ikke regnet som 100% sikker. Da må det evt tas morkakeprøve eller fostervannsprøve for å få tilgang på DNA fra fosteret som ikke er blandet med mors DNA.

Back
Topp