TUL og morkake i front.

Chrini08

Blir kjent med forumet
Hei alle flotte damer [emoji4]

I dag er jeg 11+4 og var på TUL. Guri for en herlig opplevelse det er å se den lille sprelle rundt i magen. <3
Alt så bra ut og vi er utrolig lykkelige!

Det eneste var at jordmor så at morkaken ligger i front, og forberedte oss derfor på at vi kanskje ville kjenne mindre liv. Og eventuelt mye senere og ut på siden av magen istedenfor. Noen som har erfaring fra dette?

Jeg har også foranliggende morkake. Morkaka vil ta av for en del spark og bevegelser, men det betyr ikke at man nødvendigvis vil kjenne mindre liv, bare litt annerledes. Jeg kjente liv i uke 13. Kan være litt trøblete å finne fosterlyd tidlig da morkaka ligger i veien, men den har jeg også funnet[emoji4]
Har ei venninne som gikk gjennom to svangerskap uten å kjenne et eneste spark...

Finnes ingen fasit, alle er forskjellige [emoji6]

Sniker fra desember.

Jeg har morkaken foran og det virker som jeg kjenner svakere spark enn andre. Jeg kjente heller ikke liv før ganske sent, og det tok enda noen uker før det ble kraftige spark og bevegelser. Jeg er 28 ukene nå og det er først den siste måneden at jeg har kjent kraftige spark og bevegelser og kjent det utenpå. Jeg ser ikke så ofte at det er liv utenpå heller. Jeg har visst en tykk og bra morkake og det er jo bra for barnet, men det er litt kjipt altså. Jeg har også sett på UL (26+0) at babyen sparker uten å kjenne noe.

Ha heller litt lave forventinger og bli glad om du kjenner mye/tidlig :) Jeg hadde forventinger om kraftige spark og å kjenne liv mye tidligere enn jeg gjorde og ble både skuffet og trodde at noe var galt.

Takk for svar begge to [emoji4]

Jeg håper jo at siden jeg har født et barn tidligere, at jeg skal kjenne igjen noe av bevegelsene, selv om jeg kanskje ikke vil føle dem like sterke som ved forrige svangerskap.

Er jo litt kjedelig å kjenne lite, men så lenge man vet at alt er bra så er det betryggende [emoji4]

Jeg hadde morkaken forran sist, det var også mitt første svangerskap. Kjente aktivt spark helt fra uke 16, men da kun i siden. Når jeg nådde uke 20 begynte jeg å kjenne bevegelsene midt på også, tror det er veldig individuelt. Fikk beskjed på første ul jeg hadde at jeg ikke kom til å kjenne noe særlig til babyen før i slutten av svangerskapet, men dette viste seg jo å ikke stemme for meg da:)

Jeg hadde det i mitt andre svangerskap, og kjente liv senere enn første gang. Men første gang kjente jeg VELDIG tidlig, rundt uke 12. Med nr 2 og foranliggende morkake kjente jeg i uke 17.

Foranliggende morkake sist, og det begrenset veldig det jeg kjente av bevegelser i forhold til svigerinnen min f.eks. Der bulte jo magen ut når babyen sparket, mens hos meg ble det bare forsiktige dult. Har foranliggende morkake igjen denne gangen så det ut til.

Får man alltid vite om morkaken ligger foran? Vi var på TUL for en uke siden (da var jeg i uke 12), og jordmor sa ikke noe om hvor morkaken lå. Det var ikke noe problem å få hjertelyd og sånt.

Kan jeg da anta at den ligger der den skal?

Får man alltid vite om morkaken ligger foran? Vi var på TUL for en uke siden (da var jeg i uke 12), og jordmor sa ikke noe om hvor morkaken lå. Det var ikke noe problem å få hjertelyd og sånt.

Kan jeg da anta at den ligger der den skal?

Det gjør den nok uansett. Er ikke feil at den ligger foran, selv om det er vanligst at den ligger bak.
Det eneste sim kan være skummelt er om den ligger foran "døra", da må man ta noen forholdsregler for å unngå blødninger fra morkaken

Det gjør den nok uansett. Er ikke feil at den ligger foran, selv om det er vanligst at den ligger bak.
Det eneste sim kan være skummelt er om den ligger foran "døra", da må man ta noen forholdsregler for å unngå blødninger fra morkaken

Jeg trengte ikke ta noen forhåndsregler da min lå foran døra i første svangerskap, det eneste var at de fulgte med om den flyttet seg nærmere fødselen (den gjorde det på meg). Men det er sant at det kan blø litt lettere, det gjorde jeg også én gang, men det var helt ufarlig [emoji4]

Jeg trengte ikke ta noen forhåndsregler da min lå foran døra i første svangerskap, det eneste var at de fulgte med om den flyttet seg nærmere fødselen (den gjorde det på meg). Men det er sant at det kan blø litt lettere, det gjorde jeg også én gang, men det var helt ufarlig [emoji4]

Bestevenninna mi fikk ikke trene, ha sex, jobbe eller noe etter uke 20 pga forliggende placenta.... så det kommer nok an på hvem du snakker ned... hennes flyttet seg også nærmere termin så hu slapp KS[emoji4]

Hadde det forrige svangerskap (som var første) så aner ikke hvordan det egentlig skal kjennes ut [emoji23] jeg kjente bevegelser [emoji4] var ikke så lett for andre da

Bestevenninna mi fikk ikke trene, ha sex, jobbe eller noe etter uke 20 pga forliggende placenta.... så det kommer nok an på hvem du snakker ned... hennes flyttet seg også nærmere termin så hu slapp KS[emoji4]

Å! Jeg gjorde alt det der [emoji23] Eller jobbet ikke, pga hyperemesis den gangen også. Hatt det i alle mine svangerskap. Det er nok sant at det kommer an på hvem man treffer, hvilke beskjeder man får.

Sniker fra april. Hadde forliggende morkake første svangerskap og det var et svangerskap fullt av liv og spark :) Kjente det første gang etter uke 14, ble sikker etter uke 15. Kjente spark tydelig og det tok ikke lengre tid før vo kjente det utenpå heller. Så trenger ikke være "kjipt" :)

Back
Topp