TUL hvorfor og når?

SoloMorTr.H

Andre møte med forumet
Hei.

Har sett flere som venter på eller har tatt både en og flere tidlige ultralyder, jeg er helt blank på dette. Hva ser man på TUL?

Lurer på hva grunnen din, er og når i svangerskapet du tar det?

Jeg får ultralyd ukentlig pga 3 tidligere spontanaborter. Skulle egentlig til utredning på sykehuset, men det ble svangerskapsoppfølging istedet siden jeg ble gravid på nytt. Hadde første TUL i slutten av uke 6.

Jeg tror de fleste som tar TUL privat gjør det for å forsikre seg om at alt står bra til, men det er ikke noe å gjøre til eller fra om noe ikke er som normalt. Hva du ser kommer an på hvor langt du har kommet, men de måler i alle fall embryoet og ser etter hjerteaktivitet. Hvis embryoet er mindre enn det burde være kan det være en indikator på at noe er galt, men det igjen kan jo skape stress for enkelte, så du må nesten se hva som føles mest riktig for deg.

Jeg får tidlig ultralyd og flere ultralyder ut svangerskapet pga tidligere spontanabort og dødfødsel.
Er først til gynekolog med avtale og deretter sykehuset.
På de første ultralydene ser man etter normal hjerteaktivitet og jevn vekst fra gang til gang.
Dette svangerskapet har jeg hatt ultralyd 7+6, 10+0 og 12+2. Hovedsaklig bekreftelse av jevn vekst og liv og at ting grovt sett ser normalt ut, da gynekologen min ikke er fostermedisiner.
i uke 13 har jeg hatt på sykehuset, da er det en fostermedisiner som har sett etter det som er mulig å se av organer så tidlig, målt nakkefold og andre ting som kan tyde på at babyen er syk.

Dersom jeg hadde hatt en helt uproblematisk forhistorikk med svangerskap og slik sett ikke nødvendigvis hadde rett på offentlig tidlig ultralyd, ville jeg ha bestilt privat rundt uke 12-14 for å se at ting foreløpig så greit ut :)

Vi hadde tul 7+2 på klinikken vi hadde prøverør. Det er en del av pakken for å bekrefte om det er liv eller ei etter positiv test. Pga sommerferie og dårlig tålmodighet hadde vi en privat uken før.
Fikk se plommesekken og hjertet slå.

Tok også noen flere frem til uke 12. For å roe en overbekymret samboer om at det vokste riktig og se kjønn.

Takk for svar gøy å høre, og skjønner absolutt det er en trygghet i det.

Nå er ikke jeg gravid enda, men skal og gjøre det igjennom klinikk så da skal keg høre om det er ink i pakken. Mener det var med tre UL tilsammen.

vil jo gjerne vite at alt er bra, evt om det er noe galt så er det best å avslutte tidligsmulig tenker jeg

Jeg skulle egentlig på utredning for habituell abort, men det ble gjort om til svangerskapsoppfølging da en liten snik hadde kommet seg inn og klort seg fast. Første gangen («utredningen») bekreftet de bare at jeg var gravid, noe jeg ikke viste jeg var. Så fikk jeg time i det som viste seg å være uke 6, da målte de størrelse, så etter hjerteaktivitet og det var det. Neste time i uke 8 var av samme sjanger, men nå målte de mini nøyere for å kunne gi meg en termindato. Så var jeg en siste gang inne i uke 12. Da så de etter om alt så bra ut, hjerte dunket, mini så ut som den skulle, men var så ekstremt aktiv at det ikke gikk å måle noe som helst. Legen prøvde så godt han kunne for å få målt, men mini var så spinnvill at han måtte gi opp:hilarious:

Jeg er tredjegangs gravid og har ikke hatt TUL med de to første.

Tul uke 7+3/4 to ganger grunnet vanlig oppfølging etter ivf.

Såg at det var liv, at fosteret er så stort som forventet.
Det ble oppdaget eneggede tvillinger begge gangene, så ble sendt videre på flere tidlige ultralyder.

Jeg tok i uke 12 fordi jeg ville se at alt som kunne sjekkes så greit ut.

Tul uke 7+3/4 to ganger grunnet vanlig oppfølging etter ivf.

Såg at det var liv, at fosteret er så stort som forventet.
Det ble oppdaget eneggede tvillinger begge gangene, så ble sendt videre på flere tidlige ultralyder.
Har du to sett med eneggede tvillinger? :O wow! Det er sjeldent!!

Skal på TUL på sykehuset i uke 7 pga ivf, og privat i uke 11 for å se om alt fortsatt (forhåpentligvis) står bra til før vi forteller folk :) Gjorde det samme sist og.

Har du to sett med eneggede tvillinger? :O wow! Det er sjeldent!!
Har bare ett sett eneggede som er i livet, og ett barn som var(er?) enegget tvilling siden jeg mistet den ene tvillingen tidlig i svangerskapet.
Men ja, det føles veldig spesielt at det skjedde to ganger, med egg fra samme uttak også, så teknisk sett er de tre trillinger, skulle vært firlinger :wacky::joyful:

Tok tidlig ultralyd i uke 5, for begge egglederne mine er tette og ble gravid på naturlig måte. Vi måtte undersøke om embryoet lå i livmoren eller utenfor.

Hva man ser på TUL kommer an på hvor tidlig man tar den.

Noen tar TUL rundt uke 7-8 for å forsikre seg om at det faktisk er liv inni der. Da kan man se et bankende hjerte, og ser at man ikke har hatt en MA. Man kan også se at det bare er ETT foster..

Jeg har ventet til uke 11 begge gangene, for da kan de se etter tegn på downs og slikt, i tillegg til å se mer detaljert på hjernehalvdeler og diverse annet. Jeg vil ikke vente helt til uke 18 for å se om noe er galt, eller om jeg plutselig skal ha tvillinger.. Av samme grunn tok jeg også NIPT: jeg vil vite så tidlig som mulig hva jeg har å forholde meg til, så jeg kan gjøre tiltak så tidlig som mulig, og ha valgmuligheter.

Mye bedre å få se om noe er galt i uke 11, når man kan ta en "vanlig" abort, enn å måtte gå gjennom en dødfødsel senere...

Tok privat tul med første, vat 7+1. Totalt bortkastet for min del :dead: bønne med puls var det eneste du kunne se. Om du vil se et menneske bør du vente til uke 13-14

Hei.

Har sett flere som venter på eller har tatt både en og flere tidlige ultralyder, jeg er helt blank på dette. Hva ser man på TUL?

Lurer på hva grunnen din, er og når i svangerskapet du tar det?

Jeg gikk til ultralyd mest for å roe egne nerver, kostet litt men verdt det for meg. Hadde opplevd spontanabort i uke 8 graviditeten før:)

Uke 8 - for å se om det var foster med bankene hjerte og eventuelt hvor mange fostre.

IMG_20200916_140142.jpg

Uke 12 - for å se om alt var som det skulle. Så på hele babyen, måler i forhold til hvor stor den bør være. Ser på organer, skjelett, hode, lemmer osv.

IMG_20200916_135922.jpg

Uke 16 - Så på hele babyen. Jeg ønsket også å se om man kunne se kjønnet på babyen. Skulle overraske barnefar.

IMG_20200916_135948.jpg

Tok privat tul med første, vat 7+1. Totalt bortkastet for min del :dead: bønne med puls var det eneste du kunne se. Om du vil se et menneske bør du vente til uke 13-14

Vi var i uke 11, og da var det et lite menneske, med armer og bein, helt klart og tydelig en baby. Så en trenger ikke vente så lenge som til uke 13-14.

Haha huff, samme her. Jeg hadde vært hos gynekolog for å sjekke noe, og avlyste oppfølgingen fordi jeg var gravid. Da sa han at jeg kunne komme og sjekke at alt var ok, så jeg dro jeg. Ante jo ikke hva som var vanlig og det hørtes kult ut med TUL. Så en halv bamsemums med bankende hjerte, helt bortkastet når jeg ikke var noe bekymret :D

Så du hjertelyd da?

Ja, men kun såvidt. Fosteret var kjempe liten (5+1) og vi kunne såvidt se et slående hjerte. Det var så lite synlig at gynekologen ville ikke garantere at det var hjertet vi så som slo, selv om han trodde det selv. Han sa jeg burde kommet i uke 6 for å se det tydelig.
Men jeg var ikke på ul for å se et dunkende hjerte, jeg var kun interessert i om fosteret lå i livmoren.

Back
Topp