TUL- hva kan gynekologen se og si?

Månelilje

Elsker forumet
Tilgangsansvarlig
Septemberskattene 2023
Angående TUL rundt uke 12- er det noen som vet hva gynekologen kan se og hva han/hun kan si? Jeg har lest at de ofte kan se indikasjoner på mulig trisomi, men at de ikke har lov til å si det hvis kvinnen er under 38 år. Stemmer det?

Hva med andre mulige problemer? Hva er det man kan se så tidlig og er det noen begrensinger for hva gynekologen kan si?
 
Du skal henvises videre dersom de har mistanke, uansett alder. Det er ikke sånn at bare fordi man er under 38 så skal helsepersonell skjule viktig informasjon fra deg.
 
Sniker

Det er kun godkjente steder (muligens bare universitetssykehus) som har lov å gjøre en undersøkelse for å se etter avvik (fosterdiagnostikk).
Mange «vanlige» gynekologer gjør det, men har ikke egentlig lov.

Ved fosterdiagnostikk ser man spesielt på neseben og nakkefold, men som regel sees det i sammenheng med total undersøkelse og blodprøve-resultater (KUB/duotest).

«Vanlige» gynekologer kan gjøre undersøkelse og se at det er liv og måle størrelsen på den lille. De har dog ikke lov å måle nakkefold med mindre de med det blotte øye kan se at den er uvanlig stor.
Får de mistanke om at det er noe som ikke stemmer er de pliktige til å gi beskjed og henvise deg videre.
 
Vi snakka litt om det når vi var på TUL i uke 8. At om vi kom tilbake senere kunne vi få sett mer, og etter avvik.
Når jeg spurte om det var organspesifikk da, svarte hun at det kunne de ikke kalle det, pga noen regler politikerne hadde lagd, om at kvinner ikke fikk ha selvbestemmelse over egen kropp. Men, at de så veldig nøye over ungen, og skulle de finne noe som var rom for bekymring ville man bli henvist videre.

Så det heter ikke fosterdiagnostikk, men det er samme teknikker. Mange steder som utfører det.
Da må man typisk sette opp en ekstra lang time, så koster ca dobbelt av "vanlig" tul.
 
Signerer de over. De har ikke lov til å kalle det organspesifikk ultralyd når de sjekker nakkefold osv i uke 12-14 da denne typen undersøkelser kun utføres ved fem fosterdiagnostiske sentre ved sykehus som Riksen, Haukeland, St Olavs, UNN osv. Men det betyr ikke at gynekologen ikke kan ta seg god tid og sjekke fosteret grundig, noe de da også gjør hvis du går til en meget erfaren gynekolog som f.eks ved Majorstuaklinikken i Oslo. Videre er de pliktige til å henvise deg videre dersom de ser indikasjoner på at noe kan være galt med fosteret.
 
Takk for gode svar. Nå ble jeg litt klokere. Kan jeg bare si at jeg synes det er litt sykt at ikke alle gynekologer som har kompetanse og utstyr skal få lov til å gjøre alle de undersøkelser som er mulig? Hvorfor kunne ikke bare alle kvinner få tilbud om tidlig ultralyd og blodprøve? :bored:
 
Takk for gode svar. Nå ble jeg litt klokere. Kan jeg bare si at jeg synes det er litt sykt at ikke alle gynekologer som har kompetanse og utstyr skal få lov til å gjøre alle de undersøkelser som er mulig? Hvorfor kunne ikke bare alle kvinner få tilbud om tidlig ultralyd og blodprøve? :bored:

Helt enig med deg!
 
Takk for gode svar. Nå ble jeg litt klokere. Kan jeg bare si at jeg synes det er litt sykt at ikke alle gynekologer som har kompetanse og utstyr skal få lov til å gjøre alle de undersøkelser som er mulig? Hvorfor kunne ikke bare alle kvinner få tilbud om tidlig ultralyd og blodprøve? :bored:
Gynekologen jeg gikk til var veldig enig med deg, og så det ganske klart, at politikerne mener at kvinner ikke skal få bestemme selv over hvilke undersøkelser de skal utføre, men at hun mente kvinner skal få bestemme selv over egen kropp.
Likte henne kjempegodt!
 
Jeg lurer på noe.. Dersom jeg ikke benytter meg av tidlig ultralyd privat, men venter til den man får i uke 18, og de da finner noe galt med barnet, hva da? Er det ikke for sent å gjøre noe da?
Hva skjer hvis man ser at barnet er alvorlig sykt og man har gått så langt?
 
Jeg lurer på noe.. Dersom jeg ikke benytter meg av tidlig ultralyd privat, men venter til den man får i uke 18, og de da finner noe galt med barnet, hva da? Er det ikke for sent å gjøre noe da?
Hva skjer hvis man ser at barnet er alvorlig sykt og man har gått så langt?
Ved alvorlige misdannelser og/eller avvik kan du velge å søke om senabort ved nemnd.
Det gjelder etter uke 12 uansett, men man får det litt mer travelt jo lengre uti svangerskapet man kommer.

Informasjon rundt abort etter uke 12 fra helsenorge:
https://helsenorge.no/sex-og-samliv/abort

Avisartikkel om senabort i Norge. 90% av de som søker får det innvilget.
https://www.dagsavisen.no/innenriks/historisk-hoyt-antall-senaborter-1.1450223

Noen velger jo også å være fram fosteret, selv ved misdannelser som manglende hjerne. Da skal man få veiledning og samtaler rundt dette.
 
Ved alvorlige misdannelser og/eller avvik kan du velge å søke om senabort ved nemnd.
Det gjelder etter uke 12 uansett, men man får det litt mer travelt jo lengre uti svangerskapet man kommer.

Informasjon rundt abort etter uke 12 fra helsenorge:
https://helsenorge.no/sex-og-samliv/abort

Avisartikkel om senabort i Norge. 90% av de som søker får det innvilget.
https://www.dagsavisen.no/innenriks/historisk-hoyt-antall-senaborter-1.1450223

Noen velger jo også å være fram fosteret, selv ved misdannelser som manglende hjerne. Da skal man få veiledning og samtaler rundt dette.

Takk for svar Tekopp :)
 
Takk for svar Tekopp :)
Bare hyggelig. Gikk jo noen runder med meg selv før vi bestilte en TUL i uke 12-13. Er greit å undersøke hva det innebærer.
 
Back
Topp