TUL: bare jeg som ikke skal på?

3smågull

Forelsket i forumet
Sommerfuglene <3
Høsthjerter 2017
Er det bare jeg som ikke skal på Tul?
Ser det er veldig mange som har eller skal på ul, og får bekreftelse på liv i magen :)
Jeg syns selv også det virkelig koselig, og hadde ikke takket nei om jeg fikk tilbudet..

Men jeg har 2 barn fra før og vet at jeg er gravid! Kjenner det på hele kroppen..
Men så begynner man å tenke da, siden så mange er på TUL..burde jeg også?

Flere som ikke skal og venter til OUL?

Jeg er førstegangs og med veldig lite tegn. Jeg valgte derfor tul for å slippe å gå å uroe meg i 4 uker til frem til første kontroll.

Jeg er førstegangs og hadde en tråd om det samme her for noen uker siden. Jeg hadde heller ikke tenkt til det, men nå tror jeg at vi vil likevel. Vil så gjerne se den lille og høre hjertelyd. Og så tenker jeg for pappaen sin del, at han faktisk får se noe, ikke bare se meg som er sliten og uggen hele tiden..

En annen her inne bemerket at noe av grunnen til at man venter til OUL er at dette er den eneste ul som er dekket i Norge, det betyr jo ikke at det er det eneste som er greit. Det norske helsevesen har vel ikke alltid på seg å ekstrasjekke og dobbeltsjekke heller, og at det muligens er et økonomisk spørsmål for det offentlige at man ikke får flere enn én med mindre man er risiko.

Vi har ventet så lenge, og klarte til slutt på pp26 å få den lille spiren til å sitte. Jeg er kjemperedd for en ma og vil gjerne bli beroliget ved å se noe der inne. Etter prat med mannen har vi blitt enige om å koste på oss tul, selv om jeg vet at det ikke er noen medisinsk nødvendighet.

Jeg måtte ha TUL på grunn av IVF, men jeg hadde nok valgt å gjøre det uansett om jeg ble gravid på naturlig måte :-)

Eg har ingen planar om tul, burde var nok å høyra hjertelyden. Det har selfølgelig begynt å frista når eg ser alle de flotte bildene her inne. [emoji4]

Oul er satt til uke 17-19 siden det kun er då alle fostera er lika store og de med stor nøyaktighet kan rekna ut alderen og dermed ein meir nøyaktig termin.

Jeg får TUL pga IVF og Habituell abort (ul hver 14 dag frem til uke 12) Jeg har 3 ganger fått dårlig nytt på tidelig UL om MA. Jeg har da hatt alle symptomer og ingen blødninger. Jeg er veldig glad jeg har hatt TUL slik at jeg har slippe gå tro jeg er gravid helt til ordinær UL.
Har ny TUL idag og jeg er veldig spent.

Last edited:
Jeg skal ikke ha TUL. Selvsagt er jeg redd og bekymra, men har skjønt at det er bare sånn det er. Jeg må jo si at jeg føler meg mer syk enn at det er en baby der inne, det er så surrealistisk og morsomt på samme måte. Vi får bare prøve å holde ut, i de fleste tilfeller går det jo veldig bra! :)

Hadde TUL pga IVF. Heh. Men de andre 2 gangene hadde lege som hadde UL apparat. Det var litt ålreit. Så mulig jeg hadde tatt TUL denne gangen og om jeg ikke hadde fått. Litt usikker.

Jeg begynner veldig å lure på om jeg vil spandere på meg en tul, bare fordi jeg har dårlig tålmodighet og ønsker å se at det står bra til "inni der". Men det er ikke sånn at man mister den dekkede ul forde om man selv har dekket tul?

Jeg begynner veldig å lure på om jeg vil spandere på meg en tul, bare fordi jeg har dårlig tålmodighet og ønsker å se at det står bra til "inni der". Men det er ikke sånn at man mister den dekkede ul forde om man selv har dekket tul?

Nei, man mister ikke oul uansett.

Jeg skal ikke ta tul, men siden jeg bor i Storbritannia får jeg to ul. En i uke 12 og en i uke 20.

Hadde ikke tenkt å ta, men ble henvist pga mistanke om sa. Det var godt å få da, men ellers lite poeng i. Vet du om lege har doppler el slik at du kan høre hjertelyd på ordinær kontroll?

Jeg har vært, og for min del var det helt ok - men for kommende pappa var det rett og slett gull verdt. Selv kjenner jeg jo at noe er på gang, men jeg tror omtrent ikke det ble virkelig for sambo før han så det hvitt på svart. Unner ham den opplevelsen, og gleder meg til ny UL i uke 10 :)
(Den er henvist fra legen, den forrige tok vi privat.)

Back
Topp