TSH og innsett

Bkno8357870

Første møte med forumet
Hei! Er det noen som har oppdaget ved tilfeldighet at de hadde for lavt stoffskifte, men likevel hatt innsett? Har det gått bra? Jeg har planlagt innsett neste uke, men har akkurat oppdaget at TSH er litt høyere enn det burde. Har ventet så lenge nå, og er allerede i styrt syklus... Vurderer å bare gjennomføre innsett selv om det ikke er ideelt fordi jeg er desperat :( sykehuset vet ikke at stoffskiftet har begynt å bli lavt igjen..

Hei! Er det noen som har oppdaget ved tilfeldighet at de hadde for lavt stoffskifte, men likevel hatt innsett? Har det gått bra? Jeg har planlagt innsett neste uke, men har akkurat oppdaget at TSH er litt høyere enn det burde. Har ventet så lenge nå, og er allerede i styrt syklus... Vurderer å bare gjennomføre innsett selv om det ikke er ideelt fordi jeg er desperat :( sykehuset vet ikke at stoffskiftet har begynt å bli lavt igjen..
Men er det ikke bedre å ha dialog med sykehuset slik at de kan ta en vurdering? Er jo dumt med en Innsett som potensielt faller fra bare for å få et innsett..

Vil råde deg sterkt til å få kontroll på stoffskiftet før innsett. Det er utrolig kjipt hvis det ikke blir baby av et potensielt levedyktig embryo, kun fordi du ikke har optimale forhold i kroppen nå.
Jeg hadde 6 mislykkede innsett med for lavt stoffskifte uten at det ble oppdaget. Da stoffskiftet ble regulert gikk det bra og er gravid i uke 28. Skulle ønske jeg hadde visst om det før og ikke kastet bort de andre embryoene.

Årsaken:
Ved fertilitetsbehandling og spesielt ved embryoinnsett, ønsker man ofte at TSH ligger under 2,5. Dette er ikke fordi høyere verdier nødvendigvis er farlige, men fordi:

Det kan gi litt lavere implantasjonssjanse dersom TSH ligger høyere enn optimalt.

Kroppen trenger optimal thyroideafunksjon i tidlig graviditet, og hCG i graviditeten øker behovet for stoffskiftehormoner.

Så dersom du er villig til å ta sjansen så kjør på. Dersom du ikke er villig til det så er du åpen med sykehuset og forteller de hvordan det ligger ann

Å da er det jo en grunn for det. De gjør det jo ikke for å være dust.
Tror nok vi alle forstår at avgjørelser ikke tas uten en begrunnelse.

Jeg har stor forståelse at det er ordentlig kjedelig - den ventetiden er brutal også ender det med at man kanskje må avbryte for at kroppen ikke er med ..

Ville absolutt ringt sykehuset :Heartred

Vil absolutt råde deg til å vente til du har fått stoffskiftet under kontroll. Uansett hvor kjipt det er å måtte vente, er det mye verre å gå og lure på om man har kastet bort et embryo fordi kroppen ikke var klar. Jeg var i en tilsvarende situasjon med mitt første fryseforsøk - lang protokoll hadde sendt stoffskiftet mitt på bærtur og jeg kom meg akkurat ned til 2,5 i tsh dagen før oppsatt innsett. Det er teknisk sett innafor, men ikke ideelt. Jeg var drittlei av å vente og kjørte på med innsett, men når det da ikke festet seg angret jeg veldig. Det kan godt være det innsettet hadde mislyktes uansett hvor bra stoffskiftenivåene mine var, men det vet man jo aldri.

Det er grusomt å måtte avbryte et pågående forsøk, det vet jeg godt. Sender deg en klem, uansett hva du velger ❤️

Back
Topp