Trylletrollets dagbok

35+5
Fortsatt mye kynnere, mensmurringer og halsbrann. Ofte oppe for å tisse om natta, og flere netter nå har jeg ligget våken flere timer... Humøret og formen er fin selvom det meste er tyngre. Jeg begynner å se slutten på hele graviditeten nå og jeg må innrømme at det er med skrekkblandet fryd:D Det blir herlig å hilse på den lille gutten vår og starte vårt mye liv sammen❤ Samtidig blir det rart å ikke kjenne den lille i magen hver dag, og ikke minst så er det jo en fødsel vi skal igjennom. Spennende og skummelt!

I dag har jeg kontakter legen for å få 100% sykemelding den siste uka før permisjonen starter. Jeg er sliten og føler jeg presser kroppen unødvendig på jobb. Det er vanskelig å være tilstede med en mage som er i veien og en kropp som ikke orker så mye. Konstante kynnere når jeg er på jobb er ikke behagelig, så jeg tror tiden er inne for å kaste inn håndkle og bare være hjemme:) Pleie meg selv, passe på magen og lade batteriene til fødsel og barseltid:)
 
36+0
I natt har det vært min tur til å være bekymret! Den lille i magen pleier å være mest aktiv på kveldstid og natta, noe jeg merker godt de gangene jeg er oppe for å tisse;) men i går kveld og i natt har det vært lite. Jeg våknet i natt og ble liggende våken å bare kjenne. Prøvde å trykke, drikke kald juice og spise polarbrød med nugatti - fortsatt lite respons. Så etter to timer ringte jeg føden. Vi fikk komme med en gang og etter en runde med ctg-registering fikk vi bekreftet at alt heldigvis var bra❤:) Hjertelyden var jevn og fin. Vi fikk til og med registert hikking etter en stund! Hun ville vi skulle være der til vi fikk registert bevegelse, og de kom etterhvert. Nå utover morgenen har jeg kjent mer liv og alt virker som det er tilbake til normalen. Jordmor kunne også fortelle meg at hodet er godt plantet ned i bekkenet.

Det er grusomt å kjenne panikken spre seg i kroppen og bekymringene rase, særlig når man ikke vet. Det er ikke bare å banke på å spørre om alt er i orden! Da er det så godt å bli tatt på alvor av blide og hyggelige jordmødre på føden! Selvom det sikkert ikke er noe - alt er nok bra - får du komme inn, bare fordi du er bekymret. Det kjennes godt!!:)

Neste gang vi drar til føden er det kanskje fødsel?;)
 
Last edited:
36+3
De siste dagene har jeg hatt veldig ømme og såre brystvorter. De har vært tørre og det har kommet litt hard hud, nesten som skorper, på høyre side. Fikk et tips om å smøre med fødselsforberedende olje, så vi får se om det funker;) I dag kom det også noen få dråper med klar væske. Det er tydelig at kroppen forbereder seg:D Spennende!
 
36+4
Kvalmen har kommet tilbake:( Har dårlig matlyst for tiden, så det blir ofte mange timer mellom måltidene... Det er nok en sammenheng!
 
37+2
Jeg er ikke direkte utålmodig for at babyen skal komme ut, men jeg venter veldig på tegn om at noe er på gang. Kjenner ekstra godt etter, lurer på om kynnerne og murringene skal gå over i mer smertefulle tak, og sjekker papiret etter spor av slimproppen hver gang jeg er på do;) Jeg er så spent på når og hvordan alt starter!!!:D
 
37+5
I natt har jeg hatt mye verkinger i magen - mest på sidene. Det er akkurat som om noe har ligget i klem og smertene har forandret seg etter hvordan stillingen jeg har ligget i. Det har gått over etter en stund - heldigvis - så jeg har egentlig sovet godt. Mye oppe og tisser!! For det er ikke så god plass i magen lenger:p Den lille gutten vår har vært veldig aktiv de siste dagene, med mye spark langt ut til høyresiden:eek: Jeg klarer ikke helt se for meg hvilken kroppsdel som holder på så langt ut. Skal til legen neste uke så tenkte å få han til å sjekke litt;) Magen er hard om dagen, noe som også skaper litt ubehag - sammen med halsbrannen. Nå er det jo ikke lenge igjen uansett, så de siste ukene klarer jeg vel å holde ut:) Jeg trives egentlig godt med magen enda og lurer veldig på om jeg kommer til å savne å ha han inni magen etter at han har kommet ut;)♥♥
 
38+1
Nettene er ikke så gode. Det virker ikke som jeg blir skikkelig uthvilt uansett hvor mange timer jeg sover.
Mensmurringene kommer og går, og innimellom blir de vonde (ikke direkte vonde, men vondere) Jeg har også mye verkinger nedover i låra (litt som voksesmerter) og trykk ned i bekkenet. Selvom det er veldig ubehagelig til tider prøver jeg å tenke at alt ubehag og alle vondter er tegn på modig og at ting skjer - et skritt nærmere å møte gutten vår♥ Lurer på om positiviteten vedvarer når det blir skikkelig vondt;)
 
Last edited:
38+2
Da har jeg kommet hjem fra legen:) Alt bra med lille, men fortsatt ikke noe festet hode. Trodde det var vanlig at det festet seg tidlig hos førstegangsfødende, men det stemmer vel ikke hos meg da:p Det var vist ingenting å tenke på og har ingenting med når fødselen starter. Jeg har også bekymret meg litt for stor baby, da jeg syns jeg har gått opp mye de siste ukene. Legen sa det ikke var noe som tydet på det, så da er vel alt greit;)

Ble litt shopping i dag også:D Nesten umulig la være når det er så mye fint!!
 

Vedlegg

  • 1427808880729.jpg
    1427808880729.jpg
    125,2 KB · Visninger: 20
  • 1427808892993.jpg
    1427808892993.jpg
    95,3 KB · Visninger: 19
39+3
Jeg synes bevegelsene i magen har vært roligere enn stund. Har kjent liv hver dag, men roligere. I går hadde jeg mye mer vondter - både verkinger (nesten som hold), kynner og murringer - i tillegg til en veldig aktiv baby!!:D Har hørt at babyen kan bli mer aktiv før fødsel (og roligere:p) så det blir spennende å se om det betyr noe;)

Jeg begynner å bli litt lei! Vil så gjerne at det skal begynne av seg selv, og da gjerne før termin så det blir litt overraskelse for alle de som venter. Gruer meg til all masinga som kommer til å komme hvis det blir overtid:( Men babyen kommer jo når han kommer og det er jo uansett ikke lenge igjen, uansett om han kommer av seg selv eller vi blir satt i gang. Rart å kjenne seg både tålmodig og utålmodig samtidig:D

Jeg skal til jordmor senere i dag og håper hun kan sjekke status. Greit å vite om man modnes eller om det er full stopp:p
 
Alt er bra med mor og barn:) Jordmor sjekket ikke status, men det er jo egentlig ikke så nøye;) Hodet var godt festet og hun mente det hadde vært det en stund - bare at legen ikke helt viste hva han skulle kjenne etter:D Hun sa babyen virket veldig vital, som reagerte på all stimuli:)♥ Ny time på mandag.

En uke til termin og to uker til overtidskontroll på sykehuset.
 
39+5
I morrest når jeg våkna følte jeg meg uthvilt for første gang på lenge:) Deilig følelse og jeg fikk gjort litt her hjemme. Jeg har hatt mye murringer og kynnere i dag, så jeg håper det er tegn på at noe holder på å skje:) Nå er jeg klar for å bli mamma♥
 
39+6
I natt var jeg oppe for å tisse, som jeg et flere ganger hver natt. Jeg venter alltid litt etter at jeg er ferdig for som regel er det noen dråper til som vil ut. Da hører jeg et knepp og får følelsen av at noe sprekker, før det bare renner ut. Ikke mye, men lity og jeg følte ikke jeg kunne syoppe det - null kontroll. Dette var en ny og annerledes følelse, og jeg tenkte automatisk at det kanskje var vannet. Tok på truse og bind for sikkerhets skyld, men det har ikke kommet noe mer.

Jeg ringte føden og fikk komme inn til en sjekk. Målte ctg og alt var bra med babyen. Blodtrykket var også fint. Jordmor tok en test for å se om det var spor av fostervann, men denne var negativ. Det er mulig det bare er den ytre hinna som sprakk, og at det derfor kom bare litt før det stoppet.

Utover kvelden har jeg hatt mye murringer og verkinger både i mage og rygg, men ikke noe som har tatt seg opp. Venter i spenning på at noe skal skje i løpet av helga!!
 
Last edited:
40+0
Lite murringer i dag. Hadde håpet det skulle skje noe i natt pga alle symptomene i går, men nei da! Hadde håpet jeg skulle slippe jordmortimen i morgen, men det ser ut som det blir en time til. Det er jo noen dager til termin enda og enda lenger til overtidskontroll, men jeg merker jeg et utålmodig!! Jeg er så klar for å bli mamma nå♥
 
Back
Topp