Trykkende, tung mage? Uke 20+4.

Tutti94

Flørter med forumet
Hei!
Er førstegangsfødende, så alt er veldig nytt for meg. Vil bare høre om jeg bør ta dette på alvor, eller om det er helt normalt mtp at magen blir større.
Har merket på kynnere relativt tidlig. Antar at det er kynnere siden magen strammer seg til. Dette har ikke skremt meg noe særlig, men i de siste dagene har ting blitt litt annerledes. Jeg får kynnere bare jeg går oppoverbakker eller bærer handleposer. I tillegg føler jeg at magen allerede er så «tung», særlig helt nederst. Det er pressende følelse, liksom… i blant føles det ut som om ting vil dette ut når jeg tisser. Jeg har bare skjøvet tanken vekk ved å tenke at jeg er sikkert så tissetrengt at organer flytter på seg når jeg endelig får tømt meg. :smiley-ashamed004Nå aner jeg ikke hvordan nedpress skal kjennes ut. Jeg håper ikke at det er nedpress? Er det andre som opplever dette ved 20+4?

Jeg er 20+3 og har også kjent på feelingen av at «ting vil dette ut». Har passa på å starte med knipeøvelser for å heise det tilbake på plass Annet enn det bekymrer jeg meg ikke nevneverdig mye, men nå er jo ikke jeg helsepersonell og også førstegangsfødende så skal ikke komme med noen råd her altså

Er jo ikke mye de kan gjøre på dette stadiet, men ville kanskje hørt med jordmor/lege ved neste anledning hvis det gjør at man bekymrer seg mindre ❤️

Hei!
Er førstegangsfødende, så alt er veldig nytt for meg. Vil bare høre om jeg bør ta dette på alvor, eller om det er helt normalt mtp at magen blir større.
Har merket på kynnere relativt tidlig. Antar at det er kynnere siden magen strammer seg til. Dette har ikke skremt meg noe særlig, men i de siste dagene har ting blitt litt annerledes. Jeg får kynnere bare jeg går oppoverbakker eller bærer handleposer. I tillegg føler jeg at magen allerede er så «tung», særlig helt nederst. Det er pressende følelse, liksom… i blant føles det ut som om ting vil dette ut når jeg tisser. Jeg har bare skjøvet tanken vekk ved å tenke at jeg er sikkert så tissetrengt at organer flytter på seg når jeg endelig får tømt meg. :smiley-ashamed004Nå aner jeg ikke hvordan nedpress skal kjennes ut. Jeg håper ikke at det er nedpress? Er det andre som opplever dette ved 20+4?
Ta det gjerne opp med jordmor.

Jeg har kjent på et lignende press som du beskriver da, og er anengangs men hadde det ikke på samme måte med første. Men ifølge jordmor var det altså helt normalt, og kommer av økende livmor, press mot bekkenbunn etc og jeg skulle ikle være bekymret. Har du smerter derimot kan det være litt skumlere.

Men kynner+ nedpress er vist ikke så uvanlig når man runder 20 uker.

Men kjenner flere som har måttet roe ned aktivitet og jobb pga de har vært veldig plaget med kynnere/nedpress.

Lykke til!

Hei!
Nå er dette 3 gang for meg, forrige gang husker jeg at jeg ble delvis sykemeldt pga nedpress og kynnere. Var vel rundt uke 20 da, mulig 21. Men jeg fikk beskjed om at dette var normalt.
Denne gangen får jeg kun nedpress innimellom. Kynnere derimot begynte sikkert i uke 11.
Du får prate med jordmor om du er bekymret, så kan du heller kose deg med den voksende magen.

Jeg syns du skal ta det med jordmoren din/legen- hvem det enn er som følger deg opp :) Jeg syns det høres ganske likt ut som jeg hadde det med nummer to, fikk de to første ganske tett. Da var det knipe knipe knipe som gjaldt! Jeg har kynnere med nedpress nå også, men kjennes ut som om bekkenbunnsmusklaturen min er sterkere nå enn den var runde to. Med første fikk jeg ikke nedpress før mot slutten :)

Dere som kjente på dette såpass tidlig i andre svangerskap: går det over/går det seg til eller vil det vare slik til ungen er ute?
2gangs og i uke 22 her, siste uken har magen blirt veldig tung og det kjennes som baby ligger langt ned mot bekken (samtidig som den sparker opp mot ribbeina). Spent på om det vil være slik i 4 mnd til :nailbiting:

Kontaktet jordmor, og hun virker ikke så stresset. Fikk likevel fremskyndet kontrolltimen min fra 27. feb til torsdag denne uken :happy: Selvom det er normalt for andre tidligere gravide/fagfolk, aner ikke jeg hva som er normalt… Godt å bli tatt vare på :Heartred

Takk for svar, alle sammen :Heartred

Dere som kjente på dette såpass tidlig i andre svangerskap: går det over/går det seg til eller vil det vare slik til ungen er ute?
2gangs og i uke 22 her, siste uken har magen blirt veldig tung og det kjennes som baby ligger langt ned mot bekken (samtidig som den sparker opp mot ribbeina). Spent på om det vil være slik i 4 mnd til :nailbiting:
Du kan bruke magebelte, det kan hjelpe. Ellers vender kanskje kroppen seg til det og justerer. Jeg syns magen vokser mye i perioder og da virker det veldig tungt. Så blir det litt lettere :)

Kontaktet jordmor, og hun virker ikke så stresset. Fikk likevel fremskyndet kontrolltimen min fra 27. feb til torsdag denne uken :happy: Selvom det er normalt for andre tidligere gravide/fagfolk, aner ikke jeg hva som er normalt… Godt å bli tatt vare på :Heartred

Takk for svar, alle sammen :Heartred
Veldig bra å kontakte jm, jeg måtte ha en ekstra time selv pga bekymring :Heartred Er så glad for god oppfølging!

Back
Topp