Trykke på magen

1barnvilha2

Betatt av forumet
er der farlig å trykke på magen ? I går trykket jeg ganske hardt for å se om jeg kjente noe, men så ble jeg brått usikker på om det var farlig. Og jwg trykte ganske så hardt... kan jeg ha skadet fosteret ?

Det tviler jeg på, barnet er jo veldig beskyttet der inne. Da jeg var på ultralyd for noen uker siden ble jeg helt sjokkert over hvor hardt legen trykket ned med apparatet for å få babyen til å flytte litt på seg. Han hadde jo ikke gjort det hvis det kunne skade tenker jeg :)

Da jeg var på UL i uke 12 så "ristet" gynekologen magen min ganske godt med UL-apparatet for å få fosteret til å flytte litt på seg, så det går nok helt fint:) Det er vel kraftige fall og slag mot magen som ikke er OK.

Det er ikke farlig, de er godt beskyttet i alt fostervannet. Bare vent til jordmor skal sjekke leie på babyen, eller måle symfysen, da blir det også hard trykking :)

Det er ikke farlig, de er godt beskyttet i alt fostervannet. Bare vent til jordmor skal sjekke leie på babyen, eller måle symfysen, da blir det også hard trykking :)
Men det var veldig veldig hardt! Jeg gjorde det fordi noen sa at man kunne kjenne bevegelsene på den måten. Men da ble jeg plutselig redd og usikker

På UL trykker de veldig hardt med proben for å komme skikkelig til. Så hardt at det nesten gjør vondt.

Men det var veldig veldig hardt! Jeg gjorde det fordi noen sa at man kunne kjenne bevegelsene på den måten. Men da ble jeg plutselig redd og usikker
Ja skjønner at det kan gjøre deg usikker altså, jeg syns det gjør vondt når de holder på selv og måtte spørre da jordmor holdt på, men de ligger liksom inni en ballong med vann som beskytter dem godt mot det meste - spesielt når de er så små enda :)

Tror det skal gå bra, altså. Når jeg var på tidlig UL så trykte hun så hardt med proben at det var på grensen til vondt. De har masse polstring rundt seg, så de ligger ganske trygt når de er så små som de er.:Heartred

Men tror egentlig at du vil skade deg selv/få blåmerker ihvertfall før det skader fosteret, og tror egentlig ikke at det går ann å trykke så hardt at babyen blir skadet :-)
Var det veldig vondt? Og er det vondt enda? Tenker at hvis det har gjort noe skade på fosteret så burde du nok hatt store smerter og da hadde jeg kontaktet lege/jordmor, men hvis ikke så tenker jeg at du ikke trenger å bekymre deg ❤️
Men vet hvor lett det er å bli redd for sånne ting i svangerskapet så du er absolutt ikke alene :-)

Har faktisk vært litt bekymret for samme ting selv i første svangerskap da jeg presset hardt på magen for å kjenne om jeg kjente kanten på livmoren, og det var veldig ømt og ubehagelig og følte at det stakk litt ned i underlivet når jeg trykket der, men smertene forsvant igjen nesten med en gang og det gikk helt fint :-) etterpå det erfarte jeg flere ganger at jeg ikke hadde vært hardhendt i det hele tatt iforhold til jordmor når hun sjekket symfysemål og når gyn tok ul på magen og ville se i en vinkel og barnet ikke ville :-P

Ble selv veldig overrasket over hvor hardt jordmor trykket da hun skulle prøve å få riktig vinkel for å ta hodemål i dag. Var øm en stund etterpå :p Men det forsvant etter en knapp halvtime. Hvis de våger å trykke såpass hardt så tror jeg det går fint om vi dytter litt, spesielt når fosteret ligger såpass begravd inni oss fremdeles.

er der farlig å trykke på magen ? I går trykket jeg ganske hardt for å se om jeg kjente noe, men så ble jeg brått usikker på om det var farlig. Og jwg trykte ganske så hardt... kan jeg ha skadet fosteret ?
Du skader degselv leeeenge før du skader foster eller morkake. Ikke noe å uroe deg for. :)

Back
Topp