"trykk" i hodet og kroppen

Guest
Hei
Er nå i dag 31 uker gravid, og har den siste uka merket et slags trykk i hodet og kroppen... Et jevnt trykk, det er ikke vondt, men heller litt ubehagelig... lillegutt i magen er aktiv, men ern rolig fyr, men mulig fordi morkaka ligger foran... Har kjent spark/bevegelser stort sett på samme side (høyre) den siste mnd... men nå tror jeg han har snudd seg til tverrleie, da det er bevegelse på venstre og høyre side samtidig...

Har begynt med litt ødem, men ikke så mye... spesielt i fingre. Legger til at dette er mitt 5 barn, har ei jente på 14,5 mnd som jeg går hjemme med hver dag... Jeg driver også med litt opppussing av hjemmet, har malt 2 soverom (med vannbasert maling, med lite lukt) og har bekkenløsning... Går til fysio 1 gang i uka... Som bare hjelper en times tid, for jeg må jo gå hjem igjen, men det er godt den lille timen jeg får fri fra de værste smertene...

Ble mye info her, men det jeg lurer på, er om det er noe som kan være faretruende? Vil ikke ha en fødsel enda, men det er heller ikke lett å bare ta det helt med ro med ei lita jente på 14,5mnd hjemme som trenger meg (hun kan ikke gå enda).
Jeg har jordmortime om 3 dager, men hadde vært fint å svar på om jeg bare er utslitt eller om det er noe annet som kan være i veien?
Har nemlig ikke hatt det slik før...
Kan nesten beskrives som en "kynner i hele kroppen"
Blodtrykket pleier å ligge på 60/120...

Vi har ikke mulighet til avlastning til hun på 14,5 mnd... går ikke i bhg, da vi trenger pengene fra kontantstøtta... Og ikke har vi råd til barnevakt så ofte, har hatt barnevakt i tilsammen 6 timer fra hun ble født, og da har jeg vært hjemme sammen med barnevakten, men har drevet med maling/oppussing...
Ja, det er jeg som er den mest handye i hjemmet, og mannen er jo på jobb til sent på kvelden... Og siden jeg går sykemeldt, så er det bare jeg som kan drive med ting og tang...

Man finner sikkert ikke ut noe om min /babyens helsetilstand uten å ta prøver/ultralyd... Men ringer det noen varselbjeller hos jordmødrene? Burde jeg fått meg en henvisning til ul for å sjekke at alt er bra?
Jeg skal settes igang den 21.11.2012 det er da 1 uke før termin, pga raske fødsler tidligere... siste var over på 45min, og jeg ble satt igang da også, de tok bare vannet da jeg hadde 3-4cm åpning allerede...

Beklager for litt rotete info...
 
Hei på deg,

og gratulerer med femte baby på vei :-) Det er ikke mange så er så heldige.....

De er lurt å få en sjekk ift til de symptomer du beskriver! Du er jo en erfaren gravid og når du kjenner at noe ikke er helt som det pleier å være er det alltid en god idè å sjekke det opp.
Det vi tenker på er jo å utelukke at det ikke er svangerkapsforgiftning som er i emming. Sansnynligheten for det er veldig liten, men likevel viktig å ta symptomere på alvor.

Så kontakt din lege eller jordmor og ta med en urinprøve. Hvis alt da er helt i orden kan du heller senke skuldrene og vite at alt nettopp er helt i orden :-)

Lykke til da!
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Hei på deg,

og gratulerer med femte baby på vei :-) Det er ikke mange så er så heldige.....

De er lurt å få en sjekk ift til de symptomer du beskriver! Du er jo en erfaren gravid og når du kjenner at noe ikke er helt som det pleier å være er det alltid en god idè å sjekke det opp.
Det vi tenker på er jo å utelukke at det ikke er svangerkapsforgiftning som er i emming. Sansnynligheten for det er veldig liten, men likevel viktig å ta symptomere på alvor.

Så kontakt din lege eller jordmor og ta med en urinprøve. Hvis alt da er helt i orden kan du heller senke skuldrene og vite at alt nettopp er helt i orden :-)

Lykke til da!
Vennlig hilsen fra jordmor Ragna.
 
Kom på en liten ting når jeg leste spørsmålet ditt. Du skriver at du har et barn som du går hjemme med og dermed ikke har muligheter til å hvile så nye, og ikke mulighett for mye avlastning. Men, finnes det ikke regler for at far kan få omsorgspermisjon når mor ikke kan ta seg av barnet? Hvis legen/jordmor skulle fortelle deg at du MÅ slappe mer av for eksempel. Når du har ansvar for et lite barn så er jo det ganske umulig. Kanskje det kan være lurt å spørre om akkurat det når du er på neste kontroll?
 
Back
Topp