Trygt å spise kjøttdeig som gikk ut for to dager siden?

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
Jeg var i sverige på mandag og hamstret noen kilo karbonadedeig. Pleier å posjonere ut til mindre pakker som jeg fryser ned. Problemet er at jeg klarte å utsette porsjoneringen noen dager, og nå har det gått to dager siden de gikk ut. Karbonadedeigen har kun. En dags holdbarhet fra pakkedato i forhold til gilde osv spm har ca 1 uke holdbarhet.

Er det trygt å spise dette om vi fryser kjøttet ned og steker det godt? Bør jeg i så fall vente til etter graviditeten? Er 34+2 dager på vei og vil ikke miste lille jenta mi. Kjipt å kaste flere hundrelapper ut av vinduet :/

Sent from my iPad using BV Forum

Dette skjedde meg og nylig. Ante ikke at det gikk så fort ut på dato. Men den lukta som kom når jeg åpnet pakkingen avgjorde det for meg. Måtte kaste to kilo! :(
Hadde luktet på det. Lukter det greit hadde jeg nok fryst det. :)

Har ofte hendt jeg har kjøpt karb.deig i sverige og glemt å fryse ned i tide.. Har da fryst det ned en dag eller to over tiden og da har det alltid lukta surt når jeg har brukt det!

Hvis det ikke lukter, bør du steke den . Så fryse :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Står det ikke siste forbruksdato da? Hadde uten tvil kasta! Det er jo rått kjøtt. Hadde aldri tatt sjansen...

Husk at de pakkene man får kjøpt i Norge er vakumpakket da og ikke fersk på samme måte som den man kjøper i Sverige. Derfor det er mye kortere holdbarhet...

Kjøpte på søndag, lå i kjøleskapet tils igår. Luktet litt men brukte det allikevel. Er ikke blitt dårlig jeg. Men er jo en risiko å ta.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Jeg hadde ikke tatt sjansen, spesielt ikke som gravid. Skjønner det er kjedelig, men det er vel ikke verdt risikoen?

Dersom den ikke var fryst ned ville jeg kasta det. Bedre å tape en 80kr på 2kg enn å bli syk!

Hmm :( jeg tenker selv også at det er kast, men samboer er ikke helt med på den.jeg får lukte om det lukter surt. Har i hvertfall ingen lyst til å spise den deigen under graviditeten! Er fra før litt dato freak og ville ikke tilgitt meg selv om baby døde!

Hmm :( jeg tenker selv også at det er kast, men samboer er ikke helt med på den.jeg får lukte om det lukter surt. Har i hvertfall ingen lyst til å spise den deigen under graviditeten! Er fra før litt dato freak og ville ikke tilgitt meg selv om baby døde!
Da får han spise den alene om du ikke kaster den i søpla. Ikke ta sjansen! Spesielt ikke med baby i magen altså.

Ja, slik blir det. Jeg spiser ikke den deigen før etter graviditeten. Er 6 uker igjen, så det ser jeg ikke noe problem med. Tar ikke sjansen.

Ville uten tvil kastet den! Jeg er også "dato-freak" å uansett om den egentlig hadde vært OK, så hadde psyken min sagt noe annet, hadde tenkt på det hver gang jeg tok i den/laget noe av den etc :P

Enig med de over. lukter det ikke av det så er det fult spiselig!:)

Takk for svar! Den ble testet av samboer og fryst ned, så får jeg heller se om jeg tørr etter graviditeten....!

Back
Topp