Trygt å spise hjemmelaget sylte?

Shootingstar

Flørter med forumet
Hei. Venter besøk i dag og de har laget sylte nå for ikke lenge siden. Den ble fryst så fort som mulig etter den var ferdig, og ble tatt opp i gårkveld for tining. Jeg mener jeg har lest at det er trygt å spise for gravide, men samboer sier at jeg ikke bør spise det. Hva forstår dere ut i fra anbefalingene?

Når det er sagt er jeg nøye og redd for å gjøre noe galt, samtidig vil jeg ikke unngå å spise alt mulig (som egentlig ansees å være trygt) bare fordi han sier at det bør jeg nok ikke gjøre, uten å egentlig ha kunnskap om det. Blir så usikker på veldig mye jeg tror er greit å spise, og føler jeg ikke får kost med med noe mat nesten.

Det som er farlig for gravide er listeria og toxoplasma. Les litt på det om du skal skaffe deg egen kunnskap og ikke slavisk slå opp alt på helsenorge- kan være akuratt det produktet du lurer på ikke står på den lista..
Ser ingen grunn til hvorfor det ikke skal være mulig å spise hjemmelaget sylte.. Kjøttet koker/trekker jo i flere timer i den prosessen (2t ihht første oppskrift jeg fant på nettet) og for å drepe begge bakterier holder det å varmebehandle matvarer på 70 graded i noen minutter. Så sylte er varmebehandlet så det holder..

Hei. Venter besøk i dag og de har laget sylte nå for ikke lenge siden. Den ble fryst så fort som mulig etter den var ferdig, og ble tatt opp i gårkveld for tining. Jeg mener jeg har lest at det er trygt å spise for gravide, men samboer sier at jeg ikke bør spise det. Hva forstår dere ut i fra anbefalingene?

Når det er sagt er jeg nøye og redd for å gjøre noe galt, samtidig vil jeg ikke unngå å spise alt mulig (som egentlig ansees å være trygt) bare fordi han sier at det bør jeg nok ikke gjøre, uten å egentlig ha kunnskap om det. Blir så usikker på veldig mye jeg tror er greit å spise, og føler jeg ikke får kost med med noe mat nesten.
Jeg dropper hjemmelaget i år (just in case), og holder meg kun til Gilde sin sylte (som Gilde selv sier er helt trygg). Men det er noe du må kjenne på selv :Heartred

Sylte blir jo kokt lenge, og kjøttet er allerede kokt/behandlet før man putter det i sylta, så jeg ville ikke vært stressa i det hele tatt :)

Back
Topp