http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor
Her er hva du skal holde deg unna og også ting du kan spise. Det står f.eks ikke myke og galtfaste oster,men harde oster som f.eks parmesan går bra,selv om den ikke er pasteurisert pga dårlig levevilkår for bakterier der eller noe.
Så lenge du holder deg unna spekemat,rått kjøtt, lagrede oster (med unntak av vellagret norvegia og sånne) rå egg (f.eks i hjemmelaget majones) og rakfisk. Annet pålegg og mat generelt bør spises så ferskt som mulig,så tror jeg du skal være trygg.
Jeg googler hver gang jeg er usikker og får som regel alltid svar på matportalen. De har også spørsmål og svar spalte hvor du kan finne ting som ikke står i lista

Jeg er ganske nervøs for sånt selv og blir skikkelig irritert når folk sier "herregud,skal man tenke på alt da,det kan vel ikke være så farlig".
Nei det er mye som mest sannsynlig ikke er farlig fordi vi har strenge regler i Norge. Men jeg vil allikevel vite at jeg har gjort alt jeg kan for å være på den sikre siden hvis det skulle skje noe.