Trygge pålegg

Spire90

Gift med forumet
jentene i juni13
Jeg sliter veldig med hva jeg kan spise (eller hva jeg tør spise). Jeg er bare sånn. Så for min egen psykes beste, og babyens beste, så ønsker jeg å opprette denne tråden der dere kan komme med tips til hva som er trygge pålegg å ha på brødskiva.

Og jeg har noen spørsmål:
Er makrell i tomat trygt? (Er fisken kokt?)
Er f. eks krydderost og andre myke smøreoster trygt?

Du kan spise røykalaks iallefall!

Krydderost og slike oster fra tine er laget av pasteurisert melk og skal derfor være trygge..
Makrell i tomat er også trygt. Jordmor anbefalte meg og spise det for og få i meg noe sunt :)

Jeg vet at man kan spise egg også forresten :)
Og brunost (alle pasteuriserte oster).

Hva med baconost? Er baconet ordentlig behandla? :P

Ett raskt søk på google sier at at det ikke bør være noe problem. Den bacona er vell behandla rimelig hardt for og få så lang holdbarhet tenker jeg. Ikke sikkert det er bacon engang :p

Syltetøy og slike ting kan man selvfølgelig spise.
Kokt skinke og slikt kan man spise, men man skal passe på at ikke pakken har vært åpen for lenge.

Ja, det er sant, de risikerer vel ikke noe. Kanskje det er tofu, haha ;)
Og krydderost burde vel være greit ja, det så jeg nå på tine.no. Den er pasteurisert :p
Jeg følte plutselig i butikken idag at jeg ikke klarte å vite hva jeg hadde å velge mellom. Så jeg tok bare en boks leverpostei :p (Som jeg ikke liker så godt, men jeg trenger jo jern).. :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Her er hva du skal holde deg unna og også ting du kan spise. Det står f.eks ikke myke og galtfaste oster,men harde oster som f.eks parmesan går bra,selv om den ikke er pasteurisert pga dårlig levevilkår for bakterier der eller noe.

Så lenge du holder deg unna spekemat,rått kjøtt, lagrede oster (med unntak av vellagret norvegia og sånne) rå egg (f.eks i hjemmelaget majones) og rakfisk. Annet pålegg og mat generelt bør spises så ferskt som mulig,så tror jeg du skal være trygg.
Jeg googler hver gang jeg er usikker og får som regel alltid svar på matportalen. De har også spørsmål og svar spalte hvor du kan finne ting som ikke står i lista :)
Jeg er ganske nervøs for sånt selv og blir skikkelig irritert når folk sier "herregud,skal man tenke på alt da,det kan vel ikke være så farlig".
Nei det er mye som mest sannsynlig ikke er farlig fordi vi har strenge regler i Norge. Men jeg vil allikevel vite at jeg har gjort alt jeg kan for å være på den sikre siden hvis det skulle skje noe.

Vet du hva...jeg spiser det jeg har lyst på jeg. Bruker selvfølgeig hue, men alt med måte. Jeg tror ikke det tar så mye skade av å spise litt av det du har lyst på, men som sagt, alt med måte :)

http://www.matportalen.no/rad_til_spesielle_grupper/tema/gravide/#tabs-1-2-anchor

Her er hva du skal holde deg unna og også ting du kan spise. Det står f.eks ikke myke og galtfaste oster,men harde oster som f.eks parmesan går bra,selv om den ikke er pasteurisert pga dårlig levevilkår for bakterier der eller noe.

Så lenge du holder deg unna spekemat,rått kjøtt, lagrede oster (med unntak av vellagret norvegia og sånne) rå egg (f.eks i hjemmelaget majones) og rakfisk. Annet pålegg og mat generelt bør spises så ferskt som mulig,så tror jeg du skal være trygg.
Jeg googler hver gang jeg er usikker og får som regel alltid svar på matportalen. De har også spørsmål og svar spalte hvor du kan finne ting som ikke står i lista :)
Jeg er ganske nervøs for sånt selv og blir skikkelig irritert når folk sier "herregud,skal man tenke på alt da,det kan vel ikke være så farlig".
Nei det er mye som mest sannsynlig ikke er farlig fordi vi har strenge regler i Norge. Men jeg vil allikevel vite at jeg har gjort alt jeg kan for å være på den sikre siden hvis det skulle skje noe.
Det er sånn jeg tenker og! :)

Men går f. eks brunost og nøkkelost bra? Vet ikke om de er harde eller faste?

Jeg spiser nå endel baconpostei, servelat, og litt makrell i tomat. Men jeg er en kjøttpålegg person da. De er ihvertfall trygge.

Ellers så er vel alle krydderoster og tubeoster trygge (men jeg er ikke glad i slikt pålegg, så jeg spiser det ikke)
Reker, røkt laks, egg kan man spise.. hvitost og brunost.

Jeg spiser det jeg har lyst på jeg da, og er ikke så nervøs for det. upasteriserte oster fra utlandet ville jeg ha holdt meg unna, men det liker jeg ikke, så null problem for meg.
Jeg spiser lettsalami som jeg har fryst, men vet mange ikke spiser det heller. Opp til hver enkelt. Jeg føler meg ganske så sikker på at det er tryg, hadde jeg følt at det var utrygt, ville jeg ikke ha spist det.

Jeg synes det er vanskeligere å finne ting en ikke skal spise da.
Men jeg er sikkert ganske kjedelig i matveien. :)

Akkurat for øyeblikket har jeg dilla på lettrømme med multesyltetøy på brødskiva! Fryktelig sunt :P

Som de over skriver:

Kjøttpålegg som ikke har vært åpnet så lenge (med unntak av salami).
Alle oster som hvitost, brunost, nøkkelost, kremoster, tubeoster.
Leverpostei (men ikke svolværpostei), prim og sjokopålegg
Syltetøy
Makrell i tomat, røkelaks (men helst fra en så fersk pakke som mulig).

Det er i grunn ikke så mye som ikke er lov. Matportalen er en fin side!

Akkurat for øyeblikket har jeg dilla på lettrømme med multesyltetøy på brødskiva! Fryktelig sunt :p

Som de over skriver:

Kjøttpålegg som ikke har vært åpnet så lenge (med unntak av salami).
Alle oster som hvitost, brunost, nøkkelost, kremoster, tubeoster.
Leverpostei (men ikke svolværpostei), prim og sjokopålegg
Syltetøy
Makrell i tomat, røkelaks (men helst fra en så fersk pakke som mulig).

Det er i grunn ikke så mye som ikke er lov. Matportalen er en fin side!
Ok :) Er kremost myk ost?

Jeg har litt dilla på bringebærsyltetøy.. men jeg skal liksom være sunn :P Hehe.

Her går det for det meste i nugatti crisp,siden jeg har litt små dilla på det :p

Kremostene fra Tine? Joda, de skal være trygge. Har en venninne som jobber i Tine og hun sier de er helt trygge!

Ok :P Men på opplysningskontoret for meieriprodukter står det at man skal være forsiktige med myke oster selvom de er pasteuriserte. Vet ikke hvorfor. Nå er ikke jeg fryktelig glad i det fra før av da, men :)

Har kjøpt litt makrell i tomat, nå har jeg noe å spise enn så lenge, til jeg blir lei :P :)

Back
Topp