Trygg fetaost

MinCariño

Forumet er livet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Er Apetina fetaost trygg å spise? Eller finnes det andre merker som er trygg? Står ikke om melken er pasturisert..
 
Er Apetina fetaost trygg å spise? Eller finnes det andre merker som er trygg? Står ikke om melken er pasturisert..
Slik jeg har forstått det fra matportalen så er "salatoster" på glass trygge for gravide så lenge de er laget av pasteurisert melk. Jeg spiser dermed apetina sin på glass med god samvittighet:)
 
Er Apetina fetaost trygg å spise? Eller finnes det andre merker som er trygg? Står ikke om melken er pasturisert..
Jeg håper da virkelig det. Jeg har lest at fetaost er ok, men har ikke tenkt på at noen kanskje ikke er ok. Jeg spiser ikke den på glass men i pappkartong uten olje. Har spist nesten daglig dette og forrige svangerskap:nailbiting::sorry:
 
Jeg håper da virkelig det. Jeg har lest at fetaost er ok, men har ikke tenkt på at noen kanskje ikke er ok. Jeg spiser ikke den på glass men i pappkartong uten olje. Har spist nesten daglig dette og forrige svangerskap:nailbiting::sorry:
Haha, jeg også! Har ikke tenkt på at det kanskje ikke var "greit" å spise.
 
  • Liker
Reactions: V90
Jeg begynner å få god erfaring med å sende melding til produsentene og spørre når jeg blir i tvil, så går an å kontakte dem om man vil være helt sikker!
Men altså - i all info virker det jo som det meste av fetaost er trygg så lenge den er av pasteurisert melk og nyåpna, og siden dette er den desidert vanligste typen i Norge (mitt inntrykk i alle fall), regner jeg med det ville stått noe om det et eller anna sted om den ikke var innafor!

Hva definerer forresten dere som «nyåpna»?
 
Nyåpnet glass med fetaost i Norge er helt trygt :)
Nyåpnet har jeg regnet som innenfor de siste 7-14 dager.
Hvis dere er glad i fetaost i olje kan jeg anbefale de små boksene til arla apetina med soltørka tomat. Veldig godt og den er såpass liten at det blir tomt før den har vært åpen særlig lenge.
 
I Norge er alle produkter med meieri pasteurisert - det er lovpålagt å skrive om det ikke er det. Parmesan for eksempel.
 
Ja jeg leste NORSK produserte salatoster i glass er trygge. Men når jeg søkte opp Apetina så var det dansk.. kan sende de en melding å spørre, sikkert lurest;)
Står bare melk på innhold. Men så skal man egentlig merke om melken ikke er pasturisert. Men ikke alle følger regler, så best å forsikre seg tenker jeg.
Jeg regner nyåpnet som Max 7 dager gammelt.
 
Ja jeg leste NORSK produserte salatoster i glass er trygge. Men når jeg søkte opp Apetina så var det dansk.. kan sende de en melding å spørre, sikkert lurest;)
Står bare melk på innhold. Men så skal man egentlig merke om melken ikke er pasturisert. Men ikke alle følger regler, så best å forsikre seg tenker jeg.
Jeg regner nyåpnet som Max 7 dager gammelt.
Står på produkt-info på nettsidene at melka er pasteurisert: https://www.arla.no/vare-merkevarer/arla-apetina/
 
Back
Topp