BflyW
Elsker forumet
Jeg bør sette en advarsel på dette innlegget! Jeg fikk brev i posten fra trygdekontoret i dag - løp rett ned til dem og fikk et møte med saksbehandleren... mao: dette er ganske nytt - så jeg er FORTSATT SINNA. ADVARSEL: FARE FOR STYGT SPRÅK!
*sukk*
Det er 2 ting i dette innlegget.
1) Svar på min uføresak (sikkert uinterresant for mage)
2) NY REGEL ANG BARNETILLEGG (angår mange).
Har du kun lyst til å lese ang barnetillegget - så scroll ned til pnkt 2!
1) Min uføresak.
Altså - jeg fikk svar på min uføresøknad i dag. Jeg løp direkte til trygdekontoret og fikk kopi av papirene mine.
TRYGDELEGEN følte på et tidlig tidspunkt at han ikke hadde gode nok medisinske opplysninger, så han sendte meg til en nevrolog (for utredelse av MIGRENE).
Nevrologen skriver:
(Det som er understreket er faktisk understreket i brevet, jeg uthever det jeg vil legge vekt på her.)
Så har da TRYGDELEGEN skrevet:
(hele brevet)
På grunnlag av dette har altså saksbehandler konkludert med (utdrag av Begrunnelsen):
Jeg håper da INDERLIG at jeg kan øke arbeidsmengden! de PÅSTÅR i sine regler at det er INNTEKTSTAPET som avgjør prosenten man får. Jeg tjente 16.000 kr i fjor - i år gikk jeg 23.000 kr i UNDERSKUDD, og dette påstår de at er 50%!!!
Jeg kommer ALDRI til å klare å tjene så mye som en halv lønn!!!!
I tillegg - med TIDSBEGRENSET - så må jeg betale studielån - det ville jeg fått SLETTET om jeg hadde fått permanent!
Jeg må nå og betale HØY skatt, men med permanent ville jeg fått lav skatt. Til sammen utgjør dette 2.000 kr i mnd utbetalt.
Jeg hadde fått utbetalt UFØREKAPITAL forsikringen min (engangssum på 500.000) - men den får jeg ikke så lenge det er tidsbegrenset.
Og når det gjelder
2) BARNETILLEGG
så fikk jeg opplyst på trygdekontoret i dag at jeg at reglene for barnetillegg på tidsbegrenset uførepensjon blir endret 1.7.06. Den blir da behovsprøvd - og IKKE 17 kr dagen fast som den er i dag. behovsprøvd vil si at vi får INGEN TING om jeg og mann/samboer tjener mer enn 200.000 tilsammen!!! (og tilsammen gjør vi det.. han er jo jobb - riktignok lav lønn, men mer enn 200.000)
Hadde barnet blitt født FØR de nye reglene så hadde vi fått det som var mest av 17 kr dagen eller behovsprøvet - men min termin er 3 August..
FYTTI FY - bare litt frustrert!
"Selv om det ikke er rimelig å anta bedring i løpet av noen år, så kan det være en viss mulighet for bedring på svært lang sikt"
jada - de klamrer seg til det de kan!
*sukk*
Det er 2 ting i dette innlegget.
1) Svar på min uføresak (sikkert uinterresant for mage)
2) NY REGEL ANG BARNETILLEGG (angår mange).
Har du kun lyst til å lese ang barnetillegget - så scroll ned til pnkt 2!
1) Min uføresak.
Altså - jeg fikk svar på min uføresøknad i dag. Jeg løp direkte til trygdekontoret og fikk kopi av papirene mine.
TRYGDELEGEN følte på et tidlig tidspunkt at han ikke hadde gode nok medisinske opplysninger, så han sendte meg til en nevrolog (for utredelse av MIGRENE).
Nevrologen skriver:
(Det som er understreket er faktisk understreket i brevet, jeg uthever det jeg vil legge vekt på her.)
(utdrag -brevet er på 3 sider)
AMNESE
- Et anfall varer oftest 3 døgn og hyppigheten oppgir hun til å være 1 - 2 ganger pr uke. Hun har regnet ut at over tid gjør anfallene henne arbeidsufør 2 - 4 dager i uken.
- Av forebyggende medisiner har hun prøvd [lister opp medisiner].
- av anfallsdempende medisiner har hun prøvd [lister opp medisiner]. Medisinene har god effekt på smertene, men de andre symptomene henger igjen i 3 døgn.
- ved personlig undersøkelse av henne her 01.02.06 forklarte hun seg greit og udramatisk, med god selv- og sykdomsinnsikt. Jeg ser ingen grunn til å tvile på hennes fremstilling av sine migreneplager.
KONKLUSJON
- Hensiktsmessig behandling har vær forsøkt i tilstrekkelig grad [...] Eventuelt kan man innvende at epelepsimedisiner har hun ikke prøvd, men resultatene av disse er altså ikke gode - OG så lenge hun er gravid og ammer skal disse ikke benyttes, og da er vi vel noen år frem i tid...
- Etter min vurdering er medlemmet, i overskuelig fremtid minst 50% ervervsufør i ethvert yrke pga sin mingrene.
- Denne sykdommen er utvilsomt hovedårsaken til arbeids- og inntektsnedsettelsen.
Så har da TRYGDELEGEN skrevet:
(hele brevet)
Det vises til sakens dokumenter.
Det foreligger nå spesialisterklæring fra nevrolog 16.02.06 som i utstrakt grad og ganske presis regedgjør for svar på spørsmålene.
VURDERING OG KONKLUSJON
Det fremgår ganske klart av nevrologens uttalelse at behandlingsmulighetene for hennes migrene er utprøvd og at medlemmet har en varig funksjonsnedsettelse pga dette med minst 50%
Jeg er enig i dette.
Selv om det ikke er rimelig å anta bedring i løpet av noen år, så kan det være en viss mulighet for bedring på svært lang sikt, pasientens alder tatt i betraktning. Dette bør man kanskje være oppmerksom på.
På grunnlag av dette har altså saksbehandler konkludert med (utdrag av Begrunnelsen):
Både din lave alder, tidligere og nåværende tilknytning til arbeidslivet og at d et kan skje forandringer med tanke på behandlingsmuligheter på sikt, taler for at det er mulighet for å øke arbeidsmengden før pensjonsalder, Prognosen når det gjelder din sykdom er usikker, men det er ikke utelukket at du vil kunne bli bedre på sikt. Vi anser det derfor som en mulighet for at du med tiden vil kunne øke arbeidsmengden. Vi har derfor innvilget tidsbegrenset uførestønad.
Jeg håper da INDERLIG at jeg kan øke arbeidsmengden! de PÅSTÅR i sine regler at det er INNTEKTSTAPET som avgjør prosenten man får. Jeg tjente 16.000 kr i fjor - i år gikk jeg 23.000 kr i UNDERSKUDD, og dette påstår de at er 50%!!!
Jeg kommer ALDRI til å klare å tjene så mye som en halv lønn!!!!
I tillegg - med TIDSBEGRENSET - så må jeg betale studielån - det ville jeg fått SLETTET om jeg hadde fått permanent!
Jeg må nå og betale HØY skatt, men med permanent ville jeg fått lav skatt. Til sammen utgjør dette 2.000 kr i mnd utbetalt.
Jeg hadde fått utbetalt UFØREKAPITAL forsikringen min (engangssum på 500.000) - men den får jeg ikke så lenge det er tidsbegrenset.
Og når det gjelder
2) BARNETILLEGG
så fikk jeg opplyst på trygdekontoret i dag at jeg at reglene for barnetillegg på tidsbegrenset uførepensjon blir endret 1.7.06. Den blir da behovsprøvd - og IKKE 17 kr dagen fast som den er i dag. behovsprøvd vil si at vi får INGEN TING om jeg og mann/samboer tjener mer enn 200.000 tilsammen!!! (og tilsammen gjør vi det.. han er jo jobb - riktignok lav lønn, men mer enn 200.000)
Hadde barnet blitt født FØR de nye reglene så hadde vi fått det som var mest av 17 kr dagen eller behovsprøvet - men min termin er 3 August..
FYTTI FY - bare litt frustrert!
"Selv om det ikke er rimelig å anta bedring i løpet av noen år, så kan det være en viss mulighet for bedring på svært lang sikt"
jada - de klamrer seg til det de kan!