Hva "truer" dere barna med?
- Pleier ikkje å trua han, men gir han valgmuligheta sånn at han kan velga.. kor gammalt e barnet ditt? Min vart 2 i oktober da..
Eksempler jeg er nysgjerrige på:
Hvis de ikke vil kle på seg om morningen
- hvis han er trøtt og skikkelig grinete, så kler eg berre på han uten diskusjon... så gir han seg fort, for han skjønna at me MÅ kle på oss, og han veit han har tapt den fighten..
Ikke vil sitte i bilstolen
- pleier ikkje å oppleva at han er vanskelig med det.. [;)]
Ikke vil pusse tenner - her får han fluortablettar (kallar det banandrops) - så me har den ståande framme, og seier at hvis han ikkje vil pussa tennene, så kan han heller ikkje få banandrops - da er den fighten over.. og at me må få ut Karius & Baktus [;)]
Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke - da spør me han om han ikkje vil ut, svarar han ja, så får han valget.. enten kler me på og går ut, ellers blir me inne. Da blir det ingen tur/leikeplass/besøk el. Det pleier å fungera. Det er jo for hans del me går ut for å leika, så da får han ta konsekvensen av det.. men hvis me SKAL ut, så kler me på han, uten diskusjon..
Løper avgårde i butikken/på parkeringsplassen
- gir ein enkel beskjed, er det på butikken får han ei lita handlevogn, så hjelper han med å finne varer.. på parkeringsplassen er han vant til at han må holda meg/faren i hånda pga bilane, og det har han skjønt.. har forklart det til han slik at han forstår at han må vera forsiktig der det er bilar rundt.
Veit ikkje om du trengte tips, eller berre var nysgjerrig, håpa det var litt til hjelp [;)]
Har kanskje ikkje komme i den verste trassen enda, men... [;)]