"Trusler" i oppdragelsen *inspirert*

Durken

Forumet er livet
Hva "truer" dere barna med?

Eksempler jeg er nysgjerrige på:

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen

Ikke vil sitte i bilstolen

Ikke vil pusse tenner

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke

Løper avgårde i butikken/på parkeringsplassen

osv osv osv

ORIGINAL: Durken

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen- de får ikke gå ut

Ikke vil sitte i bilstolen- da blir det ikke noe tur(og har hent at en av oss har vært hjemme med den som har nektet)

Ikke vil pusse tenner(det ska bare gjøres om det så blir at en må holde barne fast

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke - enten blir det med tvang eller så må de sitte i trappa i 15min

Løper avgårde i butikken/på parkeringsplassen- Der sier vi at enten går derre pent eller så må derre sitte i bilen- og det har skjedd og da har en av oss ståt på utsiden av bilen

osv osv osv

- Pleier ikkje å trua han, men gir han valgmuligheta sånn at han kan velga.. kor gammalt e barnet ditt? Min vart 2 i oktober da..

- hvis han er trøtt og skikkelig grinete, så kler eg berre på han uten diskusjon... så gir han seg fort, for han skjønna at me MÅ kle på oss, og han veit han har tapt den fighten..

- pleier ikkje å oppleva at han er vanskelig med det.. [;)]

Ikke vil pusse tenner - her får han fluortablettar (kallar det banandrops) - så me har den ståande framme, og seier at hvis han ikkje vil pussa tennene, så kan han heller ikkje få banandrops - da er den fighten over.. og at me må få ut Karius & Baktus [;)]

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke - da spør me han om han ikkje vil ut, svarar han ja, så får han valget.. enten kler me på og går ut, ellers blir me inne. Da blir det ingen tur/leikeplass/besøk el. Det pleier å fungera. Det er jo for hans del me går ut for å leika, så da får han ta konsekvensen av det.. men hvis me SKAL ut, så kler me på han, uten diskusjon..

- gir ein enkel beskjed, er det på butikken får han ei lita handlevogn, så hjelper han med å finne varer.. på parkeringsplassen er han vant til at han må holda meg/faren i hånda pga bilane, og det har han skjønt.. har forklart det til han slik at han forstår at han må vera forsiktig der det er bilar rundt.

Veit ikkje om du trengte tips, eller berre var nysgjerrig, håpa det var litt til hjelp [;)]
Har kanskje ikkje komme i den verste trassen enda, men... [;)]

ORIGINAL: *Nr2*

- Pleier ikkje å trua han, men gir han valgmuligheta sånn at han kan velga.. kor gammalt e barnet ditt? Min vart 2 i oktober da..

- hvis han er trøtt og skikkelig grinete, så kler eg berre på han uten diskusjon... så gir han seg fort, for han skjønna at me MÅ kle på oss, og han veit han har tapt den fighten..

Ikke vil pusse tenner - her får han fluortablettar (kallar det banandrops) - så me har den ståande framme, og seier at hvis han ikkje vil pussa tennene, så kan han heller ikkje få banandrops - da er den fighten over.. og at me må få ut Karius & Baktus [;)]

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke - da spør me han om han ikkje vil ut, svarar han ja, så får han valget.. enten kler me på og går ut, ellers blir me inne. Da blir det ingen tur/leikeplass/besøk el. Det pleier å fungera. Det er jo for hans del me går ut for å leika, så da får han ta konsekvensen av det.. men hvis me SKAL ut, så kler me på han, uten diskusjon..

- gir ein enkel beskjed, er det på butikken får han ei lita handlevogn, så hjelper han med å finne varer.. på parkeringsplassen er han vant til at han må holda meg/faren i hånda pga bilane, og det har han skjønt.. har forklart det til han slik at han forstår at han må vera forsiktig der det er bilar rundt.

Veit ikkje om du trengte tips, eller berre var nysgjerrig, håpa det var litt til hjelp [;)]

Jo, trenger absolutt tips[:)] Jeg er vel den eneste som har skrevet i den andre tråden (om hun som gikk fra McDonalds) at vi aldri har gjennomført truslene vi hiver ut i hytt og pine.

Stabeistet ble 2 i august. Selv om hun gjerne vil ut, så er hun vrang med påkledning.
Og sånne ting som bilstol og tannpuss er et mareritt[:(]

ORIGINAL: *Nr2*

Jo, trenger absolutt tips[:)] Jeg er vel den eneste som har skrevet i den andre tråden (om hun som gikk fra McDonalds) at vi aldri har gjennomført truslene vi hiver ut i hytt og pine.

Stabeistet ble 2 i august. Selv om hun gjerne vil ut, så er hun vrang med påkledning.
Og sånne ting som bilstol og tannpuss er et mareritt[:(]

[;)] eg las ikkje den tråden om mcdonalds.
Men er fort å slenga ut ein trussel her og der, og så tenker ein ikkje gjennom at ein faktisk må gjennomføra det ein har sagt.. ellers merka jo ungen at det er tomt innhold i "trusselen"... men av og til er det viktig å tenka gjennom korleis ein kommunisera med ungen òg, at ein ikkje blir illsint med ein gang, men er rolig og forklara.. fungera ikkje det, må ein jo nesten gi eit alternativ som ein følger opp. Du må vera meir sta enn jenta di, med andre ord [;)]
Er ikkje alltid enkelt når ein er trøtt og sliten sjølv, men det lønna seg i det lange løp å vera konsekvent [:)]
Finn på eit eller anna som kan virka positivt på dei situasjonane ho er vanskelig i - og alltid forbered ungen i god tid om kva som skal skje. Kan ta tid, men er absolutt verdt å jobba med! (vår 2 åring er ikkje alltid like enkel han heller, men me har jobba ein del med å finna ut av det som fungerar for han og oss). Det skal vera litt slitsomt å oppdra ja!! [:D]

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen:
AT pappa går uten hu te bhg.. og fa kler hu se fort...

Nei vel men da går vi ikke noe sted heller. Må vi så utføres det med tvang eller null barnetv på kvelden ol

Ikke vil pusse tenner
Ingen fluor etterpå. hun får bare av og til på morgenen i og med at hun ikke er  3 enda og så den blir mer som ei belønning når hun pusser de fint... pleie å funke. (er det på kvelden må hu sitte i ganga te hu gidder..)

nei da blir vi inne til hun finner ut at hun skal kle seg fint-

da får hu trussel om å sitte i bilen!
har alltid skjerpa seg.

osv osv osv

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen - Da rekker vi ikke frokosten i barnehagen...eller så får hun velge klær selv;)

Ikke vil sitte i bilstolen - der er det ingen valg/trussel - hun skal i bilstolen uansett, for at jeg bestemmer det!

Ikke vil pusse tenner - pusser vi ikke tenner blir det ingen tannsukkertøy (fluor) men pleier ikke ha trøbbel med det

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke - da får hun faktisk gå ut uten og kjenne på hvor kaldt det er..kommer fort inn ogvil ha klær på da ja..

Løper avgårde i butikken/på parkeringsplassen - får en advarsel og så rett i bilen.. Har skjedd en gang at vi tok henne ut - det syntes hun var så ille, at hun aldri har tullet mer i butikken.

Hun er 3,5 år..

osv osv osv

aldri noe problem..

aldri noe problem, han elsker å kjøre bil.

Ikke vil pusse tenner

det MÅ han uansett!

da blir vi inne

da må han sitte i handlekurven noe som er gørr kjedelig for han

osv osv osv

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen:
Teller til 3, hvis ikke kler jeg på deg.

Jeg teller til 3, hvis ikke løfter jeg de opp.

Ikke vil pusse tenner
Har jeg aldri opplevd. Hun ELSKER å pusse tenner!

Da blir vi inne. Det har vi blitt også. Og da må hun leke alene inne mens vi ser på TV eller gjør noe annet som passer oss.

Vi har en regel som sier at hun alltid må holde i hånden på P-plasser. Har aldri opplevd at hun bryter den.

Generelt har jeg vært veldig konsekvent fra hun var bitte liten, og opplever svært sjelden at hun virkelig slår seg vrang...

Hvis de ikke vil kle på seg om morningenEnten kler han på seg selv fint og uten tull, eller så kler jeg på han. Det valget får han. Ender ofte med at jeg kler på han, og han hyler, men det bryr jeg meg pent lite om..

Aldri opplevd!

Ikke vil pusse tenner
Han får valget. Enten åpner han munnen, så jeg får pusse. Da forteller jeg om karius og baktus osv.. ELLER så må jeg ta han på fanget, holde fast og pusse..

Hvis han vil ut å leke, må han ha på ytterklær. Hvis han nekter, så sier jeg at da kan vi ikke gå ut å leke, så begynner jeg å pakke bort uteklærne.. Da blir han from som et lam [:D]

Der er det ikke noe valg. Han vet at mellom bil og butikk MÅ han holde i handa. Det er mange biler, og jeg har forklart at de som sitter i bilene kanskje ikke ser han når han løper rundt. Derfor må han holde i handa, så han ikke blir påkjørt.. Inne på butikken får han trille liten vogn, og vet at vi bytter til storvogn der han må sitte i barnesetet hvis han tuller. På kjøpesenter går vi hjem hvis han tuller, har både truet med og gjort det! Evt henter vogn!

osv osv osv

jeg gir henne to alternativer: 1. enten så kommer du her så vi kan kle deg, eller så kommer mamma å henter deg.. opm hun fremdeles nekter så teller jeg til tre, og da gjennomfører jeg truselen. hun kommer som regel før jeg har tellt ferdig.. hun er 21 mndr

Truer sjelden, men har brukt den der: da blir det ingen lørdagsgoderi,, sjelden vi trenger å true henne egentlig.

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen: har ikke det problemet

Ikke vil sitte i bilstolen: hadde en periode med det i fjor, men sa bare at hvis hun ikke satte seg inn så ble det ingen biltur, hendte at jeg bare tok henne med inn igjen å begynte å kle av henne. Da ga det seg fort.

Ikke vil pusse tenner: da blir det ingen fluor tablett, veldig enkelte da gir hun seg med en gang

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke: har ikke problemer med det

Løper avgårde i butikken/på parkeringsplassen: det har hun aldri gjort

osv osv osv

Hvis de ikke vil kle på seg om morningen Ingenting. Bare forklarer at man må ha på seg klær og prøver å fokusere på hvor morsomt det skal bli å dra i bhg. [:)]

Ikke vil sitte i bilstolen Ingenting. Forklarer at man MÅ sitte i bilstolen og at ellers kan vi ikke kjøre bil og dra hvor enn vi skal. Bare setter henne i tross protester. Det er ikke forhandlingsbart.

Ikke vil pusse tenner Ingenting. Lokker og lurer, synger tannpussesangen og forteller skrekkhistorier om Karius og Baktus. [8D]

Ikke vil ta på yttertøy etter at vi har bestemt oss for å gå ut å leke Forklarer at man MÅ ha på yttertøy for å gå ut å leke, og om det ikke hjelper, bare avslutter jeg påkledningen og forlater situasjonen, så ombestemmer hun seg fort. [;)]

Løper avgårde i butikken/på parkeringsplassen Det gjør hun så og si aldri. Forklarer at hun MÅ holde oss i hånden, for bilene er farlige. Da gir hun seg som regel fort, for "farlig" er et veldig alvorlig ord i hennes vokabular. Var i sentrum med henne på fredag uten vogn, og hun søkte selv til hånden min hele tiden. [:)]

osv osv osv

Truer ikke med noe, men sier at hun må kle på fordi hun skal i bhg å leke med barna

Det er sjeldent ett problem

Ikke vil pusse tenner
Det må hun uansett

Da går vi ikke ut

Enten går du pent sammen med meg, eller så må du sitte i vogna, har alltid med vogn i bilen

Tja, varierer jo veldig da..noen ganger passer det å true med at det ikke blir is, om det er planlagt den dagen eller da får ho ikke bli med meg til butikken, kun storebror osv[:)]

Er det jul så kommer ikke nissen[8D]

Ikke vil pusse tenner

osv osv osv

Ikke på noen av disse kommer jeg med "trusler"[;)]

På disse punktene, så bare MÅ hun gjøre det. Ikke noen bønn what so ever

Jeg kan komme med "trusler" om hun gjør noe hun ikke får lov til! Feks står og slår et eller annet på tv`en.. sier at dette ikke er lov. Og gir henne en advarsel.. om hun gjør dette igjen, så tar jeg fra henne gjenstanden. Gjør hun det igien, så forsvinner gjenstanden med èn gang.. får ikke flere sjangser..

Så mine "trusler" kommer som regel når hun gjør ting hun ikke får lov til. Som feks å tegne på gulvet. på klærne sine.. når hun gjør dette så skjer det samme som jeg skrev ovenfor her.. en advarsel om at om hun gjør det èn gang til.. så forsvinner tegnesakene.. Hun gjør det som regel en gang til.. og da forsvinner det[;)]

av de eksemplene der så e det einaste at han har vert umulige i butikker, og då har det endt me at eg har gått jem me han.

Jeg forhandler ikke med barna mine når det gjelder selvfølgeligheter.. Klærne skal på, tennene pusses, de skal sitte i bilstolen, de får ikke løpe der det er biler osv osv osv.. Det er ikke noe å protestere på eller diskutere engang!

Hvis de ikke oppfører seg i butikkene så er det rett ut i bilen- og det gjennomfører jeg.. Truer aldri med noe jeg ikke har til hensikt å gjennomføre..

Jeg syns det høres ut som om det bare er mitt barn som er så sterk at det ikke bare nytter å kle på, eller å sette i bilstolen.
Er faktisk UMULIG hvis hun ikke vil. Er redd for å lage blåmerker eller knekke noe på henne om jeg holder henne fast.
Å true med å ikke få gå i bhg bli jo tull, for dit skal hun jo [8|] Noen dager vil hun , andre garantert ikke.

Uannsett hva vi gir henne av valg så er det NEI, VIL IKKE!

Hun er selvsagt ikke sånn hele tiden[;)] SKjønn og hjelpsom til tider også[:D]

*truer* med at han ikke skal ha besøk på noen dager... ikke se barne TV... ikke godteri osv, ikke natta eventyr. på hu yngste så virker ikke sånt, hu forstår det ikke ennå

Back
Topp