Trukket visdomstann?

Mittnovemberbarn

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Noen her som har trukket visdomstann?

Hvor mye betalte du, hvor lang tid tok det, var det oppe/nede?
Skal trekke om en uke, måtte først bli ferdig med antibiotika-kur for betennelse! Auuu! Ufattelig vonde greier dette her:blackeye::blackeye::blackeye:

Er 12+4 på vei, vet jo at det er minimalt med smertestillende jeg kan ta i etterkant:nailbiting: Noen som vet hva det sterkeste man kan ta er?

Sniker.
Jeg fjernet to stykker for to uker siden, var en lidelse men godt å få de bort når munnen endelig stabiliserte seg igjen. Det sterkeste jeg kunne ta var paracet, men det hjalp utrolig mye med en ispose mot kinnet ☺️ Og for all del ikke bruk sugerør, uansett hvor fristende det er :sorry:

Eg har trekt 3 av fire. To av dei måtte opererast ut, der ei av dei hadde så store røtter at tannlegen vart både sveitt og utålmodig før det løsna. Ikkje rakk han å henta dottera i barnehagen heller for det tok så lang tid :playful: Men eg vart likevel overraska over kor greitt det gjekk etterpå! Vondaste vart eit brannsår som vart betent. Fekk vel ei sprøyte kortison etter den operasjonen. Og det er vel heller lite aktuelt som gravid. Men gått veldig fint etter trekking utan også! Brukt bortimot null smertestillande. Men trur det kan variere veldig, så kanskje ikkje så godt å forbereda seg heller.

Trakk en da jeg var gravid med yngste. Tok Paracet etterpå og det holdt det :)
I etterkant har jeg tatt de tre andre.

Opererte ut en for en uke siden. Kan bare ta Paracet. Kunne ønske jeg kunne si det var easypeasy, men gjorde veldig vondt etterpå, særlig på nettene. Kjeven har vært gul og blå og veldig hoven i en uke. Bunkre opp med Paracet og noe som er lett å spise/lite tyggemotstand. Feks. grøt, smoothie, wetabix osv.

Masse lykke til! Og godt mulig min var litt verre en gjennomsnittet altså.

Kjøpte ispose på apoteket som lå klar i bilen - tok den på kjeven med en gang jeg kom ut i bilen etter at tanna var trekt. Var to ulike ganger da jeg måtte trekke på begge sider og det ikke kunne gjøres på samme tid - gjorde det med isposen begge ganger og opplevde absolutt ingen hevelse, og vanlig paracet tok smertene :-)

Takker for svar :)

Må si det her har vært helt utrolig grusomt vondt...hadde fått en betennelse, blitt satt på antibiotika for en uke, 3 netter så og si uten søvn.. Helt sinnsykt vondt!!
Heldigvis har legen mer mellom ørene enn tannlege, så han ringte sykehuset og jeg var der i dag, der fant de en liten byll med puss som de skulle stikke hull på... fikk lokalbedøvelse, men den tok ikke alt på grunn av betennelse så det ble mildt sagt et smertehelvete-han trykte så hardt han maktet med en type saks, jeg skreik og ba han slutte, etter litt grining satt han i gang igjen og da gikk det litt bedre... veldig glad jeg gjennomførte sånn at det kan bli bedre..

Ville bare dele litt - skulle ønske jeg visste at dette burde trekkes mye tidligere.
Å sitte i 4++ dager uten å kunne gape, svelge gjør dritvondt, hodepine, dunkende brennende smerter, gjør vondt å prate, null søvn og når man i tillegg er gravid og bare kan ta Paracet som bare tar «toppen» av smerten.. Unner ingen det, så damer (og menn) - trekk de jævla tennene hvis det gang på gang gjør vondt. Noen kommer selvfølgelig fint ut og det er plass.. men ja..

Trekt 2 og kirurgisk fjernet 1 pga. Betennelse. Første tanna jeg trakk var betennelsen så ille at jeg knapt klarte å åpne munnen.. Null stress å trekke, over på 20sek. Trengte ikke noe særlig medisin i ettertid heller. Verre å fjerne kirurgisk.
Dette er så individuelt at du ikke må finne på å sammenligne med andre. Det går nok fint uansett skal du se!

Takker for svar :)

Må si det her har vært helt utrolig grusomt vondt...hadde fått en betennelse, blitt satt på antibiotika for en uke, 3 netter så og si uten søvn.. Helt sinnsykt vondt!!
Heldigvis har legen mer mellom ørene enn tannlege, så han ringte sykehuset og jeg var der i dag, der fant de en liten byll med puss som de skulle stikke hull på... fikk lokalbedøvelse, men den tok ikke alt på grunn av betennelse så det ble mildt sagt et smertehelvete-han trykte så hardt han maktet med en type saks, jeg skreik og ba han slutte, etter litt grining satt han i gang igjen og da gikk det litt bedre... veldig glad jeg gjennomførte sånn at det kan bli bedre..

Ville bare dele litt - skulle ønske jeg visste at dette burde trekkes mye tidligere.
Å sitte i 4++ dager uten å kunne gape, svelge gjør dritvondt, hodepine, dunkende brennende smerter, gjør vondt å prate, null søvn og når man i tillegg er gravid og bare kan ta Paracet som bare tar «toppen» av smerten.. Unner ingen det, så damer (og menn) - trekk de jævla tennene hvis det gang på gang gjør vondt. Noen kommer selvfølgelig fint ut og det er plass.. men ja..

jeg føler virkelig med deg! Du har det nok hakket værre enn det jeg hadde nå nylig, men det var en lidelse. Jeg ville bare kappe av meg hodet for å få fred det var så ille.. fikk ikke sove, spise, drikke, slappe av, alt var så vondt og paracet var overhode ikke nok.

Jeg hadde også byll og mye betent. Men tannlegen tømte det over flere dager og la på en antibiotikagele (sprøytet også inn i betent område). Kjøpte corsodaily på apoteket også som jeg brukte - og fortsatt bruker til hullene er helt lukket.

Jeg trakk visdomstannen oppe første gang jeg var hos tannlegen. Var betent nede men tannen oppe trykket på den nede og hjalp ikke noe særlig. Trakk den nede når betennelsen var blitt bedre, den måtte opereres ut. Det var ubehagelig, og noe kjipt i tiden etterpå siden jeg bare kunne ta paracet og plagdes fælt med å spise noe. Jeg fikk også påbegynt dry socket etterpå siden jeg brukte sugerør samme dag som operasjonen :( Dét var helt skrekkelig vondt, mye værre enn betennelsen i seg selv.

Men nå er det to uker siden jeg trakk den, og snart en måned siden jeg begynte å få vondt. Og nå er det endelig bra igjen. Man er ekstra utsatt for betennelser i munnen når man er gravid, og da blir det gjerne ekstra ille i tillegg. Derfor ønsker de jo egentlig ikke å gjøre slikt med mindre det er høyst nødvendig under svangerskapet. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til! Det føles ut som verdens undergang mens det står på, og jeg har full forståelse for hvorfor folk med tannpine i gamledager tok sitt eget liv :confused: Det blir bra når den er ute!

jeg føler virkelig med deg! Du har det nok hakket værre enn det jeg hadde nå nylig, men det var en lidelse. Jeg ville bare kappe av meg hodet for å få fred det var så ille.. fikk ikke sove, spise, drikke, slappe av, alt var så vondt og paracet var overhode ikke nok.

Jeg hadde også byll og mye betent. Men tannlegen tømte det over flere dager og la på en antibiotikagele (sprøytet også inn i betent område). Kjøpte corsodaily på apoteket også som jeg brukte - og fortsatt bruker til hullene er helt lukket.

Jeg trakk visdomstannen oppe første gang jeg var hos tannlegen. Var betent nede men tannen oppe trykket på den nede og hjalp ikke noe særlig. Trakk den nede når betennelsen var blitt bedre, den måtte opereres ut. Det var ubehagelig, og noe kjipt i tiden etterpå siden jeg bare kunne ta paracet og plagdes fælt med å spise noe. Jeg fikk også påbegynt dry socket etterpå siden jeg brukte sugerør samme dag som operasjonen :( Dét var helt skrekkelig vondt, mye værre enn betennelsen i seg selv.

Men nå er det to uker siden jeg trakk den, og snart en måned siden jeg begynte å få vondt. Og nå er det endelig bra igjen. Man er ekstra utsatt for betennelser i munnen når man er gravid, og da blir det gjerne ekstra ille i tillegg. Derfor ønsker de jo egentlig ikke å gjøre slikt med mindre det er høyst nødvendig under svangerskapet. Jeg ønsker deg god bedring og lykke til! Det føles ut som verdens undergang mens det står på, og jeg har full forståelse for hvorfor folk med tannpine i gamledager tok sitt eget liv :confused: Det blir bra når den er ute!

Huff, stakkars! Føler sånn med deg, men så deilig for deg at det er overstått og du føler deg bedre. Gleder meg så sykt til jeg er ferdig med dette her, for nå er jeg bare deprimert og føler faktisk for å drukne hue i do.. arh... unner ingen dette her altså!!
Ble også litt sint på samboer nå, jeg gruer meg igrunn veldig til å trekke tannen, men så lenge jeg ikke kjenner NOE form for smerte mens dem trekker/opererer ut - da går det fint. Jeg er bare livredd for å føle smerter mens dem holder på, det kommer av den dritvonde opplevelsen fra når dem skulle tømme byllen...

Kjente du noe når dem opererte ut? Er så jævlig stressa. Pleier ikke å være noen pyse når det kommer til sånt her, men nå på hva da, 4 dagen(?) med intense smerter, og i tillegg gravid... ganske anspent, sliten og gåen nå. :blackeye: Huff... gruer meg!

Huff, stakkars! Føler sånn med deg, men så deilig for deg at det er overstått og du føler deg bedre. Gleder meg så sykt til jeg er ferdig med dette her, for nå er jeg bare deprimert og føler faktisk for å drukne hue i do.. arh... unner ingen dette her altså!!
Ble også litt sint på samboer nå(han bare «men selv om du kanskje kjenner bittelitt smerte mens de trekker burde du gjøre det... ) jeg gruer meg igrunn veldig til å trekke tannen, men så lenge jeg ikke kjenner NOE form for smerte mens dem trekker/opererer ut - da går det fint. Jeg er bare livredd for å føle smerter mens dem holder på, det kommer av den dritvonde opplevelsen fra når dem skulle tømme byllen...

Kjente du noe når dem opererte ut? Er så jævlig stressa. Pleier ikke å være noen pyse når det kommer til sånt her, men nå på hva da, 4 dagen(?) med intense smerter, og i tillegg gravid... ganske anspent, sliten og gåen nå. :blackeye: Huff... gruer meg!

Nå ble det litt surrete svar her, men ble sint på samboer når han sier «men selv om du kjenner bittelitt smerte burde du gjøre det»
det siste jeg trenger er noe som stresser meg mer.. gruer meg sykt til trekking av tanna, og ber om at jeg ikke kjenner noe form for smerte mens de holder på. :/

Kjøpte ispose på apoteket som lå klar i bilen - tok den på kjeven med en gang jeg kom ut i bilen etter at tanna var trekt. Var to ulike ganger da jeg måtte trekke på begge sider og det ikke kunne gjøres på samme tid - gjorde det med isposen begge ganger og opplevde absolutt ingen hevelse, og vanlig paracet tok smertene :)
Ispose er nok ingen dum idé!

Opererte ut en for en uke siden. Kan bare ta Paracet. Kunne ønske jeg kunne si det var easypeasy, men gjorde veldig vondt etterpå, særlig på nettene. Kjeven har vært gul og blå og veldig hoven i en uke. Bunkre opp med Paracet og noe som er lett å spise/lite tyggemotstand. Feks. grøt, smoothie, wetabix osv.

Masse lykke til! Og godt mulig min var litt verre en gjennomsnittet altså.
Fikk du nok bedøvelse selv om du er gravid,
Du kjente ikke noe under inngrepet?
Jeg tar gjerne smerten som kommer når man er ferdig, men orker ikke ha noe form for vondt mens dem holder på!!

Ble også litt sint på samboer nå, jeg gruer meg igrunn veldig til å trekke tannen, men så lenge jeg ikke kjenner NOE form for smerte mens dem trekker/opererer ut - da går det fint. Jeg er bare livredd for å føle smerter mens dem holder på, det kommer av den dritvonde opplevelsen fra når dem skulle tømme byllen...

Å tømme betennelsen er vondt, ingen bedøvelse funker optimalt siden det er betent. Jeg fikk bedøvelse første gang det skulle tømmes og renses men det hjalp jo bare så vidt :eek:

Jeg kjente overraskende lite ubehag eller smerte når den ble trukket. Det var vell selve det å «dytte» den løs som var bittelitt ubehagelig. Men som tannlegen sa «jeg beklager at det er litt ubehagelig med det går kjapt» og det gjorde det. For å være ærlig så syntes jeg det var værst å sy stingene for da ble det alt for mye greier og bevegelse for langt bak i munn/svelget så jeg brakk meg masse :wtf:

Det blir dessverre ikke bedre før den tanna er ute, men når den endelig er borte og stingene er ute er det uendelig deilig. Jeg sitter i alle fall ikke igjen med en følelse av at dette var en ubehagelig og ekkel behandling hos tannlegen selv om jeg hadde skrekkelig vondt i totalt 3 uker.

Jeg syntes forøvrig det å ta bedøvelse i munnen er helt forkastelig ekkelt og vondt. Jeg fikk store mengder bedøvelse, tror ikke han sparte på noe der :p

Back
Topp