Truende for tidlig fødsel?

Tullhøna4

Andre møte med forumet
Hei!

Jeg var på sykehuset over natta pga vonde kynnere og menssmerter, og en noe forkortet livmorhals(rett under 2,5 cm)
Dagen etter hadde alt roet seg, og livmorhalsen ble målt til rett over 3 cm. Fikk reise hjem med beskjed om å hvile, og ta noe som heter lutinus hver kveld.

Noen som har måtte ta lutinus for truende for tidlig fødsel? Virker det?
Eller noen som har hatt forkortet livmorhals?

Og nå virker det som alle kynnere jeg har hatt de siste mnd er borte, men skal man ikke ha noe kynnere i det hele tatt?
Jeg føler kanskje at det ikke er noen stor fare lenger, og at det ikke egentlig er nødvendig med disse pillene og så mye hvile, men vil heller ikke at babyen skal komme ut enda, så gjør som jeg har fått beskjed om.

Hilsen ikke så veldig bekymret førstegangsfødende(uke 26)
 
Dette vet jeg egentlig ingenting om. Men ville bare ønske deg god bedring eller hva man nå skal kalle det :-D <3

Håper alt går fint!
 
Hos meh begynte riene i uke 25, ble stoppet med tabletter og det roet seg. Begynte på igjen i uke 29/30 ble drypp,tabletter og lungemodbibgsprøyter.
Avflatet livmorhals og 2-3cm åpning siden uke 25.
Går inn i uke 38 i morgen, så det er håp :).

Men har hadd kynnere konstant siden uke 25, er veldig slitsomt..
 
Hos meh begynte riene i uke 25, ble stoppet med tabletter og det roet seg. Begynte på igjen i uke 29/30 ble drypp,tabletter og lungemodbibgsprøyter.
Avflatet livmorhals og 2-3cm åpning siden uke 25.
Går inn i uke 38 i morgen, så det er håp :).

Men har hadd kynnere konstant siden uke 25, er veldig slitsomt..
Takk for svar! Godt å høre at du har kommet deg så langt!
Hva slags beskjed fikk du ang hvile/sengeleie? Føler jeg fikk flere ulike beskjeder, alt fra å bare ligge, til å ikke ha noen restriksjoner i det hele tatt... Er litt vanskelig for meg å vite hvor alvorlig jeg skal ta det, når jeg har fått så ulike beskjeder
 
Takk for svar! Godt å høre at du har kommet deg så langt!
Hva slags beskjed fikk du ang hvile/sengeleie? Føler jeg fikk flere ulike beskjeder, alt fra å bare ligge, til å ikke ha noen restriksjoner i det hele tatt... Er litt vanskelig for meg å vite hvor alvorlig jeg skal ta det, når jeg har fått så ulike beskjeder


Fikk beskjed om å ta det med ro. Ble Så 100% sykemeldt. Ligget mye på sofaen, men også gått litt turer osv. Må bare passe på å stoppe opp når jeg får kynnere. (Selvom de kommer når jeg ligger).
Det beste rådet er å lyttw til kroppen din :)
 
Hadde uten tvil fulgt legens råd. Men bra det ikke stresser deg! Har fulgt med i augustgruppa også siden jeg har termin tidlig i september og kaaaaan havne der :p Der er det fødsler allerede. Mange uker for tidlig. Ser ut som det kan avta, men ta seg opp igjen når som helst. Men personlig har jeg ingen erfaring :) Masse lykke til. Håper det ikke utvikler seg! :)
 
Om du ser på alle de fra august som har vært inne med premature rier eller forkortet livmorhals etc ser du at de får veldig ulike beskjeder ift aktivitet, men også at de erfarer forskjellig.
Forhold deg til det dine leger og din kropp forteller.
Best om babyen kan drøye ihvertfall til 28 uker for det er stor forskjell på 26 og 28 uker ift å bli født tidlig.

Har ikke erfaring med progesteron så langt ut i svangerskapet/på den indikasjonen, men vet det ha blitt gjort før. Lytt til kroppen og legene, men ta det på alvor for babyen har best av å vente noen uker til med fødsel og det kan bli lange måneder på sykehus med fødsel nå..

Lykke til
 
Om du ser på alle de fra august som har vært inne med premature rier eller forkortet livmorhals etc ser du at de får veldig ulike beskjeder ift aktivitet, men også at de erfarer forskjellig.
Forhold deg til det dine leger og din kropp forteller.
Best om babyen kan drøye ihvertfall til 28 uker for det er stor forskjell på 26 og 28 uker ift å bli født tidlig.

Har ikke erfaring med progesteron så langt ut i svangerskapet/på den indikasjonen, men vet det ha blitt gjort før. Lytt til kroppen og legene, men ta det på alvor for babyen har best av å vente noen uker til med fødsel og det kan bli lange måneder på sykehus med fødsel nå..

Lykke til
Ja, ligger det jeg kan, vil jo absolutt ikke at babyen skal finne på å komme ut nå..
Synes det er rart man får så forskjellige beskjeder, men får kanskje høre på de som tar det mest seriøst da, sånn for å være sikker.

Siden kynnerne har roet seg så mye, så får jeg bare tro at progesteronen hjelper, og fortsette å ta det :) Så satser jeg på at det ikke blir fødsel før uti september noen gang.
 
Kynnerne trenger jo ikke påvirke i det hele tatt, men skjønner at du opplever at de har gjort det i ditt tilfelle
 
Jeg har ingen erfaring av dette, men krysser fingrene for at du kommer deg til september sammen med oss andre :)

Jeg har hatt kynnere siden uke 16, men ulikt hvor sterke de er. Tidligere svømte jeg 3-4 ganger i uken, men har hatt et opphold i ca 1 måned pga godvær og heller svømt litt ute. Når jeg svømte sist gang innendørs klarte jeg 15 minutter, og så kom kynnerne og det var bare å gi opp og dra hjemover.
Som oftest opplever jeg bare at magen blir veldig hard, men ikke noen særlige "sammentrekninger", hvordan opplever du dine kynnere?
 
Har ingen erfaring med dette, men håper babyen din blir fram til september!! :)
Og hvordan vet man om livmorhalsen er lang/kort osv? Er det noe vi får vite på ultralyd?
 
Jeg har ingen erfaring av dette, men krysser fingrene for at du kommer deg til september sammen med oss andre :)

Jeg har hatt kynnere siden uke 16, men ulikt hvor sterke de er. Tidligere svømte jeg 3-4 ganger i uken, men har hatt et opphold i ca 1 måned pga godvær og heller svømt litt ute. Når jeg svømte sist gang innendørs klarte jeg 15 minutter, og så kom kynnerne og det var bare å gi opp og dra hjemover.
Som oftest opplever jeg bare at magen blir veldig hard, men ikke noen særlige "sammentrekninger", hvordan opplever du dine kynnere?
Synes det er vanskelig å forklare, men magen blir jo ekstremt hard, kjenner det kanskje først veldig lavt nede, og får svake menssmerter, sånn jeg vet at det kommer en liksom.. også blir magen litt deformert, alt etter hvor sterke kynnerene er.
 
Har ingen erfaring med dette, men håper babyen din blir fram til september!! :)
Og hvordan vet man om livmorhalsen er lang/kort osv? Er det noe vi får vite på ultralyd?
De gjorde innvendig ultralyd av meg når jeg var på sykehuset, men tror bare de gjør det ved bekymring eller basert på tidligere historie med kort livmorhals
 
Har ingen erfaring med dette, men håper babyen din blir fram til september!! :)
Og hvordan vet man om livmorhalsen er lang/kort osv? Er det noe vi får vite på ultralyd?
Måles ved innvendig UL, men ikke som rutine.
Det sjekkes om man bærer mer enn ett barn, er konisert eller har spesielle grunner for å anta at den kan ha blitt kortere, men ellers sjekkes det ikke før det er snakk om fødsel
 
Synes det er vanskelig å forklare, men magen blir jo ekstremt hard, kjenner det kanskje først veldig lavt nede, og får svake menssmerter, sånn jeg vet at det kommer en liksom.. også blir magen litt deformert, alt etter hvor sterke kynnerene er.

Det er ikke ofte jeg får vondt i magen, stort sett blir den bare veldig hard. Vet ikke helt om det er kynnere alltid, men kaller det for det allikvel.
 
Back
Topp