Truende asfyksi og misfarget fostersekk

B

Elsker forumet
Hei,

Fødte en datter for 2,5 uker siden. Har selvfølgelig vært inne og lest på dokumentene for fødselen.

Det er to spørsmål jeg har. Det ene er at det sto i dokumentene at de valgte klipp grunner truende asfyksi. Jordmor sa etterpå at fosterlyd ble litt lav over tid og at hun derfor valgte å klippe. Når det er tilfelle,hvor nær er det å bli skummelt? Jeg fikk barnet mitt innen litt over en time fra jeg kom på sykehuset,og trykketid var 20 minutter.

Det andre er at det viste seg at fostersekken var misfarget. Så jenta hadde bæsjet i fostervannet. Jordmor så etterpå at hinnene tar et par uker å misfarge, altså at hun kanskje hadde bæsjet i vannet for rundt to uker siden! Er dette riktig? Og hvorfor skjer det egentlig?
 
Hei og gratulerer!

Når fødselen går så raskt er det vanlig at barnet blir stresset. Det kan forsett være lenge til det er farlig men man ønsker ikke å ta noen kjanser, da vil man heller legge et klipp for å unngå komplikasjoner.

Missfarget fostervann er stort sett et tegn på stress, så det kan være årsaken, men det er vanskelig å vite. Vi ser ofte også at kvinner fra afrikasne land har oftere missfarget fostervann årsaken til dette er uvist.

Håper det var til litt hjelp:)
 
Back
Topp