Truende abort

LykkeLiten

Første møte med forumet
Hei,

Jeg er førstegangsgravid i uke 7 og opplevde ved 7+1 (på onsdag) en liten stripe med brun utflod i truseinnlegget. Noen timer senere oppdaget jeg en litt mer slimete utflod iblandet litt friskt blod. Ikke mye. Hadde moderate smerter nede ved høyre lyske. Jeg tok kontakt med lege som tok vaginal undersøkelse. Jeg fikk konstatert at det sivblødde fra livmoren. Ved videre undersøkelser ønsket legen min å sjekke ut om dette kunne være graviditet utenfor livmoren og jeg ble henvist til nærmeste sykehus samme kveld. Ved vaginal ultralyd på sykehuset fikk jeg konstatert diagnosen "truende abort". Det var en moderat blodansamling i livmoren. Et bittelite hjerte slo fremdeles. Jeg oppdaget litt mer brun utflod samme kveld, etter dette har jeg ikke observert noe mer brun utflod eller blod. Dagen etter fikk jeg ny vaginal ultralyd, hjertet slo fremdeles og blodansamlingen var litt mindre.

Jeg har fått beskjed om å ta det med ro noen dager. Etter 4 dager hjemme tenker jeg meg på jobb imorgen. Har en rolig kontorjobb så tenker det går greit da jeg ikke blør lenger.

Hvor lenge kan man feks. gå med en slik diagnose før man eventuelt "friskmeldes" fra den? Er dette tidlige tegn på en senere abort? Hva er vanlig prognose på en slik diagnose? Har mange spørsmål og skal ikke følges opp hos lege før torsdag. Syntes det er veldig lenge til. Hva er normal behandling videre?

På forhånd: Tusen takk for svar.

Mvh bekymret førstegangsgravid

Hei på deg!

Så fint at du to ganger har fått bekreftet at det lille hjerte fremdeles slår og at du er gravid inni livmoren og ikke utenfor! Som du beskriver det høres det helt trygt ut å gå på jobb i morgen.

Siden jeg ikke kjenner til de nøyaktige funnene ved ultralydundersøkelsene er det vanskelig for meg å svare helt konkret på dine spørsmål. Jeg vet at når det først er sett hjerteaksjon er sansynligheten for at det videre går godt veldig stor. Prognosen på hvordan det presist går videre tror jeg det er veldig vanskelig å si noe mer om, men jeg tenker at det allerbeste du nå kan gjøre er å ta godt vare på deg selv! Selv om det kan høres litt brutalt ut, så er det faktisk ikke noe du akkurat nå kan gjøre fra eller til. Så kjenn etter hva som gjør deg godt, spis sunt og hvil deg godt inn i mellom (og husk å ta folat!)
Det med videre bahandling ville jeg tatt opp med legen på neste kontroll, og har du andre spørsmål så skriv de opp på en liten huskelapp :-)

Masse lykke til videre fra jordmor Ragna.

Back
Topp