Tror jentungen er allergisk mot kattene :(

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jentungen har astma, men den har vært så bra i to år nå, at vi kun har trengt og medisinere noen uker hver vinter, og ellers har hun klart seg helt uten astma medisiner.

I slutten av februar fikk vi oss katter. Hun elsker kattene sine, og selv om vi har hatt de lenge nå gleder hun seg til og komme hjem fra kolen for og være med kattene.

Så kommer problemet;

I april/mai begynte nesen og renne, ingen forkjølelsessymptomer ellers. Og siden har den rent. Jeg har tenkt allergi, men kattene har ikke vært i mine tanker før nå.

Men ett enda større problem; I går fortalte hun meg at hun nesten ikke får puste når hun har ansiktet i nærheten av kattene. Det blir tungt, og noen ganger føles det som hun slutter og puste. Hun har også klaget mye på magevondt og brystsmerter. Fastlegen har konkludert med at det ikke feiler henne noe, og at det sikkert er oppmerksomhetsbehov eller noe. Sistnevnte er jeg ikke enig i, men etter og ha lest litt, så kan spesielt brystsmerter ha med undermedisinert astma og gjøre. Så nå er det bare og begynne på medisin igjen, så får vi se det ann litt. Vi har også time hos astma legen om noen uker, så da får vi snakke litt med henne.

Foreløpig har vi sagt at kattene ikke skal inn på hennes rom i det hele tatt! Men er dette nok?

Hva gjør vi hvis hun reagerer både asmatisk og eventuelt med andre allergiske reaksjoner? Medisinerer bort plagene? Kvitter oss med kattene?

Hun kommer til og bli knust hvis vi må kvitte oss med de! Samtidig vet jeg ikke om jeg synes det er helt greit og gå daglig på astmamedisiner (og eventuelt allergimedisiner) hvis hun kan klare seg uten de hvis vi ikke har katter...

Det skal finnes en shampo som tar bort allergenene i kattepelsen så tror jeg ville forsøkt det først. Jeg husker ikke hva den heter, men spør veterinær eller google det.

Huff så kjedelig...
Dere må jo først snakke med henne, og prøve å avgrense så mye som mulig, kanskje det går bedre da?
Høres jo ut som hun er ganske allergisk egentlig.. :S

Er selv sånn dyreelsker, så hadde vært tragisk om ungene mine hadde blitt allergisk mot hund/katt, men samtidig må helsa deres gå først..

Dere har ikke noe vaskerom kattene kan ha fast sted å være? Slik at det ikke blir veldig mye hår over alt i hele huset? Katten vår sover kun i senga si på stua ved vedovnen, og på vaskerommet i senga si der på gulvvarmen.. Fungerer fint! :)
Nå er jo det en voksen hannkatt og ikke ungkatt/kattunge..

Ville pratet mer med lege, og det må være mulig å få tatt allergitest?

HVIS dere skulle være så uheldig at hun reagerer på kattene og dere må kvitte dere med dem, så kan dere ta en titt på katterasen Sirbirkatt, de skal vistnok være mer allergivennlige enn andre katter.. Det er en dyr katte rase, men de er nydelige.

Hm vet at barn kan vokse fra seg allergi om de blir utsatt for allergenet da. Lillemann i familien er også plaget med litt astma, og han reagerer litt på hunden til svigermor.

Har dere tatt allergiprøver?

Hadde det Vært mitt barn hadde jeg nok kvittet meg med dem ganske raskt. Hun har jo tydeligvis plagsomme symptomer som kan unngås. Ville ikke brukt medisin bare for å kunne beholde kattene, men skjønner jo at det er et veldig vanskelig valg.

Er det noen som kan overta kattene en liten periode slik at dere får tester ut om det blir bedre?

Evt at noen kjente overtar slik at hun får besøkt dem? :-)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Nei, det er ikke lett og begrense kattenes adgang i huset, annet enn at de ikke får lov til og gå på soverommene. Skal de begrenses til ett rom el. føler jeg ikke kattene får ett godt nok liv. Den ene er ufattelig selskapssyk, og vil være der det er mennesker hele tiden.

Ja, vi må prate med legen. Vi skal til astmalegen om noen uker, så vi får avvente det til vi har vært der. Det jeg lurer på er om ikke astmatisk reaksjon egentlig er noe helt annet enn en allergisk reaksjon, og vil det da funke og ha en allergivennlig katt når det kommer til astmaen?

Men det kommer til og bli ufattelig tungt for henne om vi må kvitte oss med kattene altså! Hun er over gjennomsnittet glad i dyr, og knytter seg langt over gjennomsnittet til både dyr og gjennstander. Til og med slitte tannbørster er ett problem og kvitte seg med her i huset. Hva da med de elskede dyrene?? :(

Nei, jeg får ikke ta alle sorger på forskudd, vi får vente til vi har vært hos legen...

Hm vet at barn kan vokse fra seg allergi om de blir utsatt for allergenet da. Lillemann i familien er også plaget med litt astma, og han reagerer litt på hunden til svigermor.

Har dere tatt allergiprøver?

Hadde det Vært mitt barn hadde jeg nok kvittet meg med dem ganske raskt. Hun har jo tydeligvis plagsomme symptomer som kan unngås. Ville ikke brukt medisin bare for å kunne beholde kattene, men skjønner jo at det er et veldig vanskelig valg.

Er det noen som kan overta kattene en liten periode slik at dere får tester ut om det blir bedre?

Evt at noen kjente overtar slik at hun får besøkt dem? :)

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app
Nei, jeg er jo egentlig helt enig med deg! Men jeg tenker vi får ta en prat med legen først, så får vi ta det derifra!
Vi tok allergiprøver for 1,5 år siden, da slo den ikke ut. Men hun har jo vært mer eksponert for katt dette halvåret enn hele resten av livet, så noe kan jo ha skjedd i mellomtiden... Ellers er jeg ikke helt sikker på det med allergi, men astmatisk reaksjon er det jo tydeligvis! Det er første gang hun har klart og fortelle om astmaproblemer helt uoppfordret, legge merke til det av seg selv, og forklare det. Så da er det nok veldig merkbart.

Du hadde noen gode råd her, som jeg skal ha med i tankene! :)

Jeg er selv allergisk mot pelsdyr, men har 3 hunder hjemme. Støvsuger hver dag, hundene får ikke være i sofaen, jeg unngår å ha dem i ansiktet, og soverommet er off limits. Jeg har dem heller ikke fanget, men sambo lar dem komme opp i sitt fang innimellom. Det er naturligvis masse allergener på klærne våre uansett, som også blir med på soverommet, men det funker slik. Sambo har et snev av allergi mot dem og, så jeg er livredd for at mini skal reagere på dem etter hvert.
Håper dere finner en løsning på det. :)

Du kan allergiteste henne på pels og midd.
Men det høres it som allergi og hvis det gjør astmaen verre bør kattene flytte ut.

Det skal finnes en shampo som tar bort allergenene i kattepelsen så tror jeg ville forsøkt det først. Jeg husker ikke hva den heter, men spør veterinær eller google det.
Er i hvert fall en type som heter PetalCleanse. Min far reagerte på gamle hunden vår, men problemet forsvant når han brukte den. Absolutt verdt et forsøk, har sett den både i dyrebutikk og på Europris.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Er i hvert fall en type som heter PetalCleanse. Min far reagerte på gamle hunden vår, men problemet forsvant når han brukte den. Absolutt verdt et forsøk, har sett den både i dyrebutikk og på Europris.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app
Takk! Var den jeg mente. :-)

Kan du ha noen til å passe de hjemme hos seg en uke eller to? Støvsug og vask huset godt etter de har dratt, alle klær, tepper osv. Se om det er noen endring. Hvis hun er allergisk ville jeg nok tatt det vanskelige valget å omplassere de.

Sent from my iPhone using BV Forum

Det er jo høst nå, og mye rått vær. Iallefall her vi bor. Mitt barn må også starte opp med astma medesiner fordi han er tett. Kan jo være årstiden ;)
Det kan også være slik at kroppen er i allergi modus, for på vår/sommer har vi hatt tidens pollensesong. Mange har reagert selv om de ikke har reagert tidligere og da er ofte i allergimodus og vil reagere på andre allergener. Jeg kan ikke ha dyrene mine i senga eller kose med de med ansiktet fra mars til august nettopp fordi min kropp er i full allergi modus :)
Jeg ville ikke hatt katten på rommet hennes, begrenset ansiktkosen og støvsugd 1 gang om dagen.
Så sett hva som da skjer med henne :)

En ting jeg lurer på; Om astmaen blir værre av katter, er det allergi? Vil det vises på en allergitest? Eller er det kun astmaen som blir værre?

Takk for mange gode råd, tips og tilbakemeldinger! :)

Back
Topp