Tror jeg nettopp kjente liv i magen?

tiomamma

Forelsket i forumet
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Flere som har kjent bevegelser så tidlig? Er 12+0, men kjente tydelig kiling på innsiden av området over skambenet. Vedvarte i kanskje 20 sekunder. I forrige svangerskap kjente og så vi bevegelser på utsiden av magen i uke 19, da hadde jeg morkaken foran. Denne gangen er morkaken bak.
Gøy hvis det faktisk er den lille som kiler meg, men kan selvsagt ha vært noe annet også. Har riktignok ikke kjent den typen følelse tidligere, men skal kjenne mer etter fremover nå :hilarious: Flere som har kjent noe? :Heartred

Jeg mener også jeg kjente baby/kiling i magen i uke 11+4:) var å veldig usikker men jordmor mente det godt kunne være baby.
Dette er 3 babyen å hadde likes på samme tid med nr 2 :happy:

Jeg synes også jeg har kjent litt sånn «plopp» der livmora er et par gsnger(og det er ikke luft i magen haha) men jeg vet ikke om det er for tidlig?

Hihi, nå er jeg ikke i tvil. Har kjent små, kilende dytt flere ganger nå :love7 Noe helt annet enn luft i magen ja :hilarious:

Har også kjent et par ganger den siste uken noe som må være lille baby :love7
Det er så smått og ubestemmelig, men det vibrerer/kiler på en måte. Er ikke hver dag jeg kjenner det, men idag har jeg kjent noe 2 ganger.. spennende! :excited001 er 12+5 nå :)

Ja, kjente det her om dagen og nå i dag faktisk :) Er 11+5, barn nr 3.

Er dette overhodet mulig, eller ønsketekning? Jeg ønsker det gjerne, men som naturvitenskaplig rasjonalist sliter jeg med å se hvordan det skulle være mulig? Jeg ser f.eks på kjennliv at det i uke 18 enda kan være vanskelig å skille på tarmbevegelser og barnets bevegelser ( https://kjennliv.no/babyens-spark-i-magen/hvordan-kjennes-babyens-spark-ut/ ) - ville vært interessant å få vite om det er noe fysisk mulighet for det, eller om det bare er ønsketekning og en fjert som passerer liksom :p

Jeg har kjent noe siste uka og blir mer og mer sikker på at det er h*n. Er 14 uker i dag ☺️ Bare veldig svakt, og litt annerledes enn når det er luft som flytter på seg. Har hele tiden tenkt at det er luft, men de sist gangene har det vært så annerledes at jeg tror det er den lille.

Er dette overhodet mulig, eller ønsketekning? Jeg ønsker det gjerne, men som naturvitenskaplig rasjonalist sliter jeg med å se hvordan det skulle være mulig? Jeg ser f.eks på kjennliv at det i uke 18 enda kan være vanskelig å skille på tarmbevegelser og barnets bevegelser ( https://kjennliv.no/babyens-spark-i-magen/hvordan-kjennes-babyens-spark-ut/ ) - ville vært interessant å få vite om det er noe fysisk mulighet for det, eller om det bare er ønsketekning og en fjert som passerer liksom :p

Som førstegangsgravid så både jeg og mannen en fot på "utsiden av magen" i uke 19, og da var morkaken i tillegg foran. Skal sies at jeg er slank, og den gangen enda mer så. Så det er absolutt mulig å føle og se det tidlig :-)

Som førstegangsgravid så både jeg og mannen en fot på "utsiden av magen" i uke 19, og da var morkaken i tillegg foran. Skal sies at jeg er slank, og den gangen enda mer så. Så det er absolutt mulig å føle og se det tidlig :)

Ja i uke 18-19 er jo babyen uansett en lang agurk (iflg google :p ) på 14-15 cm og allerede en kvart kilo tung. Det er klart man kjenner det når en 15cm agurk på 0,25kg beveger seg 5cm fram og tilbake. Absolutt!

Men i uke 10-11 er babyen 4-5 cm lang og veier 5-10 gram. Et AAA-batteri (de små) veier 12 gram... Det er dobbelt så mye som en baby i begynnelsen av uke 11. Da tenker jeg, hvordan skal et AAA-batteri som beveger seg 1mm fram og tilbake føre til at jeg føler bevegelser innimellom tarmbevegelser (som er heftige hos meg nå i graviditeten) og musklene som strekker og øner seg pga hormonendringene som gjør de slakk og teite...? :p Vil det gjerne, men sliter med å bli overbevist når jeg tenker hvor smått det er...

Vel, jeg hørte med doppleren her om dagen, og plutselig hørte jeg dunkelyder i doppleren (babyen som sparker) og da kunne jeg kjenne det også.

Nå sitter jeg og niføler etter (jeg har BMI på under 18 :p ) :hilarious:
Førstegangs bruker vel ikke kjenne så tidlig. Sånn som baby sparket i livmoren min igår, men jeg følte det ikke, ikke litt kiling en gang :p helt sykt å tenke på, men samtidig den var jo bare 7,2 cm lang, det er jo ingen ting :hilarious:

Vel, jeg hørte med doppleren her om dagen, og plutselig hørte jeg dunkelyder i doppleren (babyen som sparker) og da kunne jeg kjenne det også.
Samme her, veldig morsomt!

Ikke ønsketenkning fra min side, har ikke vært i de tanker at jeg snart skal kjenne noe :) Kjente i uke 14-15 med de to andre barna. Med førstemann var jeg usikker på om det var babyen jeg kjente eller om det var noe annet. Man merker jo i ettertid hva det virkelig var, når man kjenner det samme, bare sterkere :) Når man har kjent det før er det ikke å ta feil av. Jeg har tarmbevegelser og luft i løpet av en dag også, har hatt det siden jeg gikk gravid med førstemann i 2015-2016. Jeg merker stor forskjell på hva som er hva. Bevegelsene til fosteret ligger mer inni kroppen også, eller hvordan jeg skal få forklart det, det ligger dypere. Det er så klart veldig svakt i starten, merker liksom at det er noe som kommer borti/inntil.

Last edited:
Jeg kjentr noe en kveld som jeg husker som den samme følelsen fra tidligere svangerskap. Jeg har ikke kjent det igjen dog og føler meg ikke sikker på meg selv da jeg syns var en smule tidlig :sorry:

Sniker fra oktober.

I mitt forrige svangerskap (svangerskap nummer 2), var jeg 100% sikker på at jeg kjente bevegelser/kiling/fiskehale/bobler eller whatever i uke 11/12. Det kunne liksom ikke være noe annet!

Men så kom jeg på ultralyd noen dager senere og der hadde det ikke vært liv på lenge.. Det var en sånn AHA-opplevelse for meg. For om det faktisk hadde vært en levende baby inni der hadde jeg jo fortsatt levd i den tro om at det var babyen jeg kjente så tidlig :p Så ja, jeg tror som deg at det ofte kan være ønsketenkning. Og siden man har en levende baby på innsiden kan man liksom ikke motsi det :p

Sniker fra oktober.

I mitt forrige svangerskap (svangerskap nummer 2), var jeg 100% sikker på at jeg kjente bevegelser/kiling/fiskehale/bobler eller whatever i uke 11/12. Det kunne liksom ikke være noe annet!

Men så kom jeg på ultralyd noen dager senere og der hadde det ikke vært liv på lenge.. Det var en sånn AHA-opplevelse for meg. For om det faktisk hadde vært en levende baby inni der hadde jeg jo fortsatt levd i den tro om at det var babyen jeg kjente så tidlig :p Så ja, jeg tror som deg at det ofte kan være ønsketenkning. Og siden man har en levende baby på innsiden kan man liksom ikke motsi det :p
Dette henger jeg meg på!! FØR jeg ble gravid denne gangen hadde jeg flere opplevelser av kiling, bobler som sprekker etc, og tenkte med meg selv at hadde jeg vært gravid, ville jeg vært overbevist om at det var babyen. Kjentes helt likt ut som da jeg begynte å kjenne liv med første barnet i uke 18. Disse "babysparklignende" opplevelsene har jeg kjent av og til gjennom hele svangerskapet så langt også, men det er garantert ikke babyen jeg kjenner! Nå i disse tider hvor livmoren (som er en muskel), magemuskler strekkes osv, tror jeg heller at det er små rykninger/leamus-lignende sammentrekninger i muskulaturen jeg kjenner..

Ja i uke 18-19 er jo babyen uansett en lang agurk (iflg google :p ) på 14-15 cm og allerede en kvart kilo tung. Det er klart man kjenner det når en 15cm agurk på 0,25kg beveger seg 5cm fram og tilbake. Absolutt!

Men i uke 10-11 er babyen 4-5 cm lang og veier 5-10 gram. Et AAA-batteri (de små) veier 12 gram... Det er dobbelt så mye som en baby i begynnelsen av uke 11. Da tenker jeg, hvordan skal et AAA-batteri som beveger seg 1mm fram og tilbake føre til at jeg føler bevegelser innimellom tarmbevegelser (som er heftige hos meg nå i graviditeten) og musklene som strekker og øner seg pga hormonendringene som gjør de slakk og teite...? :p Vil det gjerne, men sliter med å bli overbevist når jeg tenker hvor smått det er...

Jo, men helt ærlig tror jeg ikke bare det har med størrelse å gjøre (foruten det å se/kjenne spark på utsiden av kroppen). Tenk på alt man kjenner inni kroppen til vanlig, eller når man er syk. Man kjenner jo også luft som flytter seg som flere nevner, og det er jo heller ikke snakk om store enheter. Har ingen profesjonsfaglige begrunnelser, men jeg tror absolutt man kan kjenne at noe flytter og dytter inni egen kropp, at den friksjonen som skapes er følbar om man kjenner godt etter.

Man kan kjenne en fjær på kroppen også og den veier ikke mye :joyful:

Back
Topp