Tror jeg gruer meg veldig til amminga :(

TinaL

Forumet er livet
Har de siste ukene drømt masse om at jeg ammer lille prinsen i magen, og hver eneste gang så går det dårlig :( Enten vil han ikke ha, jeg greier det ikke eller så er det at jeg ikke produserer melk. I natt drømte jeg at jeg ammet og ammet, men han fikk aldri nok og gikk myyyeee ned i vekt og ble skikkelig tynn og liten :/

Ble utrolig lei meg når jeg våknet og da slo det meg at jeg kanskje har utviklet litt amme-skrekk i underbevistheten. Har venninner som både har slitt med amminga, og de som har greid det kjempe bra. Tror jeg har så lyst til å klare å amme at kroppen min reagerer med å "forberede" meg på at det kanskje ikke blir å skje :/

Flere som sliter med dette?

Jeg har ikke drømt at jeg har for lite melk, men jeg har et veldig høyt ønske om å greie amminga. Jeg tenkte jeg skulle være på sykehuset til jeg har fått amminga i orden, for der er det folk som kan det og som kan hjelpe meg. Har også lest litt på ammehjelpen.no og føler meg egentlig så klar som jeg kan bli. Men klart, jeg aner ikke hvordan det blir i praksis, og det gjør vel ikke flergangsmødre heller. Det er vel ingen selvfølge at de har nok melk nå selv om de har hatt det tidligere?

Men en annen ting, så tenker jeg som så at om jeg ikke skulle klare det, så finnes det produkter som gjør at ungen min ikke sulter. Da får hun mme, og så lenge hun får i seg næring og vokser, er jeg fornøyd. Tror det er viktig å ikke sette alt for høye krav til seg selv, for om du ikke har nok melk, er det jo ikke din skyld!

jeg har ikke drømt dette selv. har du fått ammeboka av jm eller lege? der står det veldig godt forklart å viser bilder etc.
eventuelt kan du få mere informasjon og hjelp av jm og lege.

du har også krav på et hjemmebesøk. så om amminga ikke går perfekt når du reiser ifra sykehuset kan du be om et hjemmebesøk. [;)]
men det går nok sikkert bra! [;)]
kan ikke gjøre annet enn ditt beste om det finnes mme som gir baby næringen den trenger.
[;)]

Jeg har egentlig ikke noe skrekk for det nei. Regner bare med at det skal gå bra[8D]
Slapp av du, det går nok bra[;)]
Det er faktisk bare én av tusen som ikke får nok melk hvis de har skikkelig veiledning og hjelp.

Ja har fått ammeboka, og leser ofte på ammehjelpen.no, så føler jeg kan alt "fakta stoffet". Tror bare det plager meg at jeg ikke vet om jeg greier å overføre fakta til praksis ;p

Jeg har ikke drømt om det, men er redd jeg ikke skal klare det for jeg ønsker å klare det veldig sterkt![:)] Det jeg har tenkt på er at det ikke er antydning til melk her. Mange har sagt de har råmelk og lekker osv, men ingenting her. Bare regner med at det kommer igang med fødselen.[:)]
Men husk på at drømmer kan spille deg mange puss..[;)] Når lille prinsen er kommet så går det nok av seg selv.[;)]

Det hjelper å lære seg teorien før man skal ut i praksis. [:)]

www.ammehjelpen.no

Tror ikke du skal tenke så hardt på det!

Amming er en naturlig ting, både for mor og barn. Ligger instinktivt i oss, og hjelp til å sette teorien ut i praksis får du på føden/barsel! Kan også være en ide og ty til venninner eller din mor for støtte og veiledning om du skulle plages og ikke vær blyg for å vise puppen, vertfall ikke til jordmødrene og barnepleierne!

Om du plages, ikke får til å amme, at barnet ikke tar puppen eller du ikke har nokk melk, hva gjør vel det? Det finnes gode alternativer for mm så barnet vil ikke lide noen nød om ammingen ikke skulle fungere! Det er ingen skam eller nederlag å gi barnet sitt mme!!!

Tror ammingen blir å gå kjempebra[;)]

ORIGINAL: Freaky*Nurse*Flode

Amming er en naturlig ting, både for mor og barn. Ligger instinktivt i oss, og hjelp til å sette teorien ut i praksis får du på føden/barsel! Kan også være en ide og ty til venninner eller din mor for støtte og veiledning om du skulle plages og ikke vær blyg for å vise puppen, vertfall ikke til jordmødrene og barnepleierne!

Om du plages, ikke får til å amme, at barnet ikke tar puppen eller du ikke har nokk melk, hva gjør vel det? Det finnes gode alternativer for mm så barnet vil ikke lide noen nød om ammingen ikke skulle fungere! Det er ingen skam eller nederlag å gi barnet sitt mme!!!

Grunnen til at det er så viktig å sette seg grundig inn i teorien på egenhånd først, er jo fordi kunnskapen om amming er svært dårlig på mange sykehus og blant mange helsestasjoner. Har enda til gode å møte helsepersonell som har gitt riktige råd om amming. De lærer bort feil teknikker for sugetak, gir gale råd om mye.. Hvis man vet selv hva som er riktig, fra amme-ekspertisen, så er det lettere å føle seg trygg på det, og man vet hva som er gode råd og ikke. [:)]  Har jo vært medlem her på bv i noen år, og vet at en stor andel av de som gir opp amming, hadde fått det til hvis de hadde fått riktig veiledning fra starten, noe de ikke har fått.

Det virker som du er veldig belest og har satt deg godt inn i ammeteorien..så nå gjelder det nok bare for deg å senke skuldrene, puste med magen og ikke la deg bli stresset. Prøv å få tankene over på noe annet egentlig. husk at ammingen er et samarbeid mellom deg og babyen, du skal ikke gjøre hele jobben alene[;)]
Det er sjelden mødre får lov til å reise hjem uten at ammingen er i gang, eller at det er avklart hvordan matingen skal foregå..så spør og grav på sykehuset. De er der for å veilede og hjelpe deg..og kommer ikke de til deg, må du be om hjelp.
Amming er veldig naturlig, spesielt for babyen så veldig ofte går alt av seg selv..men noen ganger må man be om hjelp og da skal man ikke være redd for å be om det før man har reist hjem[:)]

Trøsteklem!

Tusen takk for mange gode råd :)

Er bare veldig redd for det der med økedøgn og om jeg blir stresset over at babyen ikke får i seg nok mat :/ Jordmora mi sier at man greier å produsere mer melk i løpet av et døgn når økedøgnene begynner, men hos andre tar det enda lengre tid. Mange gir opp amminga under slike økedøgn og det skjønner jeg veldig godt om man bruker for lang tid på å få nok melk til babyen sin :/

Det kommer forhåpentligvis naturlig etter jeg har født, men det er jo så masse småting man må gå å bekymre seg over underveis ;p

ORIGINAL: Sicily

Grunnen til at det er så viktig å sette seg grundig inn i teorien på egenhånd først, er jo fordi kunnskapen om amming er svært dårlig på mange sykehus og blant mange helsestasjoner. Har enda til gode å møte helsepersonell som har gitt riktige råd om amming. De lærer bort feil teknikker for sugetak, gir gale råd om mye.. Hvis man vet selv hva som er riktig, fra amme-ekspertisen, så er det lettere å føle seg trygg på det, og man vet hva som er gode råd og ikke. [:)]  Har jo vært medlem her på bv i noen år, og vet at en stor andel av de som gir opp amming, hadde fått det til hvis de hadde fått riktig veiledning fra starten, noe de ikke har fått.

har da vel aldri sagt at teorikunnskapene rundt ammingen ikke var viktig?

ORIGINAL: Sicily

har da vel aldri sagt at teorikunnskapene rundt ammingen ikke var viktig?

Nei, var bare en tilleggskommentar. [;)]

ORIGINAL: lillebebis

Tusen takk for mange gode råd :)

Er bare veldig redd for det der med økedøgn og om jeg blir stresset over at babyen ikke får i seg nok mat :/ Jordmora mi sier at man greier å produsere mer melk i løpet av et døgn når økedøgnene begynner, men hos andre tar det enda lengre tid. Mange gir opp amminga under slike økedøgn og det skjønner jeg veldig godt om man bruker for lang tid på å få nok melk til babyen sin :/

Det kommer forhåpentligvis naturlig etter jeg har født, men det er jo så masse småting man må gå å bekymre seg over underveis ;p

Neida, det der går så bra så.. Økedøgn er jo egentlig en litt misvisende betegnelse, for de kan jo holde på med øking i opptil tre dager og i begynnelsen er det vanlig at de øker litt hver dag (da spesielt om kvelden) heller enn i perioder. Du vet jo om øking og hva det er og hvordan det foregår, og da er det ingenting å bekymre seg for. [:)]

Det er heeelt normalt:) De fleste drømmer at om noe som går galt med tanke på å få barn, ofte amming:) Jeg har også drømt at ammingen går galt, og at jeg får for lite melk osv denne gang. Enda ammingen gikk kjempe fint med nr 1, og jeg hadde melk nok og mere enn det.

Det er nok noe med at vi er redde for å ikke strekke til som mamma. Det ligger i underbevistheten, men er helt normalt. Det betyr bare at du forbereder deg på å bli mamma, og at du ønsker det beste for din baby. Det kommer du nok helt sikkert til å klare å gi også:)

Ta ammingen som den kommer du. Legg babyen OFTE til brystet, så får du garantert melk nok:) Mye etterspørsel gir mere varer:) De aller fleste babyer tar puppen. Og ammingen går som regel bra hos de fleste. Dersom noe skulle gå galt, vet du i alle fall at du har gjort ditt for at det skulle gå. Og du er ikke en dårligere mamma dersom du må gi babyen din mme:)

Noen klarer ammingen, andre ikke - og om så, så er det i ingen krise!
Barnet ditt får det bra uansett.

Back
Topp