Tror DU det har en sammenheng?

¤Woolfmother¤

Forumet er livet
Alle vet jo at aspartam (eller hvordan det nå skrives) er kreftfremkallende. De siste åra har vi hatt en enorm økning i krefttilfeller! Jeg syns alle jeg kjenner enten har hatt eller kjenner noen som har hatt kreft. Mange kjenner også en eller flere som har dødd av kreft.
Samtidig som dette skjer er det en enorm økning i lightprodukter, som alle inneholder aspartam. Husker ikke hvor mange produkter som inneholder det, men da jeg så tallene ble jeg helt satt ut, for det var voldsomt

Så ja, hva tror dere?

(jeg er synder selv, og drikker cola zero og pepsi max, men jeg prøver å drikke vann i stede og heller drikke brus med sukker hvis jeg MÅ ha brus, sålangt går det ikke så bra :P )

jeg styrer bevisst bort fra light produkter da jeg er ute og handler, men om jeg er på besøk hos noen som serverer det så er jeg ikke fanatisk... men tror ikke det er bra.. har 2 familie medlemmer som har gått bort i kreft + ei som har kommet seg gjennom kreft. men nå vet jeg jo ikke hva som har forårsaket kreften de har fått... men om jeg kan styre unna de tingene som man vet KAN utløse det så har jeg ihvertfall gjort noe...

Bestemoren min begynte å diskutere det her for litt siden med meg, endte med at jeg måtte love å ikke drikke eller spise noe med aspartam i lengre, i allefall ikke mens jeg er gravid.

Var ikke bare kreft, men andre farlige greier som kan skje med et foster, som jeg er lite interessert i å utsette mine små jenter i magen for om det er tilfelle.

Men jeg greier meg meget godt uten noe light drit anyways, så jeg får vel holde løftet mitt da :P

Kreft har sammenheng med ALT vi gjør!

Kreft er ikke en enkelt sykdom, det er en kombinasjon av årsaker og det skaper en stor variasjon av typer kreft som kan deles inn i klasser etter hvor det er i kroppen. Men det er nesten sånn at en kan si at hver person med kreft har sin egen versjon av kreft, for å sette det på spissen.

Så, vi lever lenger, vi utsettes for utallige kjemikalier og virkestoffer og stråling fra tidlig alder og hvert lille drypp kan få en alvorlig konsekvens inni en celle.
For det første så må cellen få endret arvestoffet sitt, og da på en strategisk plass. Men cellen har gjerne sjekkpunkter for slike "feil" så en celle må få skadet sjekkpunktsystemet også. Da kan den plutselig bli en kreftcelle. Men en svulst kan bare nå en størrelse på et knappenålshode før den må ha næring utenfra så da må også blodårer komme til og gi næring. Det er utrolig mye som må gå galt før det utvikler seg til kreft! Vi kan ikke peke på en enkelt årsak men det er heller at det er mange kombinasjoner av hendelser som til slutt fører til kreft.

Tjah.... Kanskje litt, men jeg tror ikke det er såpass at det er verdt noen krisemaksimering av den grunn. Det har nok mye med at også legevitenskapen har kommet lengre, tidligere diagnoser og bedre diagnostisering. Samtidig tror jeg også at samfunnet vi lever i, er kreftfremkallende i seg selv. 

artikkelen er fra 2007 tror jeg, men aspartam er aspartam i dag også http://www.dagbladet.no/dinside/2007/06/22/504266.html (linken er til en avisartikkel om et forsøk på rotter som fikk aspartam)

her frarådes man ikke å drikke lightprodukter, men jeg tror man skal være litt forsiktig.
Som sagt så drikker jeg det selv, men forsøker å slutte :P
Ungene får ikke lightprodukter. Jeg kjøper saft med sukker. ikke funproduktene. Og de får cola og solo når de får brus (men i det siste har de begynt å foretrekke vann!!)

Ja tror det kan ha sammenheng. I tillegg er det endel som har fått diabetes type 2, som resultat av å drikke light produkter (hadde om det på skolen). For i light produkter er det falske sukkertyper, som en som ikke har diabetes har godt av. Vet ikke om dette stemmer, men ved lang tids bruk av denne "sukkertypen", kan kroppen venne seg til feil sukkertyper. 

Jeg styrer som regel unna light-produkter bortsett fra brus.. Føler det legger seg et belegg  med sukkerlake på tennene av å drikke brus med masse sukker. Men så drikkes det ikke til hverdags, så det blir ikke så ofte. Jeg tror helt klart at det kan ha en sammenheng, men også det faktum at ting som kan være kreftfremkallende blir mer vanlig.. Ikke bare lightprodukter, men også andre ting. 

Om det har en sammenheng vet jeg ikke. Men det er jo lett å tenke det, syntes jeg.

Jeg styre bort fra de produktene jeg vet har aspartam i seg. Takker også nei til det hvis jeg er på besøk. Når folk spør hvorfor så sier jeg bare kort hvorfor og det blir respektert.

Styrer også unna så langt det lar seg gjøre med ungene. Har forklart jenta hva det stoffet er og hva det kan gjøre, slik at jeg ikke bare har sagt nei, mn hun har også fått en forklaring.

Mannebeinet har sine egne meninger og pøser innpå masse som inneholder aspartam, men det får være hans valg. 

Nå er det 20% av befolkningen som får kreft en eller annen gang i livet. Om det er av det ene eller det andre er ikke godt å si, men det er jo selvfølgelig ikke vits i å bæmle nedpå flere flasker lettdrus hver dag heller. Alt med måte sier jeg.

Tja..jeg tror ikke light produkter er bra..

men det skal sies at mamman min døde av kreft i bukspyttkjertelen og bestemora(mormor) hadde strupekreft. De har aldri kjøpt et lightprodukt ;)

Alle vet visst ikke dette, for jeg visste det ikke

Men takk for opplysningen da!:)
Jeg har jo visst at lightprodukter ikke akkurat er veldig bra, så jeg styrer unna det (av den grunn pluss at jeg synes det smaker fælt). Da får jeg heller litt sukker i meg altså...

eneste light produktet jeg kjøper er pepsi max noe som ikke er så ofte. men det kan vel kanskje ha en liten sammenheng? jeg veit ikke.

På de testene de har gjort på rotter, sprøyter de inn maaaange ganger større mengder enn det vi noen gang kommer til å få i oss, inn i hjernen på rotta. Vesentlig greie. Jeg er ikke redd aspartam.

rodstilk skrev:
På de testene de har gjort på rotter, sprøyter de inn maaaange ganger større mengder enn det vi noen gang kommer til å få i oss, inn i hjernen på rotta. Vesentlig greie. Jeg er ikke redd aspartam.

uff, stakkars rotter

Jeg røyker og snuser, tror ikke Ligth produkter gjør store forskjellen med alt annet jeg jeg får i meg i løpet av en dag.....

Ja, jeg tror det kan ha en sammenheng, men jeg tror ikke det er så enkelt som at det skyldes kun dette produktet. Tror økning i antall som får kreft skyldes mye forskjellig. Kosthold og livsstil forøvrig, luftforrurensning, kjemikalier vi omgir oss med og sikkert veldig mye mer...

Qualitas skrev:

rodstilk skrev:

uff, stakkars rotter

Ja.. Men ting må jo testes, og det heller på rotter enn mennesker! :)

rodstilk skrev:

Qualitas skrev:

rodstilk skrev:

uff, stakkars rotter

Ja.. Men ting må jo testes, og det heller på rotter enn mennesker! :)

joda skjønner det, men jeg er gammel rotteoppdretter så har en smule forkjærlighet for de små krabatene

Back
Topp