Tror dere jeg får sykemelding for dette?

Sulemu

Forelsket i forumet
Januarhula 2014
Er 28+4, og har den siste uken vært HELT tom for energi. Jeg har stort sett bare ligget i senga/sofaen siden lørdag. Kommer meg sjeldent opp og "i gang" før kl 13-14, og i 17-tiden allerede er jeg helt klar for en dupp igjen.
I forhold til jobb er det kynnere som plager meg, pga det kan være ganske fysisk anstrengende (jobber som nattevakt på sykehjem). Klarer nesten ikke gjøre noe hjemme lengre heller pga de heftige kynnerne. Når jeg skal på jobb må jeg ta buss, og bare gåturen til buss-stoppet gir meg vonde kynnere.

Jeg hadde sett for meg å jobbe lengre, men nå lurer jeg på om det er stopp. Har jo vært i så god form etter kvalmen ga seg i uke 13-14, så dette kom som lyn fra klar himmel når jeg bikket over til tredje trimester. Har aldri opplevd å være sååå trøtt og sliten hele tiden. :dead:
Skal til legen i morgen, og håper så inderlig at hun tar meg på alvor. Det sitter litt langt inne å bli sykemeldt, for det er jo en stund igjen, men jeg vet jo også at ingen takker meg for å slite meg ut heller. Og helsa må jo prioriteres når man er gravid

Sniker fra desember.

Jeg har vært sykmeldt på grunn av utmattelse og at jeg nærmest ikke fungerer i det hele tatt siden uke 23. Jeg trenger ekstremt mye søvn og kan helt plutselig bli helt slått ut.

Det er vanskelig å si hva legen din tenker men det har ikke vært noe problem for meg, i hvert fall.

Utifrå det du skriv så meiner eg heilt klart at det er grunnlag for svangerskapspenger og ikkje nødvendigvis sjukmelding. Dette pga det du sei om kynnerane dine, dei er eit tydelig teikn på at du stressar meir enn du bør og dermed økar kynnerane også!! (Eg har sjølv vore til både lege og jordmor denne veka av akkurat same grunn).

Så be legen søke om svangerskapspenger du, kynnerane kjem pga svangerskapet og har ingenting med di generelle helse å gjere!

Helsing ei som ligg på sofan heile denne veka i håp om at kynnerane roa seg litt slik eg kjem meg til igjen litt :)

Jeg ble sykmeldt 40% i dag pga lite søvn. Så vil tro du får det :)

Syns absolutt du skal få sykemelding! Det hadde jeg fått av min lege med den forklaringen din - det er jo ikke meningen du skal være utmattet 24/7! [emoji177]

Er ikke enig i at svangerskapspenger er riktig ut fra forklaringen din (og min forståelse av hva de er ment og dekke), men det finner du nok utav [emoji106]

Sniker fra februar

Har vært sykemeldt i halvannen uke for utmattelse og lite søvn, så det gjør du. Viktig å ta vare på seg selv og hvertfall med den jobben du har[emoji4]

Har som Jolanda vært sm siden uke 23 Pga utmattelse! Synes du har holdt ut lenge hvis du har det sånn! [emoji173]️ lykke til, jeg håper legen hører på deg, den burde den!

Mi jordmor meinte ganske bestemt at kynnere gir god grunn til svangerskapspenger. Trosser ein signala det gir så kan ein risikere å gå for tidlig i fødsel, og derfor blir det av hensyn til fosteret ein bør redusere arbeidstida. Eg hadde svangerskapspenger i forrige svangerskap av samme grunn ;)

Frå NAV;
Når det er tilstrekkelig av hensyn til fosteret at arbeidstakeren reduserer arbeidstiden, kan hun få graderte svangerskapspenger og beholde lønn for den tiden hun er på jobb. Hvis det er kvinnen selv som er syk eller har redusert arbeidskapasitet, er det aktuelt med vanlig, eventuelt gradert, sykmelding.

Utmattelse gir grunn til sjukmelding, ikkje svangerskapspenga sidan det går på mor. Men mulig det opererast ulikt rundtomkring på dette...

Jeg har vært sykemeldt gradert for akkurat det samme. Først 30%, nå 50%. Det burde ikke være noe problem med sykemelding, nei.

Utifrå det du skriv så meiner eg heilt klart at det er grunnlag for svangerskapspenger og ikkje nødvendigvis sjukmelding. Dette pga det du sei om kynnerane dine, dei er eit tydelig teikn på at du stressar meir enn du bør og dermed økar kynnerane også!! (Eg har sjølv vore til både lege og jordmor denne veka av akkurat same grunn).

Så be legen søke om svangerskapspenger du, kynnerane kjem pga svangerskapet og har ingenting med di generelle helse å gjere!

Helsing ei som ligg på sofan heile denne veka i håp om at kynnerane roa seg litt slik eg kjem meg til igjen litt :)

Når går skillet mellom svangerskapspenger og sykemelding? Er jo sånn at noen fint klarer en jobb hele tida mens en annen i samme jobb kanskje må hvile mer?

Jeg har bekkenløsning så det er vel en sykdom som fører til sykepenger. De fleste lærere kan jo jobbe tida ut..

Når går skillet mellom svangerskapspenger og sykemelding? Er jo sånn at noen fint klarer en jobb hele tida mens en annen i samme jobb kanskje må hvile mer?

Jeg har bekkenløsning så det er vel en sykdom som fører til sykepenger. De fleste lærere kan jo jobbe tida ut..

Ja eg har ein kollega som nettopp har gått ut i permisjon, ho jobba fullt nesten heile perioda (redusert berre dei siste vekene). Og slik vil det alltids vere. Nokon har litt plager medan andre har meir. Derfor er det jo at ein må søke på individuelt grunnlag, og beskrive plagene ein har (Dvs lege/jordmor må skrive det)

Det står ganske greitt på NAV sine sider;

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold
Så lenge det går på hensyn av fosteret er det svangerskapspenger og så lenge det er mors helse er det sjukmelding. Trøtt, sliten, kvalme, bekkenløsning o.l går på mors helse medan kynnera, stress kan innvirke på fosteret og gir dermed anna grunnlag.

Eit heilt klart og definert skilje mellom sjukmelding og svangerskapspenger er det heilt sikkert ikkje då det er ulik tolking av desse rundtomkring..

Så det er på ingen måte sikkert eg har rett, men slik eg har forstått det utifrå det eg les og jordmor har fortalt meg :)
(Legen min er ikkje oppdatert på dette!)

Ja eg har ein kollega som nettopp har gått ut i permisjon, ho jobba fullt nesten heile perioda (redusert berre dei siste vekene). Og slik vil det alltids vere. Nokon har litt plager medan andre har meir. Derfor er det jo at ein må søke på individuelt grunnlag, og beskrive plagene ein har (Dvs lege/jordmor må skrive det)

Det står ganske greitt på NAV sine sider;

Du kan ha rett til svangerskapspenger hvis arbeidet, eller forhold på arbeidsplassen, medfører risiko for skade på fosteret. Det er et krav at det ikke er mulig med omplassering eller tilrettelegging til annet arbeid.

Dette gjelder for eksempel

• arbeid med kjemiske stoffer
  • fysisk krevende arbeid
  • arbeid med stressbelastning
  • psykososiale forhold
Så lenge det går på hensyn av fosteret er det svangerskapspenger og så lenge det er mors helse er det sjukmelding. Trøtt, sliten, kvalme, bekkenløsning o.l går på mors helse medan kynnera, stress kan innvirke på fosteret og gir dermed anna grunnlag.

Eit heilt klart og definert skilje mellom sjukmelding og svangerskapspenger er det heilt sikkert ikkje då det er ulik tolking av desse rundtomkring..

Så det er på ingen måte sikkert eg har rett, men slik eg har forstått det utifrå det eg les og jordmor har fortalt meg :)
(Legen min er ikkje oppdatert på dette!)
Dette er slik jeg har forstått det også.

Hvordan går det?

Var så lang ventetid hos legen, så fikk ikke time før på mandag. (Legekontoret har sms-tjeneste, og skal egentlig få time på dagen).
Men snakket med lederen min i dag, og hun var enig i at jeg skulle holde meg hjemme. Får forhåpentligvis tilbakedatert sykemelding hos legen. :)
Kjenner veldig godt i dag at jeg har INGENTING på jobb å gjøre nå. Tørket litt støv her i ettermiddag, og var heeelt gåen etterpå, uten at det var veldig anstrengende.

Var så lang ventetid hos legen, så fikk ikke time før på mandag. (Legekontoret har sms-tjeneste, og skal egentlig få time på dagen).
Men snakket med lederen min i dag, og hun var enig i at jeg skulle holde meg hjemme. Får forhåpentligvis tilbakedatert sykemelding hos legen. :)
Kjenner veldig godt i dag at jeg har INGENTING på jobb å gjøre nå. Tørket litt støv her i ettermiddag, og var heeelt gåen etterpå, uten at det var veldig anstrengende.

Så flott å ha en så forståelsesfull leder!

Back
Topp