Tror dere det går bra?

Krøllo

Elsker forumet
Jeg holder på å pusse opp hjemme, maler vegger med oljemaling, er i huset noen timer, men sover ikke der...

Tror dere det går bra?

Ja, det tror jeg. Men prøv å ha oppe vinduene så mye som mulig!! Jeg ville kanskje ha ringt og hørt med noen som kan det da. Er jo litt dumt å ta sjanser, men som sagt jeg tror det går bra:)

Har pusset opp og malt masse, kjøpte ei skikkelig gassmaske på byggmakker, kjente ikke antydning til lukt gjennom den. Jeg ville aldri malt uten, for en ting er sikkert at verken du eller den lille har godt av det.

Sørg iallefall for GOD utluftning når du er tilstede, så ville jeg kanskje hørt med noen som kan slikt.

Problemet med bruk av gassmaske er at den kun dekker ansiktet, og ikke resten av kroppen. (naturlig nok, hehe)  Man får visst inn maling via huden, hevder noen nettsteder. Når det er sagt så er sikkert sjansen for at det går galt veldig liten, særlig hvis du ikke sover der. Jeg har lest at det er avdampingen som kommer mens/litt etter at malinga har tørka som er den farligste delen. Det er jo litt hysteri blitt på hva man kan og ikke kan tillate seg som gravid, men sannheten er jo at folk malte jo med langt verre ting før. Når det er sagt, så venter jeg med maling selv, fordi jeg ikke vil ta noen sjanser. Vanskelig det der. Jeg hadde kontaktet jordmor for å høre hva hun syns! Hun har sikkert "fasiten". ;)

Man skal IKKE male med oljemaling eller oppholde seg i rom hvor det er malt med oljemaling før det er tørket og luftet i 14 dager!
Så nei, jeg ville overhode ikke ha gjordt det! Er grunner til at man gur ut med å sier at gravide ikke skal male med annet en SENSE maling.

Takker for svar alle sammen, jeg spurte i butikken, hun sa det gikk fint.. men hun er jo ingen jordmor. Jeg lufter hele tiden når jeg maler, og tar pauser i frisk luft. Jeg får spørre Jordmor, for å være sikker

Ja, om du lufter bra! Vet endel bruker maske, ikke så dumt kanskje? Vi brukte den derre sens sist jeg var gravid, eller hva den heter, men den sitter ikke bra fant vi ut... selv om den skal være bedre for gravide

Som andre her sier så er det vel godt mulig det går bra, men jeg ville ikke gjort det. Jeg er litt forsiktig av meg og tør ikke ta noen sjanser..

Jeg hadde ikke malt med oljemaling mens jeg var gravid.
Bruker det nesten ikke ellers heller for både jeg og sambo synes lukten er SVÆRT ubehagelig og den går heller ikke bort med det første.

Da vil det kanskje hjelpe å dusje med en gang etterpå, for da vil vel det meste gå bort? Jeg tror følgende er fakta: maler du med olje vil det gasse mye, men når skikkelig tørket gasser ikke maling mer. Med vannmaling vil det sitte lenge (mnd-år) og gasse litt og litt hele tiden. Vi har stort sett olje og maler masse rett før vi reiser bort noen uker.

Det finnes da gravide som jobber i malebutikker og blander malinger dagen lang. Personlig så liker jeg ikke oljemaling, fordi jeg griser sånn. Men at den trekker inn i huden har jeg meget lite tro på. Det er veldig lite som faktisk trekker inn i huden og til kapillærene..

Og om en ikke bruker sense eller green room, så er vannbaserte malinger uansett bedre å bruke i forhold til giftige avdampinger :)

Jeg mener du må se det an selv.  Lufting og maske ville jeg brukt uansett :)

Jeg mener også at det vil trekke inn litt via huden og inn i mors blodomløp. Jeg bruker ikke parfyme, skyllemiddel ( bruker aldri) sminke nå som gravid. Min kjære vil aller hels ikke at jeg skal bruke deo heller, men der har jeg satt grensa.

Jeg hadde ikke gjordt det, men det er pga min lege har sa "ikke no maling" før jeg rakk å spørre engang....

Back
Topp