Trollungen min:)

uroen

Andre møte med forumet
Heisann!

lurer på om dere kan komme med noen gode råd til meg?
har en veldig aktiv 4 åring. bra er jo det, men han bruker mest energi på det som ikke er lov.
La meg gi noen eksempler: (han står opp grytidlig om morgenen 0600 og styrer litt sjøl før vi kommer opp) han går i fryseren og finner seg is, han har sluppet ut lufta av et dekk på barnevogna til lillesøstera, han er fenomenal til å kose seg med nugatti boksen, osv.

og hvis jeg har stått opp og gått på badet, men ikke tatt med med lillefrøkna ned, da er han oppe på soverommet og ordner seg klatre stativ slik at han kommer sge oppi senga hennes. enn hvis den velter, da er jo ho på tur ned trappa med en gang.

han kaster ting etter ho, ødelegger lekene hennes(noen av sine egne og), hører aldri etter hvis han blir irettesatt, må hjenta oss selv opptil flere ganger før han reagerer, og om han reagerer, så er det ikke sikkert at han hører etter og gjør det vi sier likevel.

Dette er veeeeldig slitsomt i lengden, og ja jeg vet at det er noe som heter trassalder, men hvor lenge skal den da vare, har hatt den her i huset i ca 2 år og da begynner vi å bli litt slitne.

for å prøve å få litt skikk på han har vi arrestert han og satt han i trappa i noen minutter, tatt de beste lekene hans(de glemmer han at er borte temmelig kjapt), skrudd av tvn, nekta han å se på film.
men ingenting hjelper!

Kan noen hjelpe meg??

Kjipt å ha det sånn, men hva om dere overser når han gjør ting dere ikke liker.
Ikke snakk til han, bare ta han vekk der han holer på å sette til timeout.
Å heller rose MASSE når det er noe han er flink til, om det så bare er å gi en leke til lillesøster.

Håper du skjønner hva jeg mener og lykke til[:)]

Kan det være litt sjalusi inne å går?? Siden han klatrer opp i senga til lillesøstra osv. Det virker jo som han er ute etter oppmerksomhet, og unger er ikke så nøye på om den er positiv eller negativ. Har dere prøvd å gi han litt ekstra oppmerksomhet og alenetid? Lese en bok bare med han, tegne, male og leke med biler uten at lillesøstra er i nærheten og krever oppmerksomhet.

Vi har funnet ut at 4-åringen vår blir mindre krevende hvis vi har mulighet til å gi han litt mer slik alenetid.

Back
Topp