Trolldeig-bakeren

lenemor

Forumet er livet

Hun så kjempeflink ut. Koser hun seg med å holde på med sånt sammen med deg?

(jeg spør fordi at når jeg vil overraske Frida med å bake, male eller noe annet som skal være gøy så blir hun så sur at jeg angrer på hele opplegget.)

Hun synes det er kjempegøy - hun likte best å bare sitte å kna og stikke fingrene inn i deigen da... og presse masse figurer nedi en hel klump med deig, men hun trykket ut en del figurer av leiver jeg hadde kjevlet ut, så det ble stekt en del figurer som vi skal male en annen dag og lage juletrepynt av... så gir vi bort noen til bestemødre og tanter og onkler tenker jeg

Akkuratt trolldeig var hun veldig begeistret for da, for vi har hørt mye på hakkebakkeskogen i det siste, og synger veldig masse pepperkakebakesangen - og det gjorde vi nå også.

Når vi gjør ting sammen, som å male, tegne og sånt så merker jeg at hun ikke har tålmodighet til å "skape" ting hele tiden - male malerier, tegne tegninger og sånt - hun vil gjerne grise litt, tegne på alle sidene i tegneblokka, etc. Jeg har funnet ut at jeg av egoistiske grunner har blitt litt fornærmet over dette, og tar tak i meg selv og sier at vi gjør jo egentlig dette for at hun skal ha det gøy - ikke jeg.... så da får hun holde på som hun selv vil - og vi kan ha det gøy sammen [:D]

Så skjønn...og så så konsentrert!!

Kan du skrive opp en trolldeigoppskrift til meg?

ORIGINAL: monicabebe

1 kopp salt og 2 kopper hvetemel blandes
tilsett 1 ss matolje (har lest at man kan bruke zalo også), og så tilsetter du gradvis vann (ca 1 kopp)... denne blir veldig god og smidig å jobbe med

ORIGINAL: lenemor

Hun synes det er kjempegøy - hun likte best å bare sitte å kna og stikke fingrene inn i deigen da... og presse masse figurer nedi en hel klump med deig, men hun trykket ut en del figurer av leiver jeg hadde kjevlet ut, så det ble stekt en del figurer som vi skal male en annen dag og lage juletrepynt av... så gir vi bort noen til bestemødre og tanter og onkler tenker jeg

Akkuratt trolldeig var hun veldig begeistret for da, for vi har hørt mye på hakkebakkeskogen i det siste, og synger veldig masse pepperkakebakesangen - og det gjorde vi nå også.

Når vi gjør ting sammen, som å male, tegne og sånt så merker jeg at hun ikke har tålmodighet til å "skape" ting hele tiden - male malerier, tegne tegninger og sånt - hun vil gjerne grise litt, tegne på alle sidene i tegneblokka, etc. Jeg har funnet ut at jeg av egoistiske grunner har blitt litt fornærmet over dette, og tar tak i meg selv og sier at vi gjør jo egentlig dette for at hun skal ha det gøy - ikke jeg.... så da får hun holde på som hun selv vil - og vi kan ha det gøy sammen [:D]

Jeg har vært veldig obs på om det er min "feil" at hun blir så sur, og tenkt at denne gangen skal vi gjøre som hun vil el.l, men hun er like sur. Hun blir sur når hun får fingermaling på seg. Hvorfor hun blir sur når vi baker, vet jeg ikke. Hun vil ikke gå heller, hun vil stå der å være sur. Hun elsker jo å spise røre og det får hun lov til også. Jeg blir ikke klok på henne, rett og slett. Jeg er jo kjempefristet til å lage julepynt sammen med Frida, men det spørs om jeg orker å ta sjansen. Hun er glad i plastelin, og det er jo ikke så ulikt, men det er i barnehagen...[;)]

ORIGINAL: namba
Jeg har vært veldig obs på om det er min "feil" at hun blir så sur, og tenkt at denne gangen skal vi gjøre som hun vil el.l, men hun er like sur. Hun blir sur når hun får fingermaling på seg. Hvorfor hun blir sur når vi baker, vet jeg ikke. Hun vil ikke gå heller, hun vil stå der å være sur. Hun elsker jo å spise røre og det får hun lov til også. Jeg blir ikke klok på henne, rett og slett. Jeg er jo kjempefristet til å lage julepynt sammen med Frida, men det spørs om jeg orker å ta sjansen. Hun er glad i plastelin, og det er jo ikke så ulikt, men det er i barnehagen...[;)]

det skal ikke være lett å forstå seg på disse barna!! Setter du igang aktiviteter fordi du eller hun har lyst til det da? Jeg spør alltid Johanna om hun har lyst til å gjøre ting, eller jeg forteller at vi skal gjøre det for eksempel dagen etter eller etter maten... og så bygger jeg det opp"; etterpå skal vi bake, og det er kjempegøy. Og så skal vi lage figurer og steke i ovnen - blir ikke det morsomt?

det skal ikke være lett å forstå seg på disse barna!! Setter du igang aktiviteter fordi du eller hun har lyst til det da? Jeg spør alltid Johanna om hun har lyst til å gjøre ting, eller jeg forteller at vi skal gjøre det for eksempel dagen etter eller etter maten... og så bygger jeg det opp"; etterpå skal vi bake, og det er kjempegøy. Og så skal vi lage figurer og steke i ovnen - blir ikke det morsomt?

Jeg gjør det fordi jeg vil og fordi jeg vil gjøre noe litt spesielt for Frida. Jeg husker selv hvor kjekt jeg syntes det var å finne på ting med voksne, og jeg vil gi Frida den gode følelsen jeg fikk. Frida forstår nok en god del mindre (abstrakte ting) enn det Johanna gjør, så det er ikke alltid like lett å forklare. Når hun ikke forstår sier hun nei, selv om det er ting hun veldig gjerne vil. Men jeg skal gi det et forsøk det der med å spørre og bygge opp forventningene, og kanskje utsette det til Frida vil. Bare jeg kan få henne til å forstå...[8|]

Kanskje hun ikke er moden for sånne ting ennå? Skjønner godt at du vil skape gode minner for henne, det er jo det jeg vil med Johanna også. Jeg tror du gjør alt riktig, og at det bare ikke er den rette tiden for det ennå. Kanskje blir det stort med pepperkakebaking hvor hun kan spise deig, eller kanskje hun får sine gode minner fra lesestunder, sang og musikk, eller helt andre ting??

Så flink hun er!!
Er så spendt på om han vil være med iår!!!

ORIGINAL: anjuk

Så flink hun er!!
Er så spendt på om han vil være med iår!!!

det er bare å prøve! [:D]

Så flink Johanna er! Så moro!

Ska prøve det reseptet du skrev over jeg å [:D]
Hadde en annen en og den ble ikke god å smidig i det hele tatt [&:]

Sen blir det så klart pepparkake baking når tiden nermer seg [:D]

ORIGINAL: monicabebe

1 kopp salt og 2 kopper hvetemel blandes
tilsett 1 ss matolje (har lest at man kan bruke zalo også), og så tilsetter du gradvis vann (ca 1 kopp)... denne blir veldig god og smidig å jobbe med
Skal den i ovnen etterpå - eller blir de harde uten? I så fall hvor mange grader og hvor lenge[:)] Nå har jeg jo hvetemel som bare blir stående - så fint om den kan brukes til noe fornuftig[:D]

Trolldeig skal stekes på under 100 grader... for eksempel 90 (ved 100 og over sprekker figurene lett). Tynne figurer (a'la pepperkaker) trenger gjerne en time eller to, mens tykkere figurer kan trenge opp til et døgn. En enkel måte å se om det er tørt på tynne figurer er å løfte opp og kjenne om de er tørre under. For tykkere figurer gjelder det å knipse og høre om det blir en hul lyd....

rettelse.... man skal ikke bare knipse  -man skal knipse med fingeren PÅ FIGUREN [8D]

Trolldeig skal stekes på under 100 grader... for eksempel 90 (ved 100 og over sprekker figurene lett). Tynne figurer (a'la pepperkaker) trenger gjerne en time eller to, mens tykkere figurer kan trenge opp til et døgn. En enkel måte å se om det er tørt på tynne figurer er å løfte opp og kjenne om de er tørre under. For tykkere figurer gjelder det å knipse og høre om det blir en hul lyd....

rettelse.... man skal ikke bare knipse  -man skal knipse med fingeren PÅ FIGUREN [8D]

Haha! Den der var gull! [:D] 
*ser for meg lenemor står å knipser, men det blir bare knipselyd.. ikke hul lyd* [;)][:D]

ORIGINAL: Almyrida81

Haha! Den der var gull! [:D] 
*ser for meg lenemor står å knipser, men det blir bare knipselyd.. ikke hul lyd* [;)][:D]

ville bare forsikre meg om at alle forstod... jeg så nemlig for meg halve septembergjengen stå med en trolldeigfigur i den ene hånda, og knipse med den andre [&:] [;)]

Dytter opp denne jeg, for trolldeigsesongen er her igjen, og jeg har allerede sett en forespørsel om oppskrift [:D]

Se der ja! Der var den [;)] Takk, takk!

Det er kjekt med trolldeig! Solveig ser ikke poenget med å lage noe for estetikkens skyld! Hun må bruke det til noe. Så da vi holdt på med trolldeig så var det mye lek![:D]

Oooooh.. Her har vi dagens gjøremål tenker jeg.. Starte tidlig med å lage julegaver i år.. [8D] Så får vi fylt dagen også.. [:D]

Back
Topp