Tro

Alive and kicking

Glad i forumet
Ser det er en tråd om spøkelser...Så ble jeg litt nysjerrig: Hva tror dere på?

(Er du ateist, tror du det finnes en gud-evt hva slags gud? tror du på spøkelser? Hva gir livet mening/får verden til å stemme? Tror du på evolusjonsteorien? etc....)

tok en "hvor religiøs er du" test, der blei jeg: Eklektisk - Du tar med deg det som passer, men kjøper ikke hele pakken.

Tror på en verdenssjel!
Tror i bunn og grunn alle religioner har samme kjerne, bare forskjellig tilnærmingsmåte.
Men, så skal det også sies at den eneste religionen idag jeg finner noenlunde sympatisk, er buddhismen. Sånn generelt sett, altså. Er mange fine troende, har jo mange venner som er både kristne og muslimer som er kjempefine mennesker, men synes det er noe helt feil med måten selve troen er lagt opp på. Fordømmingen og alt.

Jeg klarer ikke forklare alt det som surrer i hodet mitt.
Men jeg er kristen, tror på Gud.

Men jeg tror også på gjenferd, ånder og liknende. Tror litt på astrologi, skjebnen og ja,..

ORIGINAL: *Netten*

tok en "hvor religiøs er du" test, der blei jeg: Eklektisk - Du tar med deg det som passer, men kjøper ikke hele pakken.

hehe fasinerende[:D] Lurer på hvilken pakke det var snakk om. Det er jo hundrevis av religiøse pakker. Men det er vel sjelden lurt å kjøpe hele pakken. Jeg tror at det finnes en Gud og at vi kan lære om hvem han er ved å se hvordan verden fungerer på godt og vondt. Ser selvfølgelig at mange ting ikke gir mening, men også hvordan gode verdier fører til hele mennesker og dårlige verdier fører til ødelagte mennesker (at det finnes en del lover i universet som har konsekvenser uavhengig av hva man tror. At ikke alt er relativt, men at det finnes rett og at det finnes galt). jeg tror at ingen har den hele og fulle åpenbaring -derfor lurt å ikke kjøpe noens pakke -men at vi kan lære av hverandre om vi er åpne og tør å revurdere det vi tror på i møte med ting vi lærer som gir mer mening. Jeg tror at Gud har gitt oss hodet for å bruke det [:)]

ORIGINAL: Alive and kicking

ORIGINAL: *Netten*

hehe fasinerende[:D] Lurer på hvilken pakke det var snakk om. Det er jo hundrevis av religiøse pakker. Men det er vel sjelden lurt å kjøpe hele pakken. Jeg tror at det finnes en Gud og at vi kan lære om hvem han er ved å se hvordan verden fungerer på godt og vondt. Ser selvfølgelig at mange ting ikke gir mening, men også hvordan gode verdier fører til hele mennesker og dårlige verdier fører til ødelagte mennesker (at det finnes en del lover i universet som har konsekvenser uavhengig av hva man tror. At ikke alt er relativt, men at det finnes rett og at det finnes galt). jeg tror at ingen har den hele og fulle åpenbaring -derfor lurt å ikke kjøpe noens pakke -men at vi kan lære av hverandre om vi er åpne og tør å revurdere det vi tror på i møte med ting vi lærer som gir mer mening. Jeg tror at Gud har gitt oss hodet for å bruke det [:)]

hm...pakke ja[:)]
for min del så ser jeg mye bra og dårlig i de fleste religioner, "plukker ut det beste"[;)] ( kanskje jeg skulle starta min egen religion med denne blandinga????hehe[8D])

religion er jo roten til mye av krigen her i verden..

er agnostiker jeg[:D]

jeg tror det er noe "der ute" som er større enn oss og som vi bare en en liten del av (makrokosmos og mikrokosmos). Jeg tror det er noe større som har en mening for oss. Men kirkens syn på det som er større der ute er jeg ikke enig i. jeg tro det som er større enn oss der ute er mye mye bedre enn hvordan kirken fremstiller sin gud. han virker for meg fordomsfull og uempatisk.

Tror at de fleste mennesker har behov for noe å tro på.. uavhengig av om guden heter allah, gud, jehova osv osv...

Selv tror jeg ikke på noe gudommelig, men tror at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi aner - dvs at jeg tror på spøkelser [8D]

Back
Topp