Trist og nedstemt

• Trådstarter Trådstarter
  • Opprettet Opprettet

Guest
Jeg er litt over 15 + 3 uker på vei og jeg er så mye nedstemt og trist. Jeg bor i en annen by enn barnefar og er en del alene, selv om jeg bor i ett kollektiv. Jeg er egentlig ett veldig glad og positivt menneske, men nå gråter jeg ofte og blir veldig fort nedstemt. Jeg føler meg ensom og blir fort stresset av skolearbeid (jeg studerer på høgskole). Er dette bare hormoner fra graviditeten? Kan det påvirke fosteret?

Kjære deg.

Et svangerskap er en tid med store forandringer og med mange nye hormoner som svirrer i kroppen.
Det er vanlig at man kjenner seg mye mer labil og sensibel - at man nesten til tider har alle følelser utenpå kroppen.....
Den mentale siden av det å være gravid og bære frem et nytt liv er det kanskje ikke så mange som snakket åpent om, men det er ingen tvil om at det også skjer mye på det følelsesmessige planet. Det er med til å gjøre oss klare til det store ansvaret og de store følelsene det ligger i det å bli mamma :-) Vi må rett og slett bli litt mer følsomme og åpne så vi blir klar til å tolke alle de signaler babyen sender!
Av og til opplever gravide kvinner at de ikke helt kjenner seg selv igjen når de er gravide. At de kan kjenne seg nedstemte og mye mer sårbare enn de ellers.......

Som du beskriver det tenker jeg at det er kjempeviktig at du tar tak i dette! Flott at du har skrevet inn til oss her på Babyverden - det er første viktige steget til å få hjelp, nemlig at du erkjenner at det ikke er greit sånn som det er akkurat nå. 
Går du til jordmor? Det er en god plass å ta opp hvordan du egentlig føler. Du kan også snakke med fastlegen din og evt be om en henvisning til psykolog. Det er ofte det å få hjelp til å sortere tankene litt som skal til. Snakker du med kjæresten din om dette? Eller gode venninner?  
Når du får god hjelp til å håndtere disse følelsene av nedstemthed vil du også få en mye enklere start i morsrollen!
Så rådet mitt er å "ta tyren ved hornene" og virkelig ta tak i dette! Du har mange uker igjen å være gravid i og ALT å vinne på å få litt hjelp til å komme videre.

Ønsker deg masse, masse lykke til da :-)

Mange hilsner fra jordmor Ragna.

Back
Topp