Trisomi 13

Camillae

Betatt av forumet
Er det noen her inne som har fått den diagnosen tidligere? Jeg sitter igjen med 1000000 spørsmål og ingen som kan svare på de før i slutten av november...

Trisomi 13, også kjent som Patau syndrom, er en kromosomfeil hvor det finnes et tredje kromosom 13. Syndromet ble først beskrevet av Erasmus Bartholin i 1657, men den underliggende genetiske mutasjonen ble først stadfestet av Dr.Klaus Patau i 1960. I likhet med andre trisomier, (Downs syndrom, Edwards syndrom), øker risikoen for at fosteret får en trisomi ettersom kvinnens alder øker. Patau syndrom oppstår i ~1:5000 levende fødsler.

Måtte google. Aldri hørt om det før

Hadde aldri hørt om det før jeg heller før vi fikk svar på fostervannsprøven. Det er ekstremt lite info om det i det heletatt, til og med spesialisten vi var hos måtte lese seg opp på det når vi fikk svaret.

Hadde aldri hørt om det før jeg heller før vi fikk svar på fostervannsprøven. Det er ekstremt lite info om det i det heletatt, til og med spesialisten vi var hos måtte lese seg opp på det når vi fikk svaret.
Hvorfor tok du fostervannsprøve, hadde de mistanke om noe feil?

Hvorfor tok du fostervannsprøve, hadde de mistanke om noe feil?
Ja fikk vite på oul at det var en del ting som gjorde at de hadde misstanke om kromoson feil så da fikk vi tilbud om fostervannsprøve

Ja fikk vite på oul at det var en del ting som gjorde at de hadde misstanke om kromoson feil så da fikk vi tilbud om fostervannsprøve
Skjønner.
Jeg hadde genetisk veiledning pga alder, og fikk tilbud om morkakeprøve eller fostervannsprøve jeg og.

Feil

Skjønner.
Jeg hadde genetisk veiledning pga alder, og fikk tilbud om morkakeprøve eller fostervannsprøve jeg og.
Huff, håper vi aldri må gå gjennom dette igjen :Heartred

jeg har hatt trisomi 18. vet dessverre ikke noe om 13.
vil sende deg en klem. det er en grusom beskjed å få ;'(

Jeg fikk ikke åpnet den :-(
Hmm... Skal se om jeg finner den et annet sted. Så flere som delte den.. Trist å lese hva du har opplevd :'( håper det går bra med deg <3

jeg har hatt trisomi 18. vet dessverre ikke noe om 13.
vil sende deg en klem. det er en grusom beskjed å få ;'(
Så trist å høre.. Det er helt jævlig å få en sånn beskjed. Fikk dere noe utredning i ettertid?

Jeg vet ikke om du vil se denne filmen? Men den forteller historien til 2 foreldre som velger å beholde barnet etter at de fikk vite at det hadde trisomi 13! Du kan selv velge om du vil se den, men tenkte jeg kunne dele:) sender en stor klem til deg <3

http://www.viralomania.com/kiste-ufodt-barn/

Så trist å høre.. Det er helt jævlig å få en sånn beskjed. Fikk dere noe utredning i ettertid?
vi fikk ikke noen utredning da det er veldig liten sjanse for at det er genetisk når sånnt skjer.
jeg tok senabort i uke 20 og ble relativt raskt gravid igjen. da fikk vi tidlig ultralyd og ble godt fulgt opp på fosterdiognostik. og fikk tilbud om tester osv. veldig fornøyd med oppfølgingen :) har nå ei lita ei på 8 mnd som er frisk som en fisk :)

vi fikk ikke noen utredning da det er veldig liten sjanse for at det er genetisk når sånnt skjer.
jeg tok senabort i uke 20 og ble relativt raskt gravid igjen. da fikk vi tidlig ultralyd og ble godt fulgt opp på fosterdiognostik. og fikk tilbud om tester osv. veldig fornøyd med oppfølgingen :) har nå ei lita ei på 8 mnd som er frisk som en fisk :)
Det var godt å høre at det faktisk er så liten sjangs for at det skjer igjen. Trenger litt solskinns historier no for tiden

Back
Topp