Triple screen test - Ville du?

RoXXy

Betatt av forumet
Jeg går gjennom hele min graviditet her i Spania, med alt det innebærer av oppfølging.

I uke 12 må alle gravide gjennom en såkalt "triple screening".
Jeg skriver "må", fordi jeg fikk aldri noe valg, i alle fall ikke gjennom det offentlige systemet.
Så vidt jeg vet er det ikke noe tilsvarende så tidlig i svangerskapet, og for alle gravide, i Norge?

Målet med en triple screening i uke 12 er å finne ut risikoen for diverse syndromer, som feks Downs.

Les mer her: http://americanpregnancy.org/prenatal-testing/triple-screen-test/
I følge denne artikkelen tilbys testen også i Danmark, men da med valgfrihet for den gravide: http://www.bioteknologiradet.no/2015/03/tidleg-test-av-foster-dna/

Hva tenker du? Ville du tatt en slik test dersom du hadde muligheten til det?
Synes du at dette burde være en del av oppfølgingen av alle gravide i Norge også?

Synes det skulle vært en mulighet også her og jeg hadde nok villet tatt en slik test.

Er jo nettopp pga dette at mange er i mot offentlig tilbud av tidlig ultralyd, pga risikoen for ett sorteringssamfunn - slik man ser i blant annet Danmark. Viss det kun er downs de tester for hadde jeg nok ikke ville tatt testen :) Jeg er ikke i en risikogruppe for å få en unge med downs da, men viss jeg hadde fått en unge med downs på tross av det, hadde det fremdeles vært min høyt elskede baby <3

Er jo nettopp pga dette at mange er i mot offentlig tilbud av tidlig ultralyd, pga risikoen for ett sorteringssamfunn - slik man ser i blant annet Danmark. Viss det kun er downs de tester for hadde jeg nok ikke ville tatt testen :) Jeg er ikke i en risikogruppe for å få en unge med downs da, men viss jeg hadde fått en unge med downs på tross av det, hadde det fremdeles vært min høyt elskede baby <3

De tester for andre syndromer også, husker ikke i farten hva de heter, men det står litt om det i linkene jeg la inn.
Jeg må si at jeg sitter her litt i etterkant og tenker: "Hmmm...hva har jeg gjort egentlig? Er dette informasjon jeg vil ha?"
Fikk ikke noe valg her.

Har forøvrig ikke fått mine testresultater enda.

En annen negativ faktor er at sjansen for å få et testresultat som viser økt risiko for avvik, er ganske høy. Men ofte viser det seg ved videre prøver at barnet er helt friskt allikevel.
Unødvendig bekymring for foreldrene, mener jeg.

De tester for andre syndromer også, husker ikke i farten hva de heter, men det står litt om det i linkene jeg la inn.
Jeg må si at jeg sitter her litt i etterkant og tenker: "Hmmm...hva har jeg gjort egentlig? Er dette informasjon jeg vil ha?"
Fikk ikke noe valg her.

Har forøvrig ikke fått mine testresultater enda.

En annen negativ faktor er at sjansen for å få et testresultat som viser økt risiko for avvik, er ganske høy. Men ofte viser det seg ved videre prøver at barnet er helt friskt allikevel.
Unødvendig bekymring for foreldrene, mener jeg.
Leste ikke linken :p Men viss du ikke vil ha informasjonen kan du jo bare bestemme deg på forhand for å gi ungen en sjanse uavhengig. At det ikke er denne testen som skal avgjøre noe for deg :) åpent sinn og rolig mamma!

Leste ikke linken :p Men viss du ikke vil ha informasjonen kan du jo bare bestemme deg på forhand for å gi ungen en sjanse uavhengig. At det ikke er denne testen som skal avgjøre noe for deg :) åpent sinn og rolig mamma!

Ja, jeg har nok bestemt meg uansett for at dette er informasjon jeg vil ha, men hva som eventuelt skjer videre hvis testen viser økt risiko for avvik får man heller ta når det kommer.

Bare slo meg i ettertid at det er litt rart at det ikke blir presentert som et valg, men som en selvfølge.

Jeg går gjennom hele min graviditet her i Spania, med alt det innebærer av oppfølging.

I uke 12 må alle gravide gjennom en såkalt "triple screening".
Jeg skriver "må", fordi jeg fikk aldri noe valg, i alle fall ikke gjennom det offentlige systemet.
Så vidt jeg vet er det ikke noe tilsvarende så tidlig i svangerskapet, og for alle gravide, i Norge?

Målet med en triple screening i uke 12 er å finne ut risikoen for diverse syndromer, som feks Downs.

Les mer her: http://americanpregnancy.org/prenatal-testing/triple-screen-test/
I følge denne artikkelen tilbys testen også i Danmark, men da med valgfrihet for den gravide: http://www.bioteknologiradet.no/2015/03/tidleg-test-av-foster-dna/

Hva tenker du? Ville du tatt en slik test dersom du hadde muligheten til det?
Synes du at dette burde være en del av oppfølgingen av alle gravide i Norge også?
Har tatt den. Synes det er helt greit å vite uavhengig av hva man velger. Ingen fare for foster og 99% sikkert. Hvis den viser høy sannsynlighet så kan man bekrefte v forstervannsprøve eller la være, betyr ikke nødvendigvis at noe er galt. Jeg synes det er rart at vi ikke får tilbud om det i Norge, jeg synes man har rett til å være forberedt.. Når det er sagt var det ganske nervepirrende å vente på resultatet...!

Snoker litt her ;) Det skal avgjøres til høsten 2016 eller våren 2017 om vi får Nipt testen som er den samme som trippel screen testen.
Men er det kunn risikogrupper og de over 38 år som kommer til å få denne testen.

Jeg ville nok tatt testen om tilbudet var der. Det er ho godt å være forberedt hvis man skal få et barn med spesielle behov.

Jeg tror jeg ville tatt den, om ikke annet for å være forberedt på hva som kunne komme. Likevel ville jeg nok vurdert om det viste sg å være noe om vi hadde hatt resurser til det der og da

Signerer denne! Hvilken betydning har det, å få vite ting tidligere... Man elsker de like mye ❤ Man burde hvertfall. Skummelt om det blir slik at man får vite ting så tidlig at det blir et samfunn hvor man aborterer bort om man ikke ønsker det som er på vei...

Snoker litt her ;) Det skal avgjøres til høsten 2016 eller våren 2017 om vi får Nipt testen som er den samme som trippel screen testen.
Men er det kunn risikogrupper og de over 38 år som kommer til å få denne testen.
Dette kan jeg være for! Det gir et grunnlag for å teste :-) Et helsemessig grunnlag.

Signerer denne! Hvilken betydning har det, å få vite ting tidligere... Man elsker de like mye ❤ Man burde hvertfall. Skummelt om det blir slik at man får vite ting så tidlig at det blir et samfunn hvor man aborterer bort om man ikke ønsker det som er på vei...
Kan være flere grunner til å ønske å vite tenker jeg. Og alle er man i ulike situasjoner.

Kan være flere grunner til å ønske å vite tenker jeg. Og alle er man i ulike situasjoner.
Poenget er at om man får vite tidlig eller sent, så tenker jeg at det ikke burde ha noe å si. Å få vite at et levedyktig barn har en sykdom, kan føre til at flere velger barnet bort, da det ikke er hva man ønsker. Men som jeg også skrev, så er jeg absolutt for dette, om det er av helsemessige årsaker, og medisinske grunner :-) Dette er en evig diskusjon, på lik linje med abort tenker jeg.

Så enig! Så lenge testen er helt uskadelig for fosteret bør mor ha rett til informasjon når den er tilgjengelig. Allerede tillatt i Danmark og Sverige.

Dersom fosteret har downs kan det også ha feks hjertefeil (som ikke er uvanlig ved downs). Det kan jo være godt å være forberedt, både for foreldre og helsepersonell dersom barnet trenger medisinsk behandling kort tid etter fødsel.

Jeg hadde tatt den. Jeg jobber i helsevesenet og jeg ser så mange barn og unge med forskjellige syndromer som er så syke... Sonde mat, pustemaskiner, rullestoler osv. Til og med et syndrom som Downs kan ha med seg andre alvorlige sykdommer. Alt kommer jo i forskjellige grader, men uansett. Jeg syns ikke det er et verdig liv for et barn og kanskje ikke få vokse opp og være pleie avhengig til alt helt til personen dør i 20 åra. Dette gjelder så klart ikke alle syndrom. Men som helsepersonell, så vet jeg ikke om jeg ville født et slikt barn om jeg viste før uke 12. Ikke for at det er en lett avgjørelse eller mindre elsket osv. Men det er en så stor påkjenning for foreldrene, familien og ikke minst barnet det er snakk om. Vet dette er en veldig sår diskusjon. Men jeg velger å være ærlig. Jeg hadde ikke klart å utsette mitt barn for så mye smerte, lidelse som av det jeg har sett om jeg hadde vist før uke 12.
MEN! dette gjelder ikke ved alle syndrom! Bare så det er klart :)

Back
Topp