Trille med nyfødt om vinteren...?

Æ trilla kvar dag me snupp, som ble født i november, uansett vær å vind...holdt oss inn når d va 15 minus, ellers va æ ut å trilla :)
 
Min gutt ble født i mai, så vi trengte aldri å tenke på at det var for kaldt ute. Når vinteren kom var han litt bedre rustet enn en nyfødt. Det eneste dumme var at han da var blitt så vant til å sove ute i vogna at han ikke fikk til å sove inne. På dager med skikkelig kaldt eller dårlig vær måtte han stå i ytttergangen med døra åpen ut for å klare å sovne..
 
Min gutt ble født i mai, så vi trengte aldri å tenke på at det var for kaldt ute. Når vinteren kom var han litt bedre rustet enn en nyfødt. Det eneste dumme var at han da var blitt så vant til å sove ute i vogna at han ikke fikk til å sove inne. På dager med skikkelig kaldt eller dårlig vær måtte han stå i ytttergangen med døra åpen ut for å klare å sovne..
Vi har hatt litt motsatt problem her.. Vi bodde i 2. etasje i blokk sist så jeg ville ikke sette henne ute og ha henne så langt unna meg med så mye folk som ferdes forbi, så hun greide bare å sove inne.. Måtte prøve å holde det ganske stille da mens hun sov, for ellers våknet hun, og da får man liksom ikke gjort stort.. Etter hun begynte i bhg derimot elsker hun å sove i vogn, og nekter å sove inne om dagen, og vil helst sove ute om natten også ;)
 
Vi har hatt litt motsatt problem her.. Vi bodde i 2. etasje i blokk sist så jeg ville ikke sette henne ute og ha henne så langt unna meg med så mye folk som ferdes forbi, så hun greide bare å sove inne.. Måtte prøve å holde det ganske stille da mens hun sov, for ellers våknet hun, og da får man liksom ikke gjort stort.. Etter hun begynte i bhg derimot elsker hun å sove i vogn, og nekter å sove inne om dagen, og vil helst sove ute om natten også ;)

Vi har heldigvis enebolig, med mange små kroker rundt huset hvor det er fint å sette en vogn i le av vinden. Vi bygde garasje mens han var baby, og han sov aller best hvis han fikk stå mot garasjen i støyen. Lille raringen <3
 
Vi har heldigvis enebolig, med mange små kroker rundt huset hvor det er fint å sette en vogn i le av vinden. Vi bygde garasje mens han var baby, og han sov aller best hvis han fikk stå mot garasjen i støyen. Lille raringen <3
Vi har også enebolig nå, så nå tenker jeg det kommer til å gå kjempebra :) Hvor er du fra forresten? :)
 
Hallingdal.. Men bodde i Bodø sist jeg fikk barn.. Så det var fare for at du måtte føde i Bodø om det ble prematurt, så måtte bare vite hvor i området du var fra ;) hihi=)
 
Hallingdal.. Men bodde i Bodø sist jeg fikk barn.. Så det var fare for at du måtte føde i Bodø om det ble prematurt, så måtte bare vite hvor i området du var fra ;) hihi=)

Ja, her har vi ikke barneleger og nyfødtavdeling, så da må vi avgårde hvis vi skal føde for tidlig eller det er seteleie/tvillinger og annet.
 
Ja, her har vi ikke barneleger og nyfødtavdeling, så da må vi avgårde hvis vi skal føde for tidlig eller det er seteleie/tvillinger og annet.
Det skjønner jeg:) Men hva skjer hvis det er storm da? Ikke at det er supersannsynlig om vinteren, men 3-menningen min skulle føde på sykehuset i Sandnessjøen i månedsskiftet oktober/november, men da var det så storm at hverken helikopter eller ambulanse turte å kjøre, så hun endte opp med å føde på en bitteliten fødestue i Brønnøysund..

Krysser fingrene for at du går til minst uke 35, jeg ;)
 
Les denne: http://www.klikk.no/foreldre/article533377.ece

Tenker man må bruke sunn fornuft og se an forholdene når man tar de aller minste med ut, men at det kan være farlig for de aller minste å puste inn iskald luft, det er det vel ingen tvil om.

Håper på en mild vinter jeg:)
 
Forrige gang jeg hadde en så liten knert fikk vi streng beskjed på helsestasjonen om at det var strengt forbudt å ta med de små ut hvis det var kaldere enn -10 (det var i oslo). Men man må bruke litt skjønn, spør du meg... Jeg syns det er vanskelig dette med påkledning jeg. Er redd for å kle på altfor mye. Høres kanskje teit ut, men jeg syns det er vanskelig å vite hvordan det kjennes ut å være så liten og ligge i vogna :S Men kler på så jeg er sikker på at det er nok i alle fall...
 
Forrige gang jeg hadde en så liten knert fikk vi streng beskjed på helsestasjonen om at det var strengt forbudt å ta med de små ut hvis det var kaldere enn -10 (det var i oslo). Men man må bruke litt skjønn, spør du meg... Jeg syns det er vanskelig dette med påkledning jeg. Er redd for å kle på altfor mye. Høres kanskje teit ut, men jeg syns det er vanskelig å vite hvordan det kjennes ut å være så liten og ligge i vogna :S Men kler på så jeg er sikker på at det er nok i alle fall...
I Oslo er det fuktigere enn her og mer forurenset på kalde dager, så jeg tenker kanskje -15 blir grensa her... Jeg tenker at så lenge man kjenner på nakken deres ofte, så har man jo god føling med om de blir for varme eller for kalde...
 
Det som ofte kan være skummelt med de små er hvis de ligger og puster inn den iskalde lufta direkte. Det er lurt å bygge opp ligg rundt hodet deres slik at den luften de puster i holder seg i ro og blir litt oppvarmet av barnet og pusten. De har jo veldig kort vei fra munnen til lungene, og rekker ikke å varme opp luften skikkelig.

MammatilDani: hvis det er storm sliter vi.. Da må man bare føde her og håpe på det beste. Eventuelt kjøre hvis det er tid til det, men da er vi avhengig av ferge også. Vi sliter jo også hvis alle flyene er opptatte, eller hvis det er fullt kjør på føden og ingen kan følge, eller hvis island bestemmer seg for å sende ut askeskyer igjen.. =) Nei, jeg håper jeg får gå minst tre uker til, og veldig gjerne åtte! Det er det beste og enkleste. Jeg er sikkert den eneste i hele Norge som ikke håper på å føde før termin =)
 
Det er sant. Da er det viktig at mammsen har gode votter så hun holder seg varm på hendene. Tenkt for de små å få istapper stukket i nakken fra tid til annen ;-P
Det er helt sant:) Tenkte på å kjøpe muffe til vognen, men gikk for noen gode votter i stedet.. De har liksom litt flere bruksområder enn akkurat å trille tur ;)
 
Back
Topp