Trille med nyfødt om vinteren...?

MTDC

Forumet er livet
VIP
Når mener dere det er passe å begynne å ta med babyen på trilletur i kulden? Sist fødte jeg i august, så da trillet vi tur hver dag fra vi kom hjem fra sykehuset, men lurer på om det er forsvarlig nå? I januar/februar er det gjerne 20-30 minus her.. Men det går kanskje greit så lenge man har gode klær og vognpose? Alt jeg har av klær til veslejenta er ull og flis og har masse utedresser og liknende også.. Bare tenker på om det er greit for dem å puste så kald og tørr luft, eller om de blir lett syke da? Noen med erfaring?

Sist fødte jeg i desember og hun var vel ute på første trilletur da hun var 2 uker gammel ca. Da var det sikkert nærmere 10 minusgrader. Man må vel bare se an vind og vær.

Men hva er for kaldt da? :P Skal det være bare 10 minus må jeg jo vente til mars/april:P

Det kommer an på hvordan kulden er. Hvis det er vind og fuktig kan ikke temperaturen være for lav, men hvis det er tørt og vindstille er det ikke farlig å være ute i kaldt vær. Husk at babyen ligger godt nedtullet i pose og klær, de puster ikke i luft som er i bevegelse slik som større barn eller voksne gjør. Men 30 minus er nok uansett litt mye..

Kanskje helsestasjonen der du bor kan være litt mer spesifikk, de har jo erfaring med klimaet. Her hos oss er det helt uaktuelt å være ute med baby når det er under -15, vi bor langs kysten.

Det kommer an på hvordan kulden er. Hvis det er vind og fuktig kan ikke temperaturen være for lav, men hvis det er tørt og vindstille er det ikke farlig å være ute i kaldt vær. Husk at babyen ligger godt nedtullet i pose og klær, de puster ikke i luft som er i bevegelse slik som større barn eller voksne gjør. Men 30 minus er nok uansett litt mye..

Kanskje helsestasjonen der du bor kan være litt mer spesifikk, de har jo erfaring med klimaet. Her hos oss er det helt uaktuelt å være ute med baby når det er under -15, vi bor langs kysten.

Det var lurt:) Kommer sikkert til å glemme å spørre om det på helsestasjonen, men skal prøve å huske det ;) Bodde ikke her med sist barn, så jeg aner ikke hvordan dette klimaet påvirker barna.. ;P

Fant dette på nhi sine sider: Det er helt greit å ta med et nyfødt barn ut på tur. Men ikke dersom det er under 10 minusgrader eller sterk vind.
Det er det jeg har sett andre steder også. Vet ikke helt når man ikke defineres som nyfødt lenger, men de er sikkert mest sårbare for å puste i kald luft de første ukene. Vil tro det ikke bare handler om temp i vogna, men om lufta de puster inn

Nyfødt er vel sikkert de første 6 ukene? Får bare krysse fingrene for en mild vinter da, for hvis jeg skal sitte inne og vente på at det blir 10 minus kommer jeg til å gå på veggen ;P

Sist fødte jeg i september 2011. Hadde da en ganske liten tass når kulda kom. Da tok jeg ikke prinsen med ut når det var mer enn -10 eller mye vind. Kommer ikke til å gjøre det nå heller:)

Jeg synes det er litt småhysterisk å ikke være ute med ungen i vogn i -10, det er ikke så veldig kaldt egentlig. Vi har grense i barnehagen på -15 for de små og -20 for de store, men da er de jo ute og leker. Luften i vogna som babyen puster inn blir ikke like kald som den som treffer oss i ansiktet. Og det kommer også veldig an på om det er vind eller ikke, hvis det er masse vind kan det være for kaldt med -5 også..

Kommer nok ikke til å sitte inne om det er -15, nei.. Og man trenger jo ikke trille så langt for å føle at man får litt ekstra energi og ikke sitter inne og råtner.. Man kan jo se an barnet litt også, så lenge hun har det bra og ikke viser tegn på å plages av kald luft så tenker jeg det er trygt.. Men skal ta det opp med helsestasjonen, er jo tørr og stillestående luft her, så kan jo være det er andre grenser som gjelder her enn det de anbefaler andre steder i landet...

Vil tro helsestasjonen der du bor har andre retningslinjer enn ellers i landet, ja. Men jeg skjønner at myndighetene må si en grense på -10 grader, fordi det enkelte steder i landet er svinkaldt med -10. Jeg var i Sverige en vinter, og der var det kaldere enn -37 (temperaturmåleren gikk ikke lenger...), men det var helt okei å være ute en kort stund. Fullstendig vindstille og knusktørr luft.

Ja, vi bodde i Bodø før, og der blir det jo omtrent ikke kaldere enn -15, men det blåser ALLTID, så det er mye kaldere enn det er her når det er minus 30 her.. Blir spennende å høre hva de sier.. Har måtte tatt det helt med ro dette svangerskapet på grunn av bekkenlåsning, og jeg er vant til å trene skikkelig hardt, så nå begynner jeg virkelig å bli klar for å få bevegd meg litt.. Hender jeg begynner å grine når jeg får skikkelig lyst til å ta en joggetur, men ikke kan gjøre det :P

Jeg har hatt bekkenløsning siden uke 8 denne gangen, men ganske ille fra rundt uke 15, så det har vært veldig mange veldig rolige måneder. Det er vel ca 5-6 uker siden sist jeg hentet posten, 30 meter fra huset..
Jeg bruker det lille jeg har av overskudd til å levere og hente gutten min, så det blir ikke de helt store treningsøktene her heller. Jeg gleder meg intenst til å kunne gå tur igjen! Nå bruker jeg krykker når jeg skal noe, det er tungvint og knotete, men jeg kommer meg hvertfall lit frem :)

Jeg fikk bekkenløsning i uke 2, så det var sånn jeg fant ut at jeg var gravid;) Har vært veldig opp og ned hvor plaget jeg har vært.. Har vært 50, 70 og 100 % sykemeldt, gått på krykker og brukt belte, men nå føler jeg meg helt topp:) Det gjør veldig vondt i bekkenet når jeg ligger i sengen om natta, så jeg sover dårlig, men så lenge jeg greier å variere mellom å drive på og å slappe av så får jeg gjort ganske mye både på jobb og hjemme, og det føles utrolig deilig etter mange uker hvor jeg ikke fikk gjort noe som helst..

Får ikke gått noe særlig på tur eller trent da, for det blir litt for heavy, så jeg gleder meg virkelig til å bli meg selv igjen i februar ;)

Som andre nevner her er det nok en fordel å høre med helsesøster, de har nok god erfaring fra området og klimaet xsmile3

Her har jeg trillet hver dag uansett vær og vind med de to andre når jeg har hatt permisjon så satser på en litt mild vinter så jeg kan trille fra han blir født xsmile3

Det beste for bekkenet mitt er å sove i reclineren i stua. Så ofte legger jeg meg i normal tid, sovner etter en stund og sover noen timer i senga. Når mini våkner står vi opp og spiser og sånt, og så sover jeg litt i stolen før vi drar i barnehagen. Og så sover jeg litt til etterpå :)

Jeg har ikke vært i jobb siden mai, og det har vært helt nødvendig. Jeg har vært innom noen ganger, men det går bare 5-10 minutter før jeg kjenner at jeg har fått nok.. Jeg jobber i barnehage, da. Det har nok sitt å si..

Trenger vel kanskje ikke å si nok en gang at jeg gleder meg til januar, men jeg gleeeeder meg til januar!

Det beste for bekkenet mitt er å sove i reclineren i stua. Så ofte legger jeg meg i normal tid, sovner etter en stund og sover noen timer i senga. Når mini våkner står vi opp og spiser og sånt, og så sover jeg litt i stolen før vi drar i barnehagen. Og så sover jeg litt til etterpå :)

Jeg har ikke vært i jobb siden mai, og det har vært helt nødvendig. Jeg har vært innom noen ganger, men det går bare 5-10 minutter før jeg kjenner at jeg har fått nok.. Jeg jobber i barnehage, da. Det har nok sitt å si..

Trenger vel kanskje ikke å si nok en gang at jeg gleder meg til januar, men jeg gleeeeder meg til januar!
Høres utrolig slitsomt ut.. Godt det begynner å nærme seg da:) Er jo bare fem uker igjen til lillingen din ikke regnes som prematur, og det kommer til å gå kjempefort når desember kommer:)

Høres utrolig slitsomt ut.. Godt det begynner å nærme seg da:) Er jo bare fem uker igjen til lillingen din ikke regnes som prematur, og det kommer til å gå kjempefort når desember kommer:)

Ja, det er slitsomt, det er ikke tvil om det. Men jeg håper likevel at jeg får gå ut tiden.

Back
Topp