Trening?

Mamma2024

Betatt av forumet
Stjerneskuddene 2024
Jeg er så forvirret av all motstridende info som ligger ute på nett om trening under svangerskapet.
Ikke løft for tungt, joda du kan løfte tungt. Men ikke løp da. Men løping er kjempebra, så løp! :meh:

Hvordan gjør dere det? Jeg har trent styrke i 15 år og begynte smått på «løpekarrieren» min et par uker bare før jeg ble gravid. Så løpingen er relativt ny for meg, men har rukket å opparbeide meg litt kondis og løpeglede som jeg har lyst til å opprettholde. Men våger jo ikke, med alt man leser der ute.. er i uke 5 nå

Jeg kan si at jeg angrer på at jeg tok det alt for forsiktig i starten. Begynte å få problemer med bekken (muskulært) ca halvveis, og fikk da beskjed av fysioterapeut at det bare var å trene styrke «som normalt» - man justerer jo noe på vekten, men ikke veldig mye. Trente fra da styrke to til tre ganger i uken med normale styrkeøvelser; knebøy, hip thrust (byttet fra stang til kettlebell og deretter en-fots uten ekstra vekt når magen ble for mye i veien), markløft, etc. Av vekt brukte jeg rundt 40/45kg i mark og knebøy. Noe lavere enn normalt, men fortsatt sånn at jeg synes det var tungt. Nå helt på slutten (uke 39) trener jeg fortsatt ganske likt. Bruker kettlebell til knebøy for å slippe å ha noe på nakken, og måtte samtidig gå ned litt til i vekt siden den tyngste de har på senteret er 32 kg. Ellers er tempoet noe roligere for å unngå veldig mye kynnere.

Løpingen stoppet seg selv en gang mellom uke 15 og 20. Fra uke 10 ca synes jeg det følte som å trene med feber, ble ubehagelig varm og kroppen føltes ikke normal. Begynte da med «intervaller», hvor jeg løp i joggetempo i dragene og gikk i pausene. Det gikk fint en periode, også stoppet jeg når det begynte å gjøre vondt i magen (antakelig muskelfester eller ligamenter). Etter det har jeg vedlikeholdt formen så godt som mulig med ski og fotturer.

Det avgjørende er egentlig at du føler deg trygg, så du må finne ut hvordan det best ivaretas. Det kan feks være en tur til legen for å forsikre deg om at det er OK, oppfølging av fysio eller å vente til uke 12. Uansett så anbefaler jeg deg å holde formen vedlike, så er sannsynligheten mye større for at du får et problemfritt svangerskap og fødsel, og at du kommer deg mye raskere igjen etter fødsel.

Jeg kan si at jeg angrer på at jeg tok det alt for forsiktig i starten. Begynte å få problemer med bekken (muskulært) ca halvveis, og fikk da beskjed av fysioterapeut at det bare var å trene styrke «som normalt» - man justerer jo noe på vekten, men ikke veldig mye. Trente fra da styrke to til tre ganger i uken med normale styrkeøvelser; knebøy, hip thrust (byttet fra stang til kettlebell og deretter en-fots uten ekstra vekt når magen ble for mye i veien), markløft, etc. Av vekt brukte jeg rundt 40/45kg i mark og knebøy. Noe lavere enn normalt, men fortsatt sånn at jeg synes det var tungt. Nå helt på slutten (uke 39) trener jeg fortsatt ganske likt. Bruker kettlebell til knebøy for å slippe å ha noe på nakken, og måtte samtidig gå ned litt til i vekt siden den tyngste de har på senteret er 32 kg. Ellers er tempoet noe roligere for å unngå veldig mye kynnere.

Løpingen stoppet seg selv en gang mellom uke 15 og 20. Fra uke 10 ca synes jeg det følte som å trene med feber, ble ubehagelig varm og kroppen føltes ikke normal. Begynte da med «intervaller», hvor jeg løp i joggetempo i dragene og gikk i pausene. Det gikk fint en periode, også stoppet jeg når det begynte å gjøre vondt i magen (antakelig muskelfester eller ligamenter). Etter det har jeg vedlikeholdt formen så godt som mulig med ski og fotturer.

Det avgjørende er egentlig at du føler deg trygg, så du må finne ut hvordan det best ivaretas. Det kan feks være en tur til legen for å forsikre deg om at det er OK, oppfølging av fysio eller å vente til uke 12. Uansett så anbefaler jeg deg å holde formen vedlike, så er sannsynligheten mye større for at du får et problemfritt svangerskap og fødsel, og at du kommer deg mye raskere igjen etter fødsel.
Det gjorde det litt klarere for meg. Helt ærlig stoler jeg ikke så mye på legene, den ene kan si det ene og den andre kan være helt uenig.
Men kan jo kanskje be om oppfølging av en fysioterapeut som du sier så jeg vet at alt er bra underveis :hello2:love2 Lurt!

Men da gjør jeg det sånn. Prøver meg litt frem på både gymmet og med løpingen og ser hva som føles riktig og ikke. Nå ble jeg glad! Takk for at du delte :love017
Lurte på akkurat det med hipthrust faktisk, så jeg så for meg at jeg skulle holde meg på den trygge siden og legge den på hylla for nå. Men da trenger jeg ikke det, prøver og ser.

Jeg har trent som vanlig under hele svangerskapet, trener fortsatt (35/36 uker på vei). Jeg har selvfølgelig tilpasset etter hvert. En fjelltur i rolig tempo føles nå som løping, hehe.

Jeg tok en lang pause med treningen fra uke 6 til 12 pga kvalme og tretthet. Da jeg begynte å trene mer i 2. trimester erstattet jeg jogging med rask gange, fordi det føltes bedre.
Svømming og styrketrening (med kroppsvekt) har vært sånn cirka det samme hele veien. Jeg merker at jeg svømmer saktere nå enn før, men klarer fortsatt samme avstand. Jeg trenger også lengre pauser mellom styrkeøvelsene, og klarer ikke å gjøre øvelser som innebærer å ligge på ryggen i flere minutter.

(Må også sies at jeg er en av de heldige som ikke har bekkensmerter når jeg er gravid. Viktig å lytte til kroppen.)

Jeg har flere kollegaer som er aktive løpere og som har løpt helt frem til termin nesten, men i rolig tempo/pulssoner, og forutsatt at de føler seg bra i bekken etc. Det har vel litt med hva du er vant til fra før, tenker jeg - om du er godt trent og trener mye før graviditeten, så er det rett frem, men høre på kroppen, og så kan man kanskje droppe å begynne med intense løpeturer når man blir gravid om man aldri har trent noe særlig før. :)

Jeg trener også og har gjort det hele svangerskapet 2-4 dager i uka, kondisjon intervaller løp, gå Bakke, sykle, svømme, styrke og mobilitet. Løping måtte jeg gi meg med i uke 22-23.

Det er veldig bra å trene både for mor og baby. Man kommer seg raskere etter fødsel

Tren som normalt, så lenge det ikke er noe som gjør vondt☺️

Er i uke 12+0, har trent som normalt hele graviditeten med små justeringer (har stått over noen ekstra-økter når energien ikke var tilstede). Trent styrke i 2 år nå, elsker det, kan aldri se for meg å slutte. Lytter til kroppen og tar det på dagsform.
Jeg og mannen begynte også å jogge litt før jeg ble gravid, men da han har jobbet mye i sommer og jeg har måttet prioritere energien på ettermiddagene (jeg trener om morgenen), har det stoppet opp - begynte uansett å få problemer med støtte til de tidligere bittesmå brystene mine, fordi jeg ikke har trengt sports-BH med god støtte før nå.

Ser for meg å måtte justere treningen mer etterhvert når magen kommer i veien - har også hørt på podcast at det er lurt å prioritere å trene musklene i ryggen mer enn musklene på brystet, for å kompensere for ekstra vekt foran - så det blir kanskje litt mer rows og litt mindre benkpress? Prøver å fokusere litt ekstra på rotasjonsøvelser for kjernemuskulaturen og mobilitet for tiden også.

Back
Topp