Trening

Chrissy

Andre møte med forumet
Akkurat kommet fra trening og kom brått til å tenke på at jeg har hørt man skal være forsiktig med magemusklene. Noen som vet når de begynner å gli fra hverandre? Og hvor forsiktig burde man være?

Jeg er usikker på det. Har kjøpt meg en bok med trening for gravide. Så ikke det stod noe om det i 1 trimester iallefall. Kan sjekke det ut senere ikveld og sende deg dersom jeg finner noe ;-)

Fra andre trimester tenker jeg at man ikke bør gjøre mageøvelser som gjør at magen «buler» ut på midten, som situps. Man kan gjøre noen alternative øvelser som planken feks, så lenge det kjennes Ok ut.

Jeg har bare tenkt at de førdte 3-4 mnd kan man trene som normalt, hvis kroppen er "enig":dontknow:laughing002

Akkurat kommet fra trening og kom brått til å tenke på at jeg har hørt man skal være forsiktig med magemusklene. Noen som vet når de begynner å gli fra hverandre? Og hvor forsiktig burde man være?

Beklager sent svar fra den boken jeg skulle sjekke men har vært noen hektiske dager ;-)

Boken heter frisk graviditet, og skriver at det er en myte at man ikke skal trene mage som gravid. Det står derimot at man ikke kan trene vanlige mageøvelser men øvelser som er tilpasset det faktum at man er gravid :-) I tillegg er det viktig å aktivere kjernemuskulaturen og passe på under den tyngste delen av øvelsen at magemusklene ikke buler ut på midten. Da har man trolig ikke klart å aktivere kjernen nok eller øvelsen er for tung. Unngå mageøvelser som situps, båten, statisk planke samt rygglidelser øvelser der du senker begge bena ned mot bakken.

Vet ikke om det gav noe mening men dersom man liker styrketrening kan jeg virkelig anbefale den boken. Masse tips og råd samt div treningsprogram for studio og hjemmetrening. Man får tre ulike programmer som følger de ulike trimestrene.

Jeg fikk beskjed av min fysioterapaut at jeg ikke trengte å tenke på det meg situps før jeg begynner å få greit med mage. Men hun anbefalte å jobbe med å knipe samtidig som man gjør øvelser som trener kjærne og rumpe. Det hjelper vist å stramme opp rundt nederste delen av ryggraden, der mange får vondt når magen blir stor og tung.

Beklager sent svar fra den boken jeg skulle sjekke men har vært noen hektiske dager ;-)

Boken heter frisk graviditet, og skriver at det er en myte at man ikke skal trene mage som gravid. Det står derimot at man ikke kan trene vanlige mageøvelser men øvelser som er tilpasset det faktum at man er gravid :) I tillegg er det viktig å aktivere kjernemuskulaturen og passe på under den tyngste delen av øvelsen at magemusklene ikke buler ut på midten. Da har man trolig ikke klart å aktivere kjernen nok eller øvelsen er for tung. Unngå mageøvelser som situps, båten, statisk planke samt rygglidelser øvelser der du senker begge bena ned mot bakken.

Vet ikke om det gav noe mening men dersom man liker styrketrening kan jeg virkelig anbefale den boken. Masse tips og råd samt div treningsprogram for studio og hjemmetrening. Man får tre ulike programmer som følger de ulike trimestrene.

Tusen takk for at du sjekket! :)Den boken må jeg kjøpe meg. Har hørt så mye forskjellig angående trening av mage, så kjenner meg litt rådvill.

Tusen takk for at du sjekket! :)Den boken må jeg kjøpe meg. Har hørt så mye forskjellig angående trening av mage, så kjenner meg litt rådvill.

Jepp. Jeg ble usikker på styrketrening generelt så da fant jeg ut at jeg kjøper en god bok og holder meg til den ;-)

Eg var på styrketrening i dag, og blei så utrolig anpusten! Lurer på om det er pga økt blodvolum, eg hugser eg merka det sist, mrn hugser ikkje om det kom så tidlig... Nokon andre som har merka det? Ellers strålende fornøgd med at eg klarte å gjennomføre treninga etter ein skikkelig hard dag med kvalme :gen014

Eg var på styrketrening i dag, og blei så utrolig anpusten! Lurer på om det er pga økt blodvolum, eg hugser eg merka det sist, mrn hugser ikkje om det kom så tidlig... Nokon andre som har merka det? Ellers strålende fornøgd med at eg klarte å gjennomføre treninga etter ein skikkelig hard dag med kvalme :gen014

Så flink du er :D
Har merket det på noen treningsøkter selv. Pulsen fyker i været selv om jeg ikke gjør noe som er SÅ anstrengende!

Litt tyngre å komme seg på trening om dagen. Men fornøyd med det jeg får til :)

Heldigvis blir ikkje kvalmen verre av trening eller aktivitet (turer og sånnt), eg vil heller sei at det hjelper litt :) Symptomene letter i alle fall når eg er i aktivitet!

Jeg blir anpusten bare av å gå opp trappen. Det begynte allerede i uke 5, skjønte jo ingenting i begynnelsen, men har lest flere steder at det er helt vanlig å bli anpusten av veldig lite. Puster som en hvalross hver gang jeg trener nå. Så du er virkelig ikke alene ;)

Jeg blir anpusten bare av å gå opp trappen. Det begynte allerede i uke 5, skjønte jo ingenting i begynnelsen, men har lest flere steder at det er helt vanlig å bli anpusten av veldig lite. Puster som en hvalross hver gang jeg trener nå. Så du er virkelig ikke alene ;)

Haha jeg også. Kan til og med bli andpusten når jeg ligger og ser på TV noen ganger :D

Her blir det svømming og tøying i varmt vann to til tre ganger i uken. :-) hvis jeg tar for hardt får jeg vondt i magen så jeg får ta de signalene. Andre som får vondt i magen ved hard/middels aktivitet?

Back
Topp