Trening

4-kløver

Andre møte med forumet
Er det flere som trener mye og tung i svangerskapet? Jeg trener Crossfit ca 4-5 dager i uka, men lurer litt på hvordan det er med magetrening når man er gravid. Noen som har erfaringer eller vet?

Er det flere som trener mye og tung i svangerskapet? Jeg trener Crossfit ca 4-5 dager i uka, men lurer litt på hvordan det er med magetrening når man er gravid. Noen som har erfaringer eller vet?

Usikker. Men fikk beskjed av legen om at man kunne fortsette i samme spor sommar gjorde før man ble gravid. Men ikke drastiske endringer. Eks. Trente du lite før bør man ikke plutselig trene veldig tungt. Jeg trener fotball 3-4 ganger i uken :)

Inntil 12 uker skal du kunne trene akkurat som før, med mindre det er noen spesielle årsaker til å la være [emoji1360] Etter 12 uker går det mest på å ikke begynne med nytt og tyngre program, men lytte til kroppen og være god på teknikk [emoji5] I alle fall det jeg har fått beskjed om! (Samt er vel kontaktsport ikke særlig anbefalt etter første trimester, men det må noen gjerne sjekke nærmere opp[emoji28])

Ja, jeg hadde PT under hele forrige svangerskap. Trente helt normalt frem til mnd 7 :) da delte magemusklene seg! Ellers trente jeg med høy puls og gjorde alle øvelser som vanlig, ble bare utfordrende med feks markløft etterhvert pga magen, men løfta tungt.
Du skal dog unngå bukpress, så husk å pust normalt :)

Sånn generelt er vel en god regel at om alt føles fint og greit så går det fint, er det ubehagelig så gjør en justering eller noe annet :)

Min erfaring er at kroppen sier klart i fra når ting ikke lenger er «rett», så jeg kjører på som normalt til det eventuelt blir ubehagelig :)

Jeg var litt redd for å trene for hardt nå i starten, og også i tidligere svangerskap, men nå er jeg ikke det lenger. Trener 3-4 ganger i uken, både styrke og kondisjon, og føler meg i mye bedre form nå enn da jeg gikk gravid med førstemann for 7 år siden. Så jeg kommer til å fortsette med det hvis ikke bekkenet begynner å krangle for mye.

Trener ganske hardt selv. Ca 5 økter i uken, tung styrke og løping/intervaller for det meste. Holder fortsatt på som vanlig :) ang. magetrening så har jeg ingen erfaring da det er første graviditet, men trener foreløpig som vanlig og tenker kroppen sier fra :)

Irriterer meg egentlig at det er lite (god) informasjon å finne på nett om trening tidlig i svangerskapet. Og litt mye skremselspropaganda syns jeg ang høy puls osv osv. Føler det bare står generelt om graviditeten at «litt trening er sunt for mor og barn» bare. Er jo litt forskjell på uke 8 og uke 38 føler jeg:rolleyes:

Men som de andre sier, så tror jeg kroppen sier fra når det er greit er roe litt ned og hvilke øvelser som etterhvert kan bli vanskelig/ubehagelig å gjennomføre :)

Trener ganske hardt selv. Ca 5 økter i uken, tung styrke og løping/intervaller for det meste. Holder fortsatt på som vanlig :) ang. magetrening så har jeg ingen erfaring da det er første graviditet, men trener foreløpig som vanlig og tenker kroppen sier fra :)

Irriterer meg egentlig at det er lite (god) informasjon å finne på nett om trening tidlig i svangerskapet. Og litt mye skremselspropaganda syns jeg ang høy puls osv osv. Føler det bare står generelt om graviditeten at «litt trening er sunt for mor og barn» bare. Er jo litt forskjell på uke 8 og uke 38 føler jeg:rolleyes:

Men som de andre sier, så tror jeg kroppen sier fra når det er greit er roe litt ned og hvilke øvelser som etterhvert kan bli vanskelig/ubehagelig å gjennomføre :)
Det mest irriterende forrige gang jeg gikk gravid og prøvde å finne ut av hva som var rett og galt, var at alle bare «kjør på med styrketrening, det er kjempebra! Men du trenger jo ikke løfte de tyyyyngste vektene, da!» hva betyr det når du driver med vektløfting liksom? :p

Det mest irriterende forrige gang jeg gikk gravid og prøvde å finne ut av hva som var rett og galt, var at alle bare «kjør på med styrketrening, det er kjempebra! Men du trenger jo ikke løfte de tyyyyngste vektene, da!» hva betyr det når du driver med vektløfting liksom? :p

Ja, typisk sånne setninger er irriterende ja:rolleyes:
«Bare å løpe som vanlig.... MEN ikke for høy puls» men hva er for høy!?:wideyed:
Jaja, tror det kroppen din er vant til, greier den like bra nå, hvis ikke sier den i fra :) lykke til med treningen :D

https://helsedirektoratet.no/Docume...ktivitetshandboken-kapittel-11-graviditet.pdf

https://helsenorge.no/gravid/trening-graviditet-og-fodsel

http://www.matportalen.no/rad_til_s...ide/raad_til_gravide_som_er_vant_til_aa_trene

https://nhi.no/familie/graviditet/s...erskap-gode-rad/graviditet-og-trening/?page=1

Flere av disse skriver maks 70-75 % av maksimalt oksygenopptak og den siste skriver 160 i puls, men puls er jo veldig individuelt da.

Ja, typisk sånne setninger er irriterende ja:rolleyes:
«Bare å løpe som vanlig.... MEN ikke for høy puls» men hva er for høy!?:wideyed:
Jaja, tror det kroppen din er vant til, greier den like bra nå, hvis ikke sier den i fra :) lykke til med treningen :D

Det kommer til å stoppe seg selv til slutt :) jeg feks fikk så sinnsyke mengder med blod i kroppen sist, så hjertet jobbet hardt, og jeg ble innmari fort sliten av ingenting. Så etter uke 14, da orka jeg ikke intervaller lengre. Spinnet og trente styrke med høy puls da, fikset det frem til 7 mnd. Kroppen sier fra selv når nok er nok :) men jeg var og trente styrke på termindagen, løftet da 70% av vanlig :)

Back
Topp